نتایج یک آزمایش بالینی در هند نشان داد پلاسما درمانی از مرگ یا علایم شدید کرونا پیشگیری نمی کند.

نتایج یک مطالعه فواید پلاسما درمانی کووید۱۹ را زیر سوال برد

سلامت نیوز: نتایج یک آزمایش بالینی در هند نشان داد پلاسما درمانی از مرگ یا علایم شدید کرونا پیشگیری نمی کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از روزنامه دیلی میل، نتایج مطالعات اولیه ای که پیش از این انجام شده بود، شواهد نویدبخشی نشان دادند که پلاسمای افراد بهبود یافته می تواند به درمان کرونا کمک کند، اما اکنون نتایج یک آزمایش بالینی بزرگ در هند نشان داده است که پلاسما از مرگ یا علائم شدید این بیماری پیشگیری نمی‌کند.

پزشکان در این مطالعه ۴۶۴ بزرگسال را که در فاصله زمانی میان ماه های آوریل تا ژوئن به ویروس کرونا آلوده و یا در بیمارستان بستری شده بودند، بررسی کردند.

به نیمی از این بیماران پلاسما داده شد، اما نیم دیگری از آنها این درمان را دریافت نکردند. داده های این مطالعه نشان می دهد این درمان که طرفداران زیادی دارد، هیچ بهبودی در پیش آگاهی (نتیجه بیماری) یک بیمار نداشت.

«مت هانکوک» وزیر بهداشت انگلیس که اوایل سال جاری میلادی در جریان شیوع اولین موج بیماری کرونا در این کشور به این بیماری مبتلا شد، پلاسما اهدا کرد و سایر بیماران بهبودیافته را نیز به اهدای پلاسما تشویق کرد.

پیش از این گمان می‌رفت که پلاسمای خون، مایعی مایل به رنگ زرد در خون که حاوی آنتی بادی برای مقابله با ویروس ها است، می تواند به درمان کووید-۱۹ کمک کند. «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا ماه اوت اعلام کرد که اداره نظارت بر دارو و غذای آمریکا مجوز استفاده اضطراری از پلاسمای بیماران بهبود یافته را برای درمان کووید-۱۹ داده است. سایر کشورها از جمله انگلیس نیز در حال ذخیره سازی پلاسمای خون هستند تا در صورت اثبات موثر بودن آن، مورد استفاده قرار گیرد.

سخنگوی سازمان خون انگلیس اعلام کرد که نوع پلاسمایی که در مطالعه محققان هندی جمع آوری شده است از نوع پلاسمایی که در انگلیس جمع آوری می شود، درجه پایین تری دارد. در آزمایش محققان هندی از پلاسماهای اهدا شده ای استفاده شد که سطوح آنتی بادی آنها حدود ۶ تا ۱۰ برابر کمتر از پلاسماهایی است که در انگلیس استفاده می شود.

وی افزود: شواهد امیدوارکننده ای وجود دارد که انتقال پلاسما با سطوح آنتی بادی بالا می تواند نتایج بیماری را بهبود بخشد.

یافته های محققان هندی در مجله انگلیسی British Medical Journal منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha