شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 301887

آمار بی سابقه 5هزارنفری بدحالان و 6هزار مبتلای جدید، به نگرانی‌ها دامن زده است.

سونامی بدحالان کرونا

سلامت نیوز: آمار بی سابقه 5هزارنفری بدحالان و 6هزار مبتلای جدید، به نگرانی‌ها دامن زده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، انگار باید خودمان را برای روزهای تلخ‌تری هم آماده کنیم و شاید تا روزهای هولناکی که وزیر بهداشت خطر رسیدن آن را هشدار داده بود، فاصله چندانی نداشته باشیم. همین هفته قبل بود که دکتر نمکی با گلایه شدید از بی‌توجهی‌ها به کرونا، برای همه خط و نشان کشید و گفت: «اگر با اپیدمی کرونا، درست مقابله نشود باید از ته رودخانه، جنازه جمع کنیم». این حرف‌های بی‌تعارف دکتر نمکی، اگرچه واکنش‌ها و انتقادهایی را از جانب برخی مسئولان دولتی به همراه داشت، اما هرچه بیشتر می‌گذرد صحت و دقت آن بیشتر آشکار می‌شود.


رسیدن تعداد بدحالان به مرز 5 هزار نفر
طی روزهای اخیر، بارها و بارهار آمار فوت‌شدگان و مبتلایان رکورد شکسته است و در 24 ساعت منتهی به روز گذشته هم بار دیگر این رکوردشکنی تکرار شد: 6 هزار و 134 مبتلای جدید. در کنار این آمار، تعداد 335 فوتی در یک روز هم عددی ترسناک بود که اگرچه رکورد را نشکست اما برای پنجمین روز متوالی، رقم بیش از 300 جان‌باخته در کشور را ثبت کرد. اما در کنار این دو آمار، اعداد ترسناک دیگری هم طی روزهای اخیر ثبت شده که شاید کمتر به آن توجه شده است: «تعداد موارد حاد و شدید». روز گذشته آمار کرونایی‌های با وضعیت حاد و شدید، 4 هزار و 933 بیمار اعلام شد؛ عددی که نسبت به روزهای قبل افزایش یافت و روند صعودی خود را حفظ کرد. و نکته تلخ این‌که، بر اساس اعلام مسئولان وزارت بهداشت حدود 50 درصد این بیماران بدحال، توان مقابله با کرونا را نخواهند داشت و جان خود را از دست می‌دهند.


بیماران دیر مراجعه می‌کنند
دکتر «جان‌بابایی» معاون وزیر بهداشت هم در این باره هشدار داده و گفته است: «متأسفانه در دو سه هفته‌‌ای که روند صعودی داشته‌‌ایم، تعداد بیماران بدحال افزایش یافته است؛ یکی از دلایلش این است که بیماران دیرتر مراجعه می‌‌کنند، بنابراین درخواست ما این است که اگرچه بیماران در اکثر موارد با یک درمان مناسب بهبود می‌‌یابند اما باید زود به پزشک مراجعه کنند و بسته درمانی را زودتر دریافت کنند تا به وضعیت بدتری دچار نشوند».
دکتر «رضا جلیلی خشنود» عضو ستاد مقابله با کرونا در تهران هم درباره برخی از دلایل مراجعه دیرهنگام بیماران به بیمارستان‌ گفته است: «ترس از ابتلا با مراجعه به مراکز درمانی، مراجعه به مطب‌ها و ماندن در منزل و خود درمانی برخی از دلایل این مسئله است. به همین دلیل تنها زمانی که بدحال می‌شوند و علایمی  مانند افت شدید اکسیژن، تب بالا و تنگی نفس دارند به بیمارستان مراجعه می‌کنند».


ابتلا به کرونا خانوادگی شده است
از ویژگی‌های موج سوم کرونا، ابتلای خانوادگی آن است که از بی‌توجهی خانواده‌ها به رعایت قرنطینه و پروتکل‌های بهداشتی در منزل حکایت دارد. به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، «در موج جدید کرونا موارد زیادی داریم که چندنفر از اعضای یک خانواده به صورت همزمان در بیمارستان بستری هستند و این نشان می‌‌دهد که قرنطینه در مواردی که نیاز به بستری بیمار نیست، رعایت نمی‌‌شود». «علیرضا زالی» فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران هم در این باره گفته است: «هم‌اکنون در تهران با حجم قابل توجهی از خوشه‌های ابتلای خانوادگی مواجه هستیم شاید در پیک اول و دوم با این پدیده کمتر روبه‌رو بودیم، اما اکنون در بسیاری از موارد پدر، مادر خانواده همراه با فرزندان به ما مراجعه می‌کنند».


 مردم بسیار کم رعایت می‌کنند
دو شب قبل بود که دکتر «علیرضا رئیسی» معاون بهداشت  وزیر بهداشت هم در گفت‌وگوی ویژه خبری، شرایط کشور در مواجهه با موج سوم کرونا را نگران‌کننده توصیف کرد که اهم آن به این شرح است:


* خیز جدید کرونا  در دنیا شروع شده،
هم‌اکنون این بیماری واکسن و درمان مشخصی ندارد و تنها راه تاخت و تاز آن، نادیده گرفتن و عادی سازی شرایط است.
* در خیز جدید کرونا رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم بسیار کم شده است. بیش از نیمی از مردم دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند اما در قبال افرادی که شیوه‌نامه‌ها را رعایت نمی‌کنند باید فرایندهایی را تعریف کنیم تا افراد ملزم به رعایت آن شوند. حتماً باید با اشد مجازات با آن‌ها برخورد کرد، چون مثل بمب ویروسی در جامعه هستند.


مشکل جدی در نانوایی‌ها
* به گفته دکتر رئیسی در نانوایی‌ها مشکل جدی داریم، ولی در ادارات دولتی شرایط بهتری را شاهد هستیم.  باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه و مردانه و اغذیه‌فروشی‌ها هم در ردیف بالاترین شکایت‌ها در عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط مردم هستند.


اعمال محدودیت در 43 شهر بحرانی
در همین حال روز پنج‌شنبه در جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد از روز دوشنبه تا پایان آبان نسبت به کاهش حضور کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در تهران به میزان ۵۰ درصد اقدام شود. همچنین در 43 شهرستان با وضعیت بحرانی، از روز دوشنبه به مدت یک هفته محدودیت‌های شدید اعمال خواهد شد که در صورت لزوم در هفته آینده نیز ادامه می یابد. در فهرست این 43 شهر نام شهرستان استان خراسان رضوی هم به چشم می‌خورد.


آغاز سخت‌گیری‌ها در اروپا
حالا شاید بتوان امیدوار بود با اعمال محدودیت‌های جدی‌تر در شهرهای بحرانی کمی شرایط وخیم کرونا در کشور مدیریت شود. این محدودیت‌ها فعلا تنها راهکار جدی مقابله با کروناست که دیگر کشورها نیز همین راهبرد را پیش برده‌اند. آن‌طورکه ایسنا گزارش کرده است، با افزایش موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ طی روزهای اخیر در کشورهای اروپایی از جمله اسپانیا، فرانسه و آلمان، تدابیر و اقدامات سخت گیرانه‌تری برای مقابله با موج جدید شیوع ویروس کرونا در این کشورها اجرا می‌شود. در ایتالیا در دو منطقه «لومباردی» در شمال و «کامپانیا» در جنوب ناپل، مقررات منع تردد شبانه به اجرا گذاشته شد. آلمان هم در هفته‌های اخیر مانند بسیاری از کشورهای اروپایی مقرراتی را برای محدودکردن فعالیت‌های اجتماعی با هدف کاهش سرعت همه‌گیری این ویروس به اجرا گذاشت. در ایرلند نیز از چهارشنبه شب محدودیت‌های شدیدی برای حضور مردم در اماکن عمومی به اجرا گذاشته شد و بر این اساس ایرلندی‌ها باید به مدت شش هفته در خانه‌ها بمانند و مقررات قرنطینه را رعایت کنند. از سوی دیگر در اسپانیا هم مقررات محدودکننده بسیاری به اجرا گذاشته شده و ده‌ها شهر آن قرنطینه شده‌اند.  همچنین شش روز پس از آغاز دور جدید مقررات منع تردد در پاریس و هشت شهر بزرگ دیگر فرانسه که از ۹ شب آغاز می‌شود و تا ۶ بامداد ادامه دارد، دولت از گسترش این محدودیت‌ها به دیگر شهرها و حتی از احتمال طولانی‌تر شدن ساعات منع آمد و شد سخن می‌گوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha