شنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 301915

حرف طلاق را پیش کشیدن، ترک کردن خانه، مظلوم‌نمایی جلوی فرزندان و ... از رایج‌ترین رفتارهای اشتباه بعضی زن و شوهرها در زمان عصبانی شدن طرف‌مقابل است.

9 رفتار ممنوعه در زمان عصبانیت همسر

سلامت نیوز-*فریبا البرز: حرف طلاق را پیش کشیدن، ترک کردن خانه، مظلوم‌نمایی جلوی فرزندان و ... از رایج‌ترین رفتارهای اشتباه بعضی زن و شوهرها در زمان عصبانی شدن طرف‌مقابل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، دعوا و مشاجره بین همسران، گاهی پیش می‌آید و تقریبا غیرممکن است که بین یک زن و شوهر، اختلاف نظری پیش نیاید. اما مهم این است که شورش را در نیاورند و یک مسئله قابل مدیریت را به بحرانی پر هزینه برای خود، همسر و خانواده‌شان تبدیل نکنند. بارها پیش آمده که یک دعوای کوچک بر سر موضوعی به دلیل رفتارهای اشتباه زوج ها به اختلافات بزرگ منجر شده است. هر فردی به راحتی می‌تواند با کلمات یا رفتارش طرف مقابلش را برنجاند و گاهی اثرات این رنجش تا مدت‌ها در ذهن فرد باقی می‌ماند. بهتر است هنگام جر و بحث با همسر تا  جایی که امکان دارد، خود را کنترل کنید و اجازه ندهید قضیه از حد بگذرد. نکته دیگر این است که طرف مقابل همسر شماست و قرار است سال‌ها رفیق و یار هم باشید نه یک رقیب برای شکست دادن و ... . در ادامه به رایج‌ترین رفتارهای اشتباه بعضی زن و شوهرها در زمان عصبانی شدن طرف مقابل اشاره خواهد شد.

 
 پیش کشیدن موضوعات گذشته
گاهی زن و شوهر هنگام دعوا برای این که قافیه را نبازند، بحث‌ها و موضوعات ناخوشایندی را که الان وجود ندارد، پیش می‌کشند و اوضاع را بدتر می‌کنند. یادتان باشد موضوعات گذشته تمام شده و شما الان فقط باید راجع به مشکل فعلی‌تان صحبت کنید.


 خشونت فیزیکی
هنگام مشاجره معمولا افراد بدترین جنبه شخصیت خود را نشان می‌دهند. برخی برای این‌که ثابت کنند حق با آن‌هاست، بدترین تصمیم را می‌گیرند و شروع به کتک‌کاری می‌کنند. در این مواقع به یاد داشته باشید که درد فیزیکی ممکن است سبب شود همسرتان احساس و علاقه‌ای را که به شما داشته ، فراموش کند و به لحاظ قانونی وارد عمل شود.


 حرف طلاق را پیش کشیدن
 هنگام مشاجره، حرف طلاق را پیش کشیدن باعث توهین بیشتر به همسر و جریحه‌دار کردن   احساسات او می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود چه شوخی و چه جدی، هیچ وقت زن و شوهر چنین مسئله‌ای را به خصوص در زمان جر‌و‌بحث‌هایشان مطرح نکنند.


 ترک کردن خانه در زمان مشاجره
بیرون رفتن از منزل   در زمان مشاجره یا  دعوا به همسرتان نشان خواهد داد تا چه اندازه از بودن با او زیر یک سقف احساس ناراحتی می‌کنید و البته دلیل منطقی برای دفاع از رفتار یا گفتار خودتان ندارید. این کار حتی سبب می‌شود همسرتان درباره بلوغ فکری‌تان شک کند که تا حدودی هم حق خواهد داشت. در این شرایط بهتر است بگویید نمی‌خواهم الان درباره‌اش صحبت کنم بنابراین نیاز دارم تنها باشم و به جای ترک منزل به اتاق دیگری بروید.


 با خبر کردن فامیل و اطرافیان
با خبر کردن اعضای خانواده و فامیل از مشاجره ها، یکی از اشتباهات رایج بعضی زوج هاست. با وارد کردن خانواده به دعوای خودتان یک بحث معمولی ممکن است به آشفتگی خانوادگی تبدیل شود و شما بعد از مدتی روال عادی زندگی را در پیش بگیرید ولی در نگاه دیگران کوچک شده‌اید و چه بسا دانستن آنان به نفع‌تان نباشد و بعدها علیه خودتان یا همسرتان شود. بهتر است بپذیرید این دعوا به خودتان دو نفر مربوط است که یا خودتان باید حلش کنید یا از مشاور کمک بگیرید.


 مقابله به مثل کردن
متاسفانه عده‌ای از زوج ها طرف مقابل خود را همسر نمی‌بینند بلکه یک دشمن قسم خورده تصور می‌کنند که باید در  جر و بحث، او را شکست دهند! هر کار نادرست او را سعی می‌کنند عینا تلافی کنند و کم نیاورند. این کار فقط آتش این خشم را شعله‌ورتر می‌کند. همچنین گاهی زن و شوهرها نقطه ضعف همسر خود را می‌دانند و موقع مشاجره دست روی آن می‌گذارند و همسر خود را تحقیر می‌کنند. در این بین باید توجه داشت که بعد از مدتی مشکل حل می‌شود ولی زخمی که به روح همسر خورده تا مدت‌ها باقی می‌ماند.


 توهین به خانواده‌های یکدیگر
اگر موقع بحث خودتان و بدون دلیل شروع به فحاشی و توهین به خانواده همسر می‌کنید، این رفتارتان دردسر ساز خواهد شد. مسلما طرف مقابل برای این‌که خشم خود را خالی کند، همان کار شما را با خودتان انجام می‌دهد. در موقع بحث بهتر است فقط و فقط درباره  مشکل کنونی بین خودتان صحبت کنید نه کسانی که الان نیستند یا ربطی به مشکل شما ندارند.


 تهدید به خودکشی
تعداد کمی از زوج ها موقع بحث و مشاجره تهدید به خودکشی می‌کنند یا حتی ممکن است یک تیغ یا چاقو در دست بگیرند و وانمود کنند که الان خودکشی می‌کنند و ... اما این کار هم اشتباه بزرگی است. بهتر است بدانید این کار یکی از خام‌ترین کارهای ممکن است که شما را در نگاه همسرتان، یک فرد ضعیف نشان خواهد داد. اگر مشکل دارید باید حلش کنید اما نه با تهدید به مرگ که فقط جو را متشنج‌تر می‌کند.


 مظلوم‌نمایی جلوی فرزندان
در حضور فرزندان دعوا کردن و مظلوم نمایی جلوی آن‌ها، تاثیرات بدی روی روان و شخصیت آن‌ها خواهد گذاشت. متاسفانه بعضی زوج ها این اشتباه را می‌کنند و با کشاندن پای بچه‌ها وسط دعوای خودشان به آن ها آسیب جدی روانی وارد می کنند. یادتان باشد دعوای شما ربطی به فرزندان‌تان ندارد. بهتر است بگذارید وقتی حضور ندارند، بحث خودتان را دنبال کنید و جلوی بچه‌ها، ماجرا را کش ندهید.

*کارشناس‌ارشد مشاوره خانواده

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha