هر چقدر هم که اوضاع بر وفق مراد باشد، بازهم خبری، کاری، حرف و حدیثی باعث ایجاد استرس و اضطراب می‌شود.درواقع هیچ زمانی وجود ندارد که انسان بتواند کاملا از استرس دور باشد.

چطور استرس‌ها را مدیریت و کنترل کنیم؟

سلامت نیوز: هر چقدر هم که اوضاع بر وفق مراد باشد، بازهم خبری، کاری، حرف و حدیثی باعث ایجاد استرس و اضطراب می‌شود.درواقع هیچ زمانی وجود ندارد که انسان بتواند کاملا از استرس دور باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،پس بهتر است زندگی با آن را یاد بگیریم. دکتر واحدی می‌گوید: «به جای این‌که با استرس و اضطراب بجنگیم و آن را انکار کنیم، بهتر است راهکارهای مدیریت استرس را یاد بگیریم تا آسیب کمتری به ما وارد شود.»دکتر واحدی این راهکارها را به این شرح توضیح می‌دهد:

تفسیر درست از استرس

در زندگی، شرایط بدون استرس وجود ندارد؛ چون حدی از استرس به‌عنوان محرک، نیاز است. چیزی که به آن «یوزتِرِس» یا «استرس مفید» می‌گویند. آنچه که باید مدیریت شود، استرس غیرمفید یا «دیستِرِس» است. در این بخش باید یاد بگیریم هر نوع تپش قلب یا هیجان، نگران‌کننده نیست پس باید بتوانیم تفسیر درستی از نوع استرس داشته باشیم.

کنترل استرس و شرایط محیطی

شاید استرس این را داشته باشیم که «چرا کرونا از بین نمی‌رود؟» این استرس نامناسب است چون برای رفع آن راهی نداریم، اما این‌که ببینیم «چطور از ابتلا به آن جلوگیری کنیم؟» اتفاقی است که از جانب ما قابل کنترل است؛ بنابراین بهتر است انرژی روانی و جسمی خود را صرف حل‌وفصل اموری کنیم که در کنترل ما هستند.پرداختن به مسائلی که در کنترل ما نیستند، انرژی را هدر داده و باعث افزایش استرس و اضطراب و افت خُلق می‌شود.

ورزش

فارغ از تاثیرات مثبت جسمی ورزش با انجام ورزش، تعدادی انتقال‌دهنده عصبی در مغز شروع به ترشح می‌کنند. این انتقال‌دهنده‌ها- مانند دوپامین یا سروتونین- باعث افزایش سطح انرژی و شادی ما می‌شوند و به این ترتیب خُلق بالا رفته و استرس کاهش می‌یابد.

آرام‌تنی و مراقبه

یادگرفتن روش‌ها و ورزش‌های آرام‌تنی، تنفس دیافراگمی یا یوگایی، استفاده از آرام‌سازی پیش‌رونده عضلانی. همان روشی که همه عضله‌های بدن را تا ده شماره منقبض کرده و سپس به آرامی با همان ده شماره، انقباض را از عضله‌ها برمی‌داریم.

نور

درشرایطی که تغییرات فصلی روی خلق افراد اثر می‌گذارد، نوردرمانی می‌تواند روش مؤثری برای کاهش استرس و اضطراب باشد. قرارگرفتن در معرض نور باعث می‌شود که مغز، هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی را بیشتر و بهتر تنظیم و ترشح کرده و به این روش استرس کاهش پیدا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha