سلامت نیوز : فشار خون و كلسترول بالا می‌تواند به سیستم قلبی – عروقی از جمله قلب صدمه بزند و سطح كلسترول خون در بزرگسالان باید حداقل هر 5 سال یك بار بررسی شود.
دفتر آموزش و ارتقاء سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اعلام كرد: افراد بدون آزمایش و اندازه‌گیری فشار خون، نمی‌توانند میزان كلسترول و فشارخون خود را بررسی كنند و غربالگری منظم آزمایش پیش از ابتلا به بیماری‌ها می‌تواند افراد را از این شرایط آگاه كرده و هشدار اولیه برای مراقبت بیشتر باشد.
بنابراین گزارش، متوسط فشارخون طبیعی حدود 80/120 میلی‌متر جیوه است و كاهش وزن حتی تا ده درصد می‌تواند فشارخون را كم كرده، سطح كلسترول خون و احتمال دیابت را كاهش دهد.
این گزارش حاكیست، فعالیت‌های بدنی منظم روزانه چه به صورت ملایم و چه تند، از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی جلوگیری می‌كند و هرچه شدت فعالیت‌ها بیشتر باشد، فواید بیشتری را برای افراد به همراه دارد . همچنین فعالیت منظم بدنی، به كنترل فشارخون و پیشگیری از چاقی و در برخی از افراد به كاهش فشارخون كمك می‌كند.
بنا بر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت، فشارخون بر اثر وزن اضافی بالا می‌رود و ممكن است میزان كلسترول و تری‌گلیسرید نیز افزایش یابد و موجب كاهش كلسترول خوب خواهد شد.
این گزارش می‌افزاید: فشارخون بالا كار قلب را زیاد می‌كند و سبب فرسوده شدن و نارسایی عمل و كاركرد قلب می‌شود. این عامل موجب بالا رفتن خطر سكته، نارسایی قلبی و نارسایی كلیوی می‌شود. همچنین افزوده شدن عامل فشارخون بالا با عواملی مانند چاقی، مصرف سیگار، تغذیه نامناسب موجب می‌شود كه احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی چند بار بیشتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha