رییس بیمارستان دکتر شریعتی با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از پرستاران جذب کشورهای دیگر می‌شوند، گفت: در حال حاضر کشور با معضل مهاجرت نیروهای پرستاری مواجه است و در صورتی که تدبیری اندیشیده نشود ممکن است در سال‌های بعد بیمارستان‌ها با مشکل کمبود و فقدان پرستاری مواجه شوند.

سلامت نیوز : رییس بیمارستان دکتر شریعتی با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از پرستاران جذب کشورهای دیگر می‌شوند، گفت: در حال حاضر کشور با معضل مهاجرت نیروهای پرستاری مواجه است و در صورتی که تدبیری اندیشیده نشود ممکن است در سال‌های بعد بیمارستان‌ها با مشکل کمبود و فقدان پرستاری مواجه شوند.

دکتر احمد رضا سروش در گفت وگو با  ایسنا با اشاره به فرسوده و قدیمی شدن ساختمان تجهیزات بیمارستان شریعتی اظهار داشت: با توجه به کمبود فضای فیزیکی و فرسوده شدن آنها و تجهیزات و نیازهای جدید تصمیم گرفته شده است که بیمارستان جدیدی در محوطه فعلی طراحی شود.

وی با توضیح این مطلب که تا زمان احداث ساختمان جدید، بیمارستان فعلی باید بهسازی شده و با شرایط اپتیموم مشغول خدمت رسانی باشد و از نظر تجهیزات به روز شود، ادامه داد: به روز رسانی تجهیزات نیازمند برنامه ریزی، پشتیبانی و بودجه مناسب است و در صورتی که حمایت‌های لازم انجام نشود امکان رقابت با مراکز بزرگ دنیا و برابری با آنها وجود ندارد.

دکتر سروش با اشاره به اینکه بیمارستان شریعتی یکی از بیمارستان‌های مرجعی است که از تمام کشور بیماران به این بیمارستان ارجاع داده می‌شوند، گفت: با توجه به این که بیمارستان ظرفیت محدودی دارد بایستی پذیرش نوع بیماران مدیریت شود و ظرفیت در اختیار بیماران واقعا نیازمند قرار گیرد اما متاسفانه هم اکنون بیماران بدون برنامه مشخص از سراسر کشور به اینجا ارجاع داده می‌شوند در حالی که خیلی مواقع ظرفیت سرویس دهی به آنها وجود ندارد.

دکتر سروش با بیان اینکه باید نحوه ارجاع بیمارستان‌هایی که از همه کشور بیمار پذیرش می‌کنند مشخص شود، ادامه داد: زمانی که بیمارستان ظرفیت پذیرش بیمار جدید را ندارد در صورتی که بیش از ظرفیت بیمارستان بیمار ارجاع شود برای بیمارستان و بیماران معضلاتی به وجود می‌آید و سیستم دچار سردرگمی می‌شود.

رییس بیمارستان شریعتی با تاکید بر راه اندازی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی جدید با در نظر گرفتن زیرساخت‌های لازم اظهار داشت: دستیاران فوق تخصصی که پذیرفته می‌شوند به فضا، کتابخانه و تجهیزات مناسب برای آموزش نیاز دارند و گاها بیماران اورژانسی آنقدر زیاد می شوند که فضا برای بستری کردن بیماران آموزشی وجود ندارد و این باعث نارضایتی دستیارها و فلوهای تخصصی و فوق تخصصی می‌شود.

ضرورت افزایش همکاری‌های بین بخشی کاملا محسوس است

دکتر سروش با اشاره به استفاده از برنامه‌های جدید در زمینه تشخیص و درمان بر لزوم ایجاد همکاری‌های بین بخشی تاکید کرد و گفت: هم اکنون اتاق عمل‌های هیبرید در دنیا ساخته شده و خیلی از بیماری‌ها را تیم‌های تخصصی مختلف به صورت اشتراکی درمان می‌کنند که البته در این زمینه‌ها درایران ضعف وجود دارد و باید فضا و فرهنگ آن را کشور به وجود آورد.

وی ادامه داد: هم اکنون نیروی آموزش دیده برای درمان بیماران سکته مغزی و جلوگیری از بروز عارضه در بیمارانی که در مراحل اولیه هستند و یک معضل بهداشتی درمانی برای خانواده‌ها و سیستم بهداشتی کشور محسوب می‌شوند وجود دارد ولی متاسفانه در طی این چند سال گذشته علی رغم تلاش و پیگیری فراوان، بیمارستان شریعتی موفق به ایجاد و راه‌اندازی این واحدها نشده است.

رییس بیمارستان شریعتی اظهار داشت: با وجود بودجه بسیار پایین بیمارستان کارهای زیادی از قبیل خرید دستگاه سی تی، ام آر آی، دستگاه های اعمال جراحی پیشرفته لاپاراسکوپی انجام شده اما این دستگاه ها برای انجام عمل‌های پیچیده و سخت کافی نیست و نیاز مبرم به وجود درمان‌های جدید و پیشرفته با تکنولوژی پیشرفته با هزینه بالا احساس می‌شود.

دکتر سروش با اشاره بر لزوم به روز رسانی تجهیزات آزمایشگاه بیمارستان شریعتی گفت: با توجه به وضعیت بیماران متعدد یکی از مشکلات این مرکز نیاز به دستگاههای آزمایشگاهی پیشرفته می‌باشد. دستگاه‌های سونولوژی، اکوکاردیو گرافی یا بعضا دستگاه‌های آنژیوگرافی بیمارستان قدیمی شده و باید دستگاه‌های جدید جایگزین شود و کمبود تخت‌های ICU و نیاز به به احداث حداقل 30 تخت ICU از دیگر مشکلات بیمارستان است که باید به آن توجه شود.

رییس بیمارستان شریعتی با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم این بیمارستان نیروی انسانی کارآمد و مناسب است، افزود: کمبود نیروی پرستاری به شدت در بیمارستان شریعتی احساس می شود و تعداد پرستاران برای درمان استاندارد و کافی نیست و باید تدبیری برای این مسئله اندیشیده شود.

وی با اشاره به حضور تمام وقت و همیشگی نیروی انسانی مشغول در بیمارستان و در حیطه بهداشت و درمان گفت: افرادی که در بیمارستان فعالیت می‌کنند به خصوص نیروی پرستاری در همه زمانها از جمله در ایام نوروز، بلایای طبیعی و جنگ و شرایط غیر معمول دیگر همواره باید حاضر باشند اما هرگز تسهیلات اضافه‌ای برای آنها در نظر گرفته نمی شود.

دکتر سروش اظهار داشت: تعدادی از پرسنل علاقه مندند به سازمان های دیگر بروند و از پذیرش شب کاری و کارهای سخت امتناع می‌کنند به دلیل اینکه هیچ امتیازی در ازای خدمت سختی که ارائه می دهند به آنها تعلق نمی گیرد و انگیزه ای برای خدمت بیشتر ندارند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات رفاهی در مقایسه با سایر سازمان‌ها در وزات بهداشت کمترین است، افزود: همه اداره‌ها، سازمان‌ها و بانک‌ها بهترین امکانات رفاهی و باشگاهی را برای پرسنل خود فراهم می کنند اما بیمارستانها هیچ تسهیلات رفاهی مناسبی برایشان وجود ندارد و شاید مجموعه دریافتی آنها از خیلی از مشاغل دیگر پایین‌تر باشد.

رییس بیمارستان شریعتی با بیان اینکه کشور با معضل مهاجرت نیروهای پرستاری مواجه است و بسیاری از پرستاران جذب کشورهای دیگر می شوند، گفت: اگر فکری به حال این نیروها نشود ممکن است در سالهای بعد بیمارستان با مشکل کمبود و فقدان نیروی پرستاری مواجه شود.

وی با اشاره به واگذاری ابزار دفاع شخصی در اختیار پزشکان تصریح کرد: اگر در جامعه همه به هم احترام بگذارند و وظیفه خود را انجام دهند و نیروی انتظامی و مسئولین این مسائل را کنترل کنند نیازی به این قوانین نیست ولی در صورتی که شرایط فعلی ادامه پیدا کند و برای پزشکان و پرستاران ایجاد خطر بشود قرار دادن ابزار دفاع شخصی در اختیار پزشکان ممکن است راه حل مناسبی باشد.

دکتر سروش در پایان اظهار داشت: فرهنگ خشونت در کشور بالا رفته است و هر کسی به خود اجازه می‌دهد به دلایل ناموجه مانند ورود به بخش در زمانهایی غیر از ساعت ملاقات در بیمارستان در مقابل دیگران داد و فریاد و فحاشی کند در حالی که در بیمارستان بوق زدن هم ممنوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha