معاون درمان وزارت بهداشت از ابلاغ استانداردهای دستورالعمل برنامه اجرایی و نقشه راه توسعه خدمات پزشکی از راه دور دانشگاه‌ها و کلان مناطق آزمایشی کشور به زودی خبر داد.

ابلاغ استانداردهای نقشه راه توسعه خدمات پزشکی از راه دور دانشگاه‌ها، به زودی

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت از ابلاغ استانداردهای دستورالعمل برنامه اجرایی و نقشه راه توسعه خدمات پزشکی از راه دور دانشگاه‌ها و کلان مناطق آزمایشی کشور به زودی خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر قاسم جان بابایی، در نخستین جلسه کمیته ملی پزشکی از راه دور که با حضور رییس سازمان نظام پزشکی و دیگر اعضای کمیته برگزار شد، از ابلاغ استانداردهای دستورالعمل برنامه اجرایی و نقشه راه توسعه خدمات پزشکی از راه دور دانشگاه‌ها و کلان مناطق آزمایشی کشور به زودی خبر داد و گفت: ارائه خدمات به صورت الکترونیک گام بسیار بلندی در حوزه سلامت کشور بوده است. با استفاده از خدمات دوراپزشکی مردم از راه دور ویزیت و مشاوره خواهند شد. همچنین خدمات تشخیصی از جمله ارسال مدارک تصویربرداری نیز از طریق این ظرفیت پشتیبانی می شود. بنابراین دسترسی مردم افزایش می یابد.


وی افزود: این امکان در بیش از  ۴۲ نقطه کشور فراهم شده و امیدواریم بزودی با تلاش و کوشش دانشگاه ها و فراهم شدن زیرساخت های لازم شاهد برقراری این نوع سرویس دهی در نقاط کم برخوردار و برخوردار برای ویزیت و مشاوره بیماران باشیم.


معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه استفاده از این زیر ساخت در شرایط بحرانی اپیدمی کرونا می تواند بسیار موثر واقع شود، افزود: اولویت کنونی ما خدمات از راه دور به بیماران سرپایی است و دومین بحث ارائه خدمات مشاوره از راه دور برای بیماران بدحال در آی‌سی‌یو است. در گام های بعدی این خدمات تسری یافته و شامل بیماران خاص و سایر حوزه ها خوهد شد.


در ادامه دکتر گل پیرا، رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی  ضمن ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته افزود: شیوه نامه اجرای دورا پزشکی برای اجرا در مناطق پایلوت ۲۳ اردیبهشت ماه با تلاش کارشناسان مرکز و همچنین خبرگان فناوری و انفورماتیک پزشکی سال جاری آماده و ابلاغ شد. در این پایلوت کلیه موانع اجرایی در پیاده سازی و قوانین جاری مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس بازخورد های بدست آمده دستورالعمل های در حال تدوین را کامل می کنیم. 


وی افزود: چرخه کلی برنامه های در دست اقدام شامل: وقت دهی ، ویزیت، مشاوره، اعمال دستور پزشکی، ثبت اقدامات، ارسال مستندات، نسخه الکترونیک، محاسبه خدمات و پرداخت برخط و رسیدگی الکترونیک اسناد است.


گل پیرا گفت: پیش از شیوع اپیدمی کرونا این برنامه در دستور کار بوده و با شیوع ویروس کووید ۱۹ اهمیت آن بیش از پیش شده است. بنابراین اقداماتی از جمله تشکیل کارگروه تدوین مرحله پایلوت شیوه نامه اجرای دورا پزشکی،  برگزاری جلسات هماهنگی با نمایندگان بورد تخصصی جهت تدوین استانداردها، جلسات متعدد با سازمان‌های بیمه گر جهت  تعرفه‌گذاری خدمات دوراپزشکی و سازمان نظام پزشکی جهت تکمیل زیرساخت ها و امضا الکترونیک در حوزه معاونت درمان صورت گرفت.


وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین  زمینه به صورت موفق عمل نموده و با فراهم کردن زیرساخت های تجهیزاتی و نرم افزاری و  امکان‌سنجی شرایط انجام  این خدمات را در ۲۱ مرکز درمانی استان خراسان رضوی فراهم نموده است.


رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام نیز زیرساخت‌های لازم برای مناطق کم برخوردار را فراهم نموده و  علاوه بر مشاوره پزشکی، امکان ارتباط  پزشک با پزشک را برای ۲۰ مرکز برقرار ساخته است.


 به گزارش وبدا، دکتر گل پیرا اعلام کرد:  استانداردهای دستورالعمل برنامه اجرایی و نقشه راه توسعه خدمات پزشکی از راه دور دانشگاه‌ها و کلان مناطق آزمایشی کشور نیز آماده و به زودی ابلاغ خواهد شد. این دستور العمل گام های اجرایی را برای همسو سازی اقدامات دانشگاه های غلوم پزشکی را مشخص و نقشه راه را برای اقدامات آتی تدوین کرده است.


در این جلسه کمیته های تخصصی شکل گرفته و تقسیم وظایف برنامه ریزی و اقدام تدوین و مصوب شد.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha