سلامت نیوز : یك متخصص تغذیه گفت: براساس شواهد موجود بسیاری از اختلالات و مشكلات روانی در فصل تابستان همچون گیجی، تحریك پذیری، ناراحتی و عصبانیت، نداشتن تمركز ذهنی و فكری، كاهش فعالیت مغز و هوشیاری و تغییر رفتار به نوعی با گرمازدگی در ارتباط است.
نریمان سعادتی، متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: گرمازدگی یكی از بیماری ها و مشكلات بسیار شایع در روزهای گرم سال است كه در نتیجه افزایش زیاد دمای بدن و اختلال در مكانیسم تعریق به وجود می‌آید.
وی با بیان اینكه گرمازدگی به طور عمده به دلیل ماندن طولانی مدت در هوای گرم و مرطوب و نوشیدن مایعات به میزان كم ایجاد می‌شود، تصریح كرد: البته درجه حساسیت افراد مختلف به دو عامل فوق بسیار متفاوت است و به عواملی همچون مقاومت بدن، مدت زمان اقامت در زیرنور خورشید، میزان دریافت نوشیدنی به ویژه دریافت آب و در مجموع به شیوه رفتار فرد با شرایط گرمای هوای بستگی دارد.
سعادتی با اشاره به اینكه علائم و عوارض گرمازدگی به دو قسمت علائم جسمی و علائم روانی تقسیم می‌شود، ادامه داد: سردرد، خشكی دهان، مشكلات پوستی از جمله خشكی و زبری پوست، ضعف و بی حالی، تب، افزایش ضربان قلب، تشنج و كما از جمله علائم جسمی گرما زدگی است.
این متخصص تغذیه تاكید كرد: علاوه بر علائم جسمی، علائم روانی نیز در گرمازدگی شایع هستند بطوریكه براساس شواهد موجود بسیاری از اختلالات و مشكلات روانی در فصل تابستان همچون گیجی، تحریك پذیری، ناراحتی و عصابنیت، نداشتن تمركز ذهنی و فكری، كاهش فعالیت مغز و هوشیاری و تغییر رفتار به نوعی با گرما زدگی در ارتباط است.
وی یاد آور شد: پرهیز از قرار گیری در معرض مستقیم نور آفتاب و نوشیدن مایعات به میزان كافی، پرهیز از انجام فعالیت های بدنی زیاد به ویژه در فضای باز و استفاده از كلاه، چتر و سایبان از مهمترین راههای پیشگیری از گرمازدگی است.
سعادتی گفت: آب و شربت آبلیمو و خاكشیر از بهترین نوشیدنی هایی است كه مصرف آنها در فصل تابستان برای تامین مایعات بدن و جبران آب از دست رفته بسیار مفید بوده وخطر گرما زدگی را نیز كاهش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha