سلامت نیوز : پرخوری، چاقی، فشارهای روحی و روانی از جمله عوامل  برگشت اسیدمعده است و می توان با رعایت رژیم غذایی مناسب، رفلاکس معده را کنترل کرد.
دکتر شاپور آقایی، علت عمده ناراحتی گوارش را برگشت اسید معده به مری (رفلاکس) عنوان کرد و افزود: غذاهای سنگین، پرچرب، ادویه دار، چای، قهوه، غذاهای سرخ کردنی، چاشنی ها، پیاز و نوشابه ها تاثیر زیادی در ایجاد رفلاکس دارند.
این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه علاوه بر مواد غذایی، استرس و فشارهای روحی و روانی، اشکالات آناتومیکی درمری و همچنین بعضی  از داروها نیز درایجاد رفلاکس موثر هستند، اظهار داشت: رفلاکس رامی توان از طریق تغییر در سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و کاهش استرس و اضطراب کنترل نمود.
وی یادآور شد: درصورت عدم کنترل با تغییرات فوق، این مشکل با داروهای ضد اسید کنترل می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: رفلاکس باعث التهاب در مری می شود و درتعداد اندکی ازبیماران با رفلاکس طول کشیده، التهاب مری زمینه ساز تغییرات سلولی در مری می شود که این تغییرات ممکن است به سمت بدخیمی پیش رود.
آقایی تاکید کرد: به همین منظوربهتر است افراد با رفلاکس طول کشیده و یا علائمی مثل ماندن  غذا درمری و بلع دردناک غذا، کم خونی،کاهش وزن و یا مقاومت به درمان دارویی، تحت اندوسکوپی فوقانی قرار گرفته و بر اساس نظر پزشک معالج اندوسکوپی بصورت دوره ای تکرارشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha