سه‌شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 302036

برخی زنان در دوران بارداری برای نخستین‌‌بار متوجه عملکرد ضعیف حافظه‌شان می‌شوند و برای‌شان این سوال پیش‌ می‌آید که چرا این‌قدر فراموشکار شده‌اند؟ بدون شک بدن در دوران بارداری، تغییرات بی‌شماری را تجربه می‌کند اما این‌که چطور این تغییرات روی عملکرد مغز اثر می‌گذارند به عوامل مختلفی مرتبط است.

فراموشی و آلزایمر در بارداری

سلامت نیوز: برخی زنان در دوران بارداری برای نخستین‌‌بار متوجه عملکرد ضعیف حافظه‌شان می‌شوند و برای‌شان این سوال پیش‌ می‌آید که چرا این‌قدر فراموشکار شده‌اند؟ بدون شک بدن در دوران بارداری، تغییرات بی‌شماری را تجربه می‌کند اما این‌که چطور این تغییرات روی عملکرد مغز اثر می‌گذارند به عوامل مختلفی مرتبط است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ، براساس پژوهشی در سال 2008، زنان باردار در مقایسه با زنان غیرباردار و زنانی که به‌تازگی زایمان کرده‌اند، در برخی شاخص‌های ذهنی با مشکلات بیشتری مواجه هستند. فراموشی مغزی ناشی از بارداری برای مادران آزاردهنده است، اما کاملا طبیعی است. در این مطلب به برخی از دلایل علمی این موضوع و روش‌هایی برای بهتر روبه رو شدن با این شرایط می‌پردازیم: 

تغییرات هورمونی

 افزایش تولید هورمون‌ها در زمان بارداری می‌تواند عامل اصلی هر تغییر داخلی در بدن باشد؛ از استرس گرفته تا نفخ و حالت تهوع صبحگاهی.

مواد شیمیایی مثل استروژن، پروژسترون، اکسی توسین و... در بدن پخش می‌شوند و روی عملکرد یکدیگر اثر می‌گذارند. با بالا رفتن سطح هورمون‌ها در بارداری، نشانه‌های فراموشی هم تشدید می‌شوند و مادر هر چه از دوران بارداری‌اش می‌گذرد، فراموشکارتر می‌شود. این تغییرات ممکن است برای مدت کوتاهی حتی بعد از زایمان ادامه داشته باشد.

 کمبود خواب

مادران از ماه‌‌های قبل و بعد از تولد کودک با بی‌خوابی روبه رو می‌شوند. در سه ماه نخست بارداری مادران به دلیل رفتن مکرر به دست‌شویی از خواب خوب و بی‌وقفه شبانه محروم می‌شوند. همچنین در سه ماه نخست سوزش معده، درد و گرفتگی پاها، اضطراب و گرسنگی را تجربه می‌کنند. این مشکلات تا سه ماه سوم بارداری که رحم به مثانه فشار می آورد و خواب عمیق را غیرممکن می‌کند ادامه دارد.

به‌گفته محققان همه این عوامل بی‌خوابی با فراموشی دوران بارداری ارتباط مستقیمی دارند. بدون یک خواب خوب در طول شب، مغز برای تمرکزکردن در طول روز با چالش روبه رو خواهد شد. 

آماده سازی بدن برای زایمان

دلیل دیگر برای فراموشی بارداری به تغییراتی مربوط است که در مغز به منظور آماده کردن زن باردار برای تولد بچه صورت می‌گیرد.محققان فعالیت‌های مغزی شدید مربوط به مهارت‌های احساسی را در مادران کشف کرده‌اند و معتقدند این فعالیت‌ها می‌تواند راهی طبیعی برای اطمینان از این باشد که مغز و اعصاب مادر برای برقراری رابطه با فرزندش بعد از تولد آماده می‌شود. پس فراموشی بارداری می‌تواند ازعوارض جانبی این فعالیت‌ها باشد.

 در این شرایط چه کنیم؟    

مدام به خودتان یادآوری کنید که این شرایط موقتی است و توانایی فکرکردن و به‌یادآوردن اطلاعات به مرور زمان بازخواهد گشت.   از نوشتن کمک بگیرید. کارهای روزانه، خریدها و هر آن‌چه را که لازم است ، یادداشت‌برداری کنید و وسایل ضروری مثل کلید و داروها را دم دست بگذارید. 

خوب و به اندازه بخوابید. اگر برای خوابیدن طولانی مشکلی دارید، برای چرت یا استراحت‌های کوتاه میان‌روز برنامه‌ریزی کنید. گاهی اوقات فقط درازکشیدن، بستن چشم‌ها و استراحت دادن به مغز در کاهش فراموشی موثر است.  غذاهای سرشار از امگا3 بخورید. خوراکی‌هایی مثل ماهی سالمون، تخم‌مرغ، گردو و زغال اخته به عملکرد فعالیت‌های مغزی شما کمک می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha