نزدیک به ۹‌ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور ایران سپری می‌شود، نگاهی به آمارهای روزانه رسمی وزارت بهداشت، نشان می‌دهد بیش از 32‌هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و تعدادی دیگر نیز به‌دلیل بی‌توجهی‌ها به رعایت نکات بهداشتی مبتلا، بستری و تحت مراقبت‌های لازم در بیمارستان ها قرار دارند.

43‌شهر ایران تحت سیطره کرونا

سلامت نیوز:نزدیک به ۹‌ماه از شیوع بیماری کرونا در کشور ایران سپری می‌شود، نگاهی به آمارهای روزانه رسمی وزارت بهداشت، نشان می‌دهد بیش از 32‌هزار نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و تعدادی دیگر نیز به‌دلیل بی‌توجهی‌ها به رعایت نکات بهداشتی مبتلا، بستری و تحت مراقبت‌های لازم در بیمارستان ها قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،با این حال تنها 43‌شهر از کشور در وضعیت خطرناک قرار گرفته‌اند که محدودیت‌های صنوف و ترددها در آن‌ها شدیدتر از سایر شهرهای کشور است.

این روزها سرایت ویروس کرونا شدت بیشتری گرفته به‌طوری که در هر چهار دقیقه جان یک ایرانی را می‌گیرد. شنبه 3‌آبان‌ماه مسوولان ستاد ملی مبارزه با کرونا اسامی 43‌شهرستان در کشورمان را منتشر کردند که در وضعیت خطرناک قرار گرفته‌اند. این 43‌شهر وضعیت‌شان از سایر شهرها و استانهای کشور در  وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند؛ به شدت خطرناک‌تر است.  طی هفته‌های اخیر مرگ روزانه مبتلایان به این بیماری به‌طور میانگین بیش از ۳۰۰‌نفر بوده که زنگ خطری برای توسعه انسانی، اقتصادی، اجتماعی و ... است. این درحالی است که برخی اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند این آمار را باید 2.5‌برابر کرد چرا که بسیاری از فوتی‌ها و مبتلایان هیچگاه تست کرونا نداده‌اند.

دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: ۱۹۲شهرستان کشور در وضعیت قرمز و ۷۹‌شهرستان در وضعیت هشدار بیماری قرار دارند و از میان شهرستان‌های وضعیت قرمز، تعداد ۴۳‌شهرستان در وضعیت بسیار حاد و خطرناک‌تر بیماری قرار دارند. همین موضوع سبب شده ستاد مقابله با کرونا از امروز دوشنبه 5‌آبان‌ماه، محدودیت شدید و تعطیلی در مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار به مدت یک هفته در شهرستان‌های یاد شده اعمال کند که در صورت لزوم در هفته آینده نیز تمدید خواهد شد.

علاوه بر این، ستاد ملی مقابله با کرونا ، بخشنامه نحوه اجرای دورکاری را به تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است که لازم است دستگاه‌های اجرایی ضمن توجیه کارکنان خود درخصوص هدف ستاد مدیریت و مقابله با کرونا از اتخاذ این تصمیم، با اتخاذ روش‌های مخلفت کاهش حضور کارکنان در ادارات را به‌نحوی برنامه‌ریزی کنند که امکان مسافرت‌های بین شهری و ترددهای غیرضروری درون شهری به حداقل کاهش یابد.

رنگبندی‌های بی‌فایده

عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی روز‌به‌روز به تعداد شهرهای قرمز اضافه می‌کند. به‌طوری که دستورات مسوولان استانی مبنی بر تعطیلی برخی اماکن پرخطر و پرتردد یا جدی گرفته نمی‌شود یا اصلا به گوش صاحبان این صنوف نمی‌رسد. همین موضوع باعث شده در این پاییز هزار رنگ و همنشینی  کرونا با بیماری آنفلوانزا، بسیاری از شهرها و استان‌های کشور حال و روز خوبی نداشته باشند و وضعیت کرونا حتی از شرایط قرمز بگذرد تا جایی که بیمارستان‌ها تخت خالی برای بستری بیماران نداشته باشند.

با این وجود هنوز هم تنها راه مقابله با این ویروس قطع زنجیره انسانی و استفاده از ماسک است.  پزشکان بر این باورند تصور عمومی بر این است که مردم برای حفاظت از خود ماسک می‌زنند، در حالی که منافع ماسک برای دیگران بیشتر از فردی است که ماسک می‌زند و در واقع ما با زدن ماسک از دیگران محافظت می‌کنیم.

همچنین نتیجه مطالعه‌ای در دانشگاه کمبریج در مورد تأثیر زدن ماسک در کنترل شیوع منتشر شده که نشان می‌دهد، زدن ماسک توسط ۵۰‌درصد افرادی که در سطح جامعه تردد می‌کنند، می‌تواند عدد بازتولید ویروس کرونا را به زیر یک کاهش دهد.اغلب این 43‌شهرستان، شهرهای کوچکی هستند که معمولا دغدغه معیشت بیشتری داشته و کمتر به پروتکل‌ها توجه می‌کنند به‌طوری که باوجود هشدارهای مکرر به برخی از شهروندان‌، همچنان اصرار به برگزاری مراسم عزاداری یا عروسی دارند در حالی که این کار خطرات زیادی به همراه دارد و می‌تواند روند شیوع کرونا را سرعت ببخشد.

تعطیلی یک هفته‌ای و کنترل بیماری کرونا بسیار بهتر از این است که به خاطر شیوع و بالا رفتن آمار مبتلایان مجبور به تعطیلی چند هفته‌ای واحدهای صنفی باشیم. بنابراین هرچه بیشتر رعایت کنیم زودتر به نتیجه رسیده و شاهد بازگشایی واحدهای صنفی تعطیل شده خواهیم بود. اما آقای علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته است که اقتصاد کشور تعطیل شدنی نیست. ربیعی درحالی از عدم تعطیلی صنوف دفاع کرده که خود به شیب صعودی کرونا در بسیاری از شهرهای کشور معترف است.


 43‌شهر کدامند؟

شهرستان‌های آذرشهر، جلفا، چاراویماق، عجب شیر، مراغه و مرند از استان آذربایجان‌شرقی، شهرستان‌های پیرانشهر، ماکو و مهاباد از استان آذربایجان‌غربی، شهرستان‌های خوانسار، سمیرم، شاهین شهر و میمه، گلپایگان و نجف‌آباد از استان اصفهان و شهرستان‌های ایوان و دره شهر از استان ایلام، شهرستان‌های دماوند و ورامین از استان تهران، درگز از استان خراسان‌رضوی، مسجد سلیمان از استان خوزستان، خرمدره از استان زنجان، شاهرود از استان سمنان، استهبان از استان فارس، بانه و بیجار از استان کردستان، بافت، بردسیر، رفسنجان از استان کرمان، اسلام‌آباد غرب، پاوه و گیلان غرب از استان کرمانشاه، گچساران از استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، الیگودرز، پلدختر، دورود و کوهدشت از استان لرستان، دلیجان از استان مرکزی، تویسرکان، رزن و نهاوند از استان همدان،شهرستان ابرکوه، خاتم و مهریز از استان یزد از جمله شهرستان‌های با بیشترین بروز بیماری کرونا در کشور هستند که بر‌اساس تصمیمات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا با محدودیت‌های بیشتری مواجه شده‌اند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha