عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در مردان را ۲ برابر زنان عنوان کرد و گفت: گزارش آمار فوت در سایر کشورها بر اثر کرونا نیز گواه این موضوع است که آقایان در برابر کووید۱۹ ضعیف‌تر هستند.

مردان در برابر کرونا ضعیف‌تر هستند

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، میزان مرگ و میر بر اثر کرونا در مردان را ۲ برابر زنان عنوان کرد و گفت: گزارش آمار فوت در سایر کشورها بر اثر کرونا نیز گواه این موضوع است که آقایان در برابر کووید۱۹ ضعیف‌تر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر میترا صفا روز شنبه در این خصوص توضیح داد: در کشور چین بیش از ۷۰ درصد، در اروپا ۶۳ درصد مرگ و میر کرونا مربوط به مردان گزارش شده است، طبق آمارها در نیویورک نیز مرگ و میر ناشی از کرونا در مردان ۲ برابر زنان است.

وی یکی از احتمالات مقاوم تر بودن سیستم ایمنی زنان در مقایسه با مردان را وجود آنزیم های ACE۲ در آقایان ذکر کرد و اظهار داشت: این آنزیم باعث می شود وقتی فرد مبتلا به کرونا می شود بافت ریه سریع تر آلوده شود.

عضو هیات مؤسس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی وجود استروژن در زنان را یکی از علل مقاوم تر شدن سیستم ایمنی در برابر کرونا دانست و ادامه داد: کروموزوم X اضافه در بدن زنان نیز یکی از علل مقاوم تر شدن سیستم ایمنی بدن زنان در مقایسه با مردان است.

صفا، افزایش مشکلات زمینه ای در مردان نظیر فشارخون، بیماری کبد، سل و تمایل بیشتر آنها نسبت به مصرف سیگار را یکی دیگر از علل مرگ و میر بالا در این جنس ذکر کرد.

متخصص اعصاب و روان بیمارستان مسیح دانشوری در ادامه گزارشی از بستری شدگان با تشخیص کووید ۱۹ در این بیمارستان ارائه داد و اظهار داشت: آمارها از  ۲۱ فروردین تا هفتم مهرماه امسال نشان می دهد تعداد مبتلایان مرد بستری در این بیمارستان تقریبا ۲ برابر زنان بودند.

وی خاطرنشان کرد: در این مدت از مجموع مراجعه کنندگان به بیمارستان مسیح دانشوری ۶۳ درصد را مردان و ۳۷ درصد را زنان تشکیل دادند، میانگین سنی بیماران بستری نیز حدود ۵۰ سال گزارش شده است.

این پزشک متخصص بیمارستان مسیج دانشوری از افزایش شمار بیماران با حال وخیم بر اثر ابتلا به کرونا در بخش های مراقبت های ویژه این بیمارستان خبر داد و افزود: مردان حدود ۲ برابر بیشتر از زنان دوره حاد این بیماری را طی می کنند.

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به نقل از وی آورده است: زمان بستری در بخش آی سی یو بین زنان و مردان تقریبا برابر است.

وی در بخش دیگری با بیان این که ۵۹ درصد پرستاران مبتلایان به کرونا در این بیمارستان زنان هستند، خاطرنشان کرد: شدت نگرانی، اضطراب و افسردگی پرستاران زن  نسبت به ابتلا اعضای خانواده به کرونا ۲ برابر مردان است.

این متخصص اعصاب و روان با یادآوری این که شدت افسردگی در پرستارانی که خانواده آنها مبتلا به کرونا بوده اند بیشتر از پرستارانی بود که خودشان مبتلا به کرونا شده اند، عنوان کرد: درواقع نگرانی پرستاران زن زمانی که مبتلا به کرونا می شوند به مراتب کمتر از زمانی است که یکی از اعضای خانواده مبتلا است.

صفا، در ادامه توجه به سلامت روح و روان زنان و اختصاص یک روز در تقویم جهانی با نام روز سلامت روان بانوان را ضروری دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha