زندگی با یک بیماری مزمن مانند پسوریازیس در دورانی که یک همه‌گیری بزرگ به نام کرونا شایع شده، می‌تواند بسیار چالش‌برانگیزتر باشد.

چگونه کووید ۱۹ می‌تواند بر پسوریازیس تأثیر بگذارد؟

سلامت نیوز: زندگی با یک بیماری مزمن مانند پسوریازیس در دورانی که یک همه‌گیری بزرگ به نام کرونا شایع شده، می‌تواند بسیار چالش‌برانگیزتر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، محققان هر روز، اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر ویروس کرونا بر بیماری‌های مزمن مختلف می‌یابند، اما هنوز هم موارد ناشناخته زیادی وجود دارد. در اینجا خطراتی که مبتلایان به پسوریازیس با آن مواجه هستند را شرح می‌دهیم.

آیا کرونا در کمین مبتلایان به پسوریازیس است؟

متخصصان اطلاعات کافی برای گفتن اینکه آیا مبتلایان به پسوریازیس در مقایسه با بقیه افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار می‌گیرند را ندارند. طبق گفته بنیاد ملی پسوریازیس، مشخص نیست که آیا داشتن پسوریازیس به طور معناداری خطرات ناشی از ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد یا شدت بیماری را بیشتر می‌کند.

موضوع شناخته شده این است که افراد مبتلا به پسوریازیس، بیشتر در معرض سایر بیماری‌های خطرناک مانند بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون و حتی بیماری انسداد ریوی مزمن هستند. جوئل گلفاند، متخصص پوست و اپیدمیولوژیست می‌گوید: ما می‌دانیم که تمام این بیماری‌ها، خطر مواجهه با عوارض شدید کووید ۱۹ را بیشتر می‌کند. او می‌افزاید: اگر به عنوان مثال مبتلا به پسوریازیس و فشار خون بالا هستید، یا پسوریازیس و دیابت دارید، توصیه می‌شود تمام نکات و پروتکل‌های بهداشتی در برابر عفونت ویروس کرونا را با دقت رعایت کنید به ویژه اگر بیش از ۶۵ سال سن دارید.

گلفاند می‌گوید: من برای بیماران مبتلا به پسوریازیس مانند هر فرد دیگری، اهمیت فاصله اجتماعی، شستن منظم دست‌ها، ماسک پوشیدن در محیط عمومی و مواردی از این دست را توضیح می‌دهم. من فکر می‌کنم کار در خانه روش خوبی برای محدود کردن خطر ابتلا به کروناست.

کرونا چگونه بر پسوریازیس تاثیر می‌گذارد؟

اگرچه متخصصان هنوز به طور قطع نمی‌توانند از چگونگی تاثیر ویروس کرونا بر بدن فرد مبتلا به پسوریازیس بگویند اما گزارش‌هایی از افراد دارای پسوریازیس که مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند منتشر شده است. گلفاند می‌گوید: برخی از این گزارش‌ها از لزوم استفاده از دارویی برای درمان کرونا می‌گویند که باعث تشدید پسوریازیس می‌شود. همچنین برخی از اطلاعات اینطور شرح می‌دهد که افراد مبتلا به کرونا مجبور به قطع داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن خود مانند سیکلوسپورین شدند که این کار باعث تشدید بیماری پسوریازیس در آنها شده است. گلفاند می‌گوید: به طور کلی، عفونت‌های ویروسی اغلب تشدید پسوریازیس در افراد را همراه دارد، زیرا کرونا باعث افزایش واکنش ایمنی بدن می‌شود و پسوریازیس یک بیماری ایمنی است.

آیا در صورت ابتلا به کرونا باید تغییری در داروهای پسوریازیس داد؟

در حال حاضر یک آزمایش بالینی در ایتالیا برای ارزیابی شیوع و بروز کووید ۱۹ در افرادی که پسوریازیس مزمن دارند و تحت درمان‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی هستند، در حال انجام است. تا به دست آمدن نتایج دقیق، بنیاد ملی پسوریازیس توصیه می‌کند که افراد در صورت ابتلا به کرونا حتما با پزشک پوست خود مشورت کنند. تصمیم‌گیری در مورد قطع یا ادامه درمان باید بسته به شدت بیماری پسوریازیس به صورت موردی توسط فرد و پزشک بررسی شود.

راهی برای حفظ سیستم ایمنی بدن وجود دارد؟

واقعیت این است که هیچ نوع ویتامین یا مکملی وجود ندارد که فرد مبتلا به پسوریازیس بتواند با مصرف آن، از خود در برابر کووید ۱۹ محافظت کند. گلفاند می‌گوید: مهمترین نکته حفظ کلی سلامتی است. بهترین کاری که افراد می‌توانند انجام دهند، تغذیه سالم، ورزش منظم، تلاش برای حفظ وزن متناسب و عدم مصرف نوشیدنی‌های الکلی است.

آیا اضطراب کرونا می‌تواند پسوریازیس را بدتر کند؟

همه‌گیری کرونا سبک زندگی افراد در سراسر جهان را تغییر داده و این موضوع برای بسیاری با افزایش سطح استرس و مشکلات خلقی همراه بوده است. گلفاند شرح می‌دهد: افراد مبتلا به پسوریازیس می‌دانند که استرس باعث تشدید این بیماری می‌شود. به عنوان مثال، هنگامی که افراد طلاق می‌گیرند یا واقعه آسیب‌زای دیگری را تجربه می‌کنند، ممکن است با حمله پسوریازیس مواجه شوند. توجه به رژیم غذایی، ورزش منظم و خواب زیاد، همراه با روش‌های تسکین‌دهنده استرس مانند مراقبه ذهن می‌تواند به بهبود استرس و پسوریازیس در برخی از افراد کمک کند. وی اضافه می‌کند: در شرایطی که احساس می‌کنید به کمک حرفه‌ای برای کنترل استرس نیاز دارید با پزشک متخصص مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha