سلامت نیوز :تحلیل و بررسی آمار به دست آمده از حملات و ایستهای قلبی در میان 192 کشور جهان نشان می دهد میزان مرگ و میر ناشی از این دو بیماری در میان کشورهای مختلف متفاوت بوده و ارتباط نزدیکی به درآمد ملی کشورها دارد.

به گزارش مهر، بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها که اطلاعات خود را از مرکز داده های سازمان بهداشت جهانی جمع آوری کرده است، بیماری قلبی در آمریکای شمالی، استرالیا، اروپای غربی و خاورمیانه قاتل شماره یک و حملات قلبی قاتل شماره چهار به شمار می رود.

با این همه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه میزان مرگ و میر ناشی از حمله قلبی بیشتر از مرگ و میر در اثر بیماری قلبی است، در حدود 40 درصد از کشورها تحت تاثیر شدید ابتلا به حملات قلبی قرار دارند و میزان مرگ و میر در آنها در اثر حملات قلبی نسبت به بیماری قلبی بیشتر است.

به گفته محققان دانستن اینکه در برخی از کشورها آمار مرگ و میر ناشی از حملات قلبی بیشتر از دیگر کشورها است می تواند در تمرکز برای رسیدن به درکی بهتر از نقشه بروز بیماری ها و مدیریت بهتر خدمات درمانی تاثیرگذار باشد.




در نقشه بالا که بر اساس نتایج به دست آمده از این مطالعات ترسیم شده است، رنگ نارنجی نشان دهنده کشورهایی با آمار مرگ و میر نامتناسب ناشی از حمله قلبی را نشان می دهد. رنگ سفید مرگ و میر قابل مقایسه ناشی از حمله قلبی و بیماری قلبی ایسکمی و رنگ آبی مرگ و میر نامتناسب ناشی از ابتلا به بیماری ایسکمی را در کشورها نمایش می دهد.

بیماری قلبی و حمله قلبی در این ویژگی که هر دو میزان جریان یافتن خون در اندامهای حیاتی بدن را دچار محدودیت می کنند مشترک هستند و هر دو از عوامل خطرساز مشابهی از قبیل فشار خون، دیابت، کلسترول بالا، چاقی، عدم فعالیت فیزیکی و سیگار کشیدن برخوردارند.

اما از آنجایی که هر یک از این بیماری ها بخشی متفاوت از بدن را مورد هجوم قرار می دهد، این دو بیماری نشانه های شناسایی، درمان و دوره بهبودی متفاوتی دارند که در نتیجه هزینه های درمانی متفاوتی را نیز برای بیماران به بار می آورند.

این هزینه های متفاوت با درآمد ملی کشورها در ارتباط مستقیم بوده و با چگونگی تاثیر میزان درآمد ملی بر روی آمار مرگ ناشی از این دو بیماری در ارتباط است.

بر اساس گزارش لایو ساینس، محققان امیدوارند این مطالعات و نتایج آن بتواند به مقامات بهداشتی و پزشکی کشورها در طراحی راهکارهایی که با نیازهای کشورهای در حال توسعه متناسب باشند، کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha