معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: اقدامات احیا و بارندگی‌هایی که در دو سال گذشته اتفاق افتاده آبگیری دریاچه تسهیل شده و اکنون دریاچه ارومیه در وضعیت بهتری قرار دارد.

بارندگی‌های دو سال گذشته، دریاچه ارومیه را احیا کرد

سلامت نیوز:معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: اقدامات احیا و بارندگی‌هایی که در دو سال گذشته اتفاق افتاده آبگیری دریاچه تسهیل شده و اکنون دریاچه ارومیه در وضعیت بهتری قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان،حجت جباری، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت: درحال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه در آبان ماه سال ۱۳۹۹، ۱۸/۱۲۷۱ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد بوده است.


جباری ادامه داد: در مقایسه با سطح تراز سال گذشته همین موقع (۲۴/۱۲۷۱ متر بالاتر از آب‌های آزاد) ۶ سانتی متر کاهش از سطح تراز را دارد. همچنین مساحت عرصه آبی دریاچه ارومیه ۶/۲۷۳۲ کیلومتر مربع است که در این حالت میزان حجم آب موجود در دریاچه ۱۰/۳ ملیارد مترمکعب برآورد می‌گردد.
وی درباره وضعیت دریاچه ارومیه توضیح داد: اگر بخواهیم وضعیت دریاچه را تشریح کنیم می‌بایست سه وضعیت قابل مقایسه شود تا تصویر روشنی از وضعیت کنونی ارائه دهد.


الف) نسبت به تراز اکولوژیک. ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه برنامه خود برای احیا دریاچه ارومیه را تراز اکولوژیک یعنی ۱/۱۲۷۴ برنامه ریزی نموده است که مقرر است بعد از اتمام برنامه ارتفاع آب در دریاچه به این سطح تراز برسد که در حال حاضر فعلا با این سطح در حدود ۸/۲ متر اختلاف داریم.ب) نسبت به سطح تراز میانگین دراز مدت. میانگین دراز مدت تراز مشاهده شده در دریاچه برابر ۶/۱۲۷۴ متر بالاتر از سطح آب‌های آزاد بوده که متاسفانه در حال حاضر هنوز ۵/۳ متر برای رسیدن به این سطح تراز اختلاف داریم.پ) نسبت به حداقل سطح ترازی که در ابتدای تشکیل ستاد ملی احیا در دریاچه وجود داشته است. در سال ۹۴- ۹۳ سطح تراز دریاچه ارومیه به ۰۸/۱۲۷۰ متر کاهش یافته بود که بر اساس شواهد تاریخی حداقل تراز مشاهده شده در دریاچه ارومیه بوده است.


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست گفت: عرصه آبی دریاچه ۵/۱۴۰۴ کیلومتر مربع و حجم آب به کمتر از ۸/۰ میلیارد رسیده بود که بیشتر دریاچه خشک شده بود و برای دسترسی به جزایر اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی بجای استفاده از قایق از انواع خودرو استفاده می‌نمود و خودرو‌ها به راحتی در بستر دریاچه ارومیه تردد می‌نمودند.


وی بیان کرد: خوشبختانه اقدامات انجام یافته برای احیا دریاچه ارومیه موجب گردید با بارندگی‌هایی که در دو سال گذشته اتفاق افتاده آبگیری دریاچه تسهیل گردد و شاهد وضعیت بهتری نسبت به سال ۹۴-۹۳ باشیم.


جباری تاکید کرد: میزان نزولات در پایان سال آبی ۹۸-۹۷ برابر ۴۱۳ میلی متر بوده که نسبت به سال آبی قبل آن ۵۴% و نسبت به دراز مدت ۱۸ % افزایش داشته است این میزان بارندگی موجب گردیده است حجم آب وارده به دریاچه موجب افزایش ۱۷۱ سانتی متری سطح تراز در دریاچه ارومیه شود.


همچنین توضیح داد: حال اینکه در سال آبی ۹۹-۹۸ میزان بارندگی نسبت به سال قبل ۶/۲۶ % کاهش و نسبت به دراز مدت ۴/۶ % افزایش داشته است که نهایتاً آب وارده در این سال آبی نسبت به سال قبل کاهش چشمگیری داشته است و تنها در حدود ۷۵ سانتی متر افزایش سطح تراز در دریاچه اتفاق افتاده است.


معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست درباره میزان تبخیر آب در دریاچه ارومیه را چنین عنوان کرد: میزان تبخیر انجام یافته از سطح دریاچه ارومیه در سال آبی ۹۹-۹۸ برابر ۶۷ سانتی متر موجب کاهش سطح تراز آب دریاچه بوده است این موضوع در حالی است که افزایش سطح تراز دریاچه در سال آبی ۹۸-۹۷ برابر با ۱۷۱ سانتیمتر و در سال آبی ۹۹-۹۸ تنها ۷۵ سانتی متر است در حقیقت در سال آبی ۹۹-۹۸ تمام آبی که وارد دریاچه ارومیه شده بود تبخیر گردیده و، اما در سال آبی ۹۷-۹۸ بعد از تبخیر مقدار ۹۶ سانتی متر آب در دریاچه ذخیره گردیده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha