دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
کد خبر: 30196
سلامت نیوز :  زردچوبه ضد درد، ضد اسید معده، ضد باكتری، ضد التهاب، ضد سموم بعضی مارها، ضد سموم كبدی، ضد نفخ و مقوی معده هستند.

به گزارش فارس زردچوبه گیاهی علفی و دارای ریزوم‌هایی است كه ساقه هوایی به ارتفاع یك تا 1.5 متر خارج می‌شود.
زردچوبه در نواحی گرم آسیا و آفریقا كشت می‌شود و مهمترین تركیبات زردچوبه پیگمان‌های زرد رنگی از دسته كوركومینوزیدها است كه این مواد به میزان 3 تا 5 درصد زردچوبه را تشكیل می‌دهند و شامل كوركومین و دزوكسی كوركومین هستند.

تركیبات دیگر شامل اسانس به میزان 3 تا 7 درصد است كه مهمترین مواد آن شامل بیس آبولن، گواین، ژرماكرن، تورمرون، زینجیبرن و كورلون هستند.

زردچوبه ضد سموم كبدی است
--------------------------------------

مهمترین خاصیت زردچوبه، خاصیت صفرا آوری آن است. از دیگر خواص آن اثرات ضد التهاب، ضد سموم بعضی مارها، ضد سموم كبدی، ضد باكتری، ضد سرطان، ضد نفخ و مقوی معده هستند.

محمد صالحی سورمقی استاد داروسازی دانشكده علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: گیاه دارویی زردچوبه در ایران كشت نمی‌شود و از كشورهای هند، اندونزی و چین وارد ایران می‌شود.

*مصرف زردچوبه مشكلات صفرا را از بین می‌برد
-------------------------------------------------------

به گفته وی خاصیت صفراآوری از مهمترین خواص زردچوبه است. از دیگر خواص زردچوبه می‌توان به ضدالتهاب، ضد سم و مقوی معده، ضد سرطان، ضد نفخ، ضد سموم كبدی و ضد باكتری اشاره كرد و مصرف آن مشكلات صفرا را از بین می‌برد.

استاد دانشكده داروسازی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه می‌كند: مصرف زردچوبه از بیماری قلبی و عروقی پیشگیری می‌كند به دلیل اینكه زردچوبه از چسبندگی پلاكت‌ها جلوگیری می‌كند و مصرف آن موجب كاهش كلسترول خون می‌شود.

صالحی سورمقی معتقد است: بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به رایحه آن است و بر اثر حرارت یا مرور زمان كم می‌شود و باید دانست كه زردچوبه كهنه دارای خواص كمتری نسبت به زردچوبه تازه است.

مریم مراداف، متخصص تغذیه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبری فارس «توانا» می‌گوید: زردچوبه سرشار از نیاسین، ویتامین B3، كلسیم، آهن، روی، مس، پتاسیم و منیزیم است و دارای ماده‌ای به نام كوركومین است كه عامل ‌رنگ زردچوبه و آنتی اكسیدان قوی است كه باعث سم‌زدایی در بدن می‌شود.

به گفته وی كوركومین موجود در زردچوبه ضد سموم كبد، ضد التهاب و ورم، ضد دردهای روماتیسمی و التهابی است.
زردچوبه یك اسید چرب بلند و شاخه‌دار كه ضد آلزایمر است. كوركومین موجود در زردچوبه باعث كاهش چربی‌های بد خون می‌شود و ضد گرفتگی عروق است.

این متخصص تغذیه می‌افزاید: زردچوبه صفرابر، تحریك‌كننده ترشحات پانكراس، هضم‌كننده غذا، خاصیت حل كننده و دفع كننده سنگ مثانه نام برد و برای درمان التهابات لثه می‌توان جوشانده زردچوبه را قرقره كرد.

مرتضی صفوی، متخصص تغذیه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: زردچوبه قابض، ادرارآور، خلط آور، محافظ معده، بندآورنده خون، محافظ كبد، كاهش دهنده چربی خون و مقوی معده است.

به گفته وی برای نگهداری زردچوبه نباید از ظروف پلاستیكی استفاده كرد. بهترین ظروف برای نگهداری آن ظروف آلومینیومی و شیشه‌های رنگی (قهوه‌ای) است. هم چنین در ظرف باید كاملاً بسته باشد.

یك متخصص تغذیه اضافه می‌كند: ریشه و ریزوم زردچوبه كه پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم‌تر از پودر آن است، ولی چون اكثراً پودر زردچوبه در بازار به فروش می‌رسد، برای نگهداری طولانی مدت آن بهتر است در جای خنك نگهداری شود.

*زردچوبه برای زنان حامله مضر است
-------------------------------------------

مراداف، نیز درباره عوارض زردچوبه می‌گوید: زنان حامله و افرادی كه به انسداد كیسه صفرا مبتلا هستند، كمتر از زردچوبه استفاده كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha