سبزیجات همچون میو‌ه‌ها منبع تغذیه با ارزشی برای کودکان است اما اغلب مادران به محض از شیرگرفتن کودکان‌شان انواع آب و پوره‌های میوه را در رژیم غذایی کودکان قرار می‌دهند و از اهمیت سبزیجات برای کودکان غافل می‌مانند. سبزیجاتی نظیر کلم، کلم بروکلی، کلم‌پیچ، اسفناج، هویج و... مقادیر زیادی از پتاسیم و ویتامین A، B7، B9 و ... دارند. در مقایسه با محصولات لبنی، سبزیجات جذب کلسیم بهتر و بالاتری در بدن دارند. آن‌ها را می‌توان به شکل خام، پخته‌ یا در غذاهای دیگر مصرف کرد.

کودکان را با خوردن سبزیجات آشتی دهید

سلامت نیوز: سبزیجات همچون میو‌ه‌ها منبع تغذیه با ارزشی برای کودکان است اما اغلب مادران به محض از شیرگرفتن کودکان‌شان انواع آب و پوره‌های میوه را در رژیم غذایی کودکان قرار می‌دهند و از اهمیت سبزیجات برای کودکان غافل می‌مانند. سبزیجاتی نظیر کلم، کلم بروکلی، کلم‌پیچ، اسفناج، هویج و... مقادیر زیادی از پتاسیم و ویتامین A، B7، B9 و ... دارند. در مقایسه با محصولات لبنی، سبزیجات جذب کلسیم بهتر و بالاتری در بدن دارند. آن‌ها را می‌توان به شکل خام، پخته‌ یا در غذاهای دیگر مصرف کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در این مطلب ما به شما می‌گوییم که با چه روشی کودکان‌تان را به خوردن سبزیجات علاقه مند کنید.

 آن‌ها را در وعده‌های غذایی خود بگنجانید
یک راه آسان برای مصرف سبزیجات، ترکیب آن‌ها در وعده‌های غذایی کودک است. به عنوان مثال می‌توانید برخی از آن‌ها را در تهیه سس ماکارونی یا خرد شده آن‌ها را در انواع سوپ به‌کار ببرید. گاهی در کنار میوه‌ها، انواع سبزیجات رنگی مثل هویج، کرفس یا کاهوی شسته‌شده هم در دسترس او قرار بدهید.
ممکن است زمان زیادی ببرد تا کودک با برخی از سبزیجات ارتباط برقرار کند، پس صبور باشید. برای شروع حتی دو لقمه از آن هم قابل‌قبول است.

به آن‌ها حق انتخاب بدهید
در وعده‌های غذایی به انتخاب او اهمیت بدهید و از او بپرسید که مایل است کدام یک از سبزیجات را در ظرف سالاد یا روی پیتزای خود داشته باشد. در صورت داشتن یک باغچه کوچک می‌توانید کودک را در پرورش سبزیجات دخالت بدهید یا گاهی برای خرید او را همراه  خود ببرید و اجازه دهید میوه و سبزیجات مورد علاقه‌اش را انتخاب کند.
از کودکان در شستن و خردکردن کاهو، کلم، خیار، گوجه‌فرنگی و...کمک بگیرید. احساس همکاری و مشارکتی که با این روش به کودکان دست می‌دهد، آن‌ها را  به آن چه  در تهیه‌اش دخالت داشته‌اند علاقه مندتر نشان می‌دهد.

 به خوراکی‌های حاوی سبزیجات تنوع بدهید
خوردن سبزیجات به شکل خام  یا سالاد در طولانی‌مدت کودک را دل‌زده می‌کند. تهیه انواع اسموتی یا بشقابی از خلال‌های رنگی سبزیجات بخارپز شده به همراه سس ماست سالم و طعم‌دار می‌تواند آن‌ها را به خوردن سبزیجات تشویق کند. گاهی کودک به جای هویج بخارپز ، سرخ‌شده آن را ترجیح می‌دهد که در این‌صورت می‌توانید با کمی روغن زیتون آن را تهیه کنید.

   درباره فواید سبزیجات با بچه‌های خود صحبت کنید
اغلب کودکان اصرار شما برای خوردن سبزیجات را درک نمی‌کنند. در کودکان بزرگ‌تر صحبت‌کردن درباره فواید تک‌تک سبزیجات، بهترین راه برای تشویق به خوردن آن‌هاست.
 از گفتن جملات منفی مثل «احتمالا از این غذا خوشت نمی‌آید، اما بهتر است آن را امتحان کنی» خودداری کنید. درعوض با جملات مثبت و استفاده از سبزیجات جدید در کنار غذاهای آشنا و موردعلاقه کودک، او را تشویق به خوردن کنید.

  الگوی آن‌ها باشید
بچه‌ها در انتخاب غذای خود از والدین و بزرگ‌ترها تقلید می‌کنند. پدر و مادری که خود علاقه به خوردن سبزیجات ندارند و کمتر از این مواد غذایی استفاده می‌کنند، نباید انتظار داشته باشند که بچه‌ها مشتاقانه این مواد را مصرف کنند. تماشای هر روزه بشقاب حاوی سبزیجات پدر و مادر، کودکان را به انتخاب مشابه ترغیب می‌کند.
منبع: expatwoman
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha