بازرس انجمن پزشکان عمومی ایران، نسبت به فرصت سوزی بیمه ها برای راه اندازی نسخه نویسی الکترونیک در کشور انتقاد کرد.

سرنوشت پزشک خانواده در انتظار نسخه نویسی الکترونیک

سلامت نیوز:بازرس انجمن پزشکان عمومی ایران، نسبت به فرصت سوزی بیمه ها برای راه اندازی نسخه نویسی الکترونیک در کشور انتقاد کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، بابک پورقلیج، گفت: اکنون که دولت دوازدهم به پایان عمر خود نزدیک می‌شود و طرح ایجاد نسخه الکترونیک هنوز در ابتدای راه است، دو سازمان بیمه سلامت و تامین اجتماعی در تلاشند تا نسخه نویسی و به دنبال آن نسخه پیچی الکترونیک را تا پایان سال به سطح قابل قبول و غیر قابل بازگشتی برسانند ولی هر چه به پایان سال نزدیک می‌شویم افق پیش رو تیره تر به نظر می‌رسد. 


وی افزود: از زمان شروع طرح پزشک خانواده روستایی در سال ۱۳۸۴ و به دنبال آن پزشک خانواده شهری در سال ۱۳۹۱، لزوم ارائه خدمات بر یک بستر الکترونیک به وضوح قابل مشاهده بوده و اقداماتی نیز در این زمینه صورت گرفته است و اکنون نیز در پایان دولت دوازدهم شاهد تلاش همه جانبه برای اجرایی نمودن این زیرساخت هستیم.


پورقلیج ادامه داد: متاسفانه زمان طلایی دولت های نهم و دهم با درآمد ارزی بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار سپری شده و با عدم توجه ویژه در طی این سال ها و در تمامی سطوح و عدم تخصیص منابع لازم برای این طرح که بستری لازم جهت اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده است، در این ماه ها شاهد فشار غیر منطقی وزارت بهداشت و بیمه ها جهت اجرایی نمودن آن هستیم.


وی گفت: در شرایطی که منابع ایجاد زیرساخت های این طرح در بخش خصوصی تقریبا ورشکسته کشور فراهم نیست و دولت نیز توان اختصاص اعتبارات با نرخ سود ترجیحی برای این امر را ندارد و نیز نتایج غیر قابل اجتناب این طرح که منجر به افزایش زمان هر ویزیت، تجمع بیماران و عدم کنترل الزامات بهداشتی در شرایط حاد همه گیری کووید ۱۹ می‌گردد و همچنین عدم فرهنگ سازی در هر دو سوی ارائه دهندگان و دریافت کنندگان خدمت، می رود که این طرح نیز به سرنوشت پزشک خانواده و سایر اسلاف خود دچار گردد.


بازرس انجمن پزشکان عمومی ایران، افزود: بی شک در اهمیت و لزوم این امر تردیدی نیست ولی جهت  پیشبرد، گسترش و ممانعت از شکست این طرح در شرایط کنونی، لزوم کاهش سرعت اجرای طرح و زمانبندی منطقی پیشبرد آن، ایجاد و ادامه امکان ثبت نسخ الکترونیک و کاغذی به صورت موازی و ثبت الکترونیکی نسخ به صورت برون خطی و تا پایان هر ماه، امکان ادامه نسخه پیچی و ارائه خدمات پاراکلینیکی توامان الکترونیکی و کاغذی و نیز طرح های ارتقای پلکانی همراه با فرهنگ سازی و مشوق های اعتباری و اجرایی واقعی و قابل توجه و برگزاری نشست های مشاوره ای و توضیحی با ارائه دهندگان حقیقی خدمت و سازمان ها و تشکل های حقوقی آنها بسیار ضروری به نظر می رسد. 


وی گفت: آنچه مسلم است شتاب کمتر، بهتر از شکست یا اجرای توام با نارضایتی و ایراد طرح بوده و در شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و همه گیری کووید ۱۹ به دور از حکمت و مصلحت به نظر می ‌رسد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha