فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی و مساجد با انجام اقدامات مداخله‌ای محله‌محور در مقابله با کرونا تأکید کرد.

ضرورت تغییر غربالگری افراد و شناسایی بیماران محلات

سلامت نیوز:فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونای پایتخت در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری بر استفاده از ظرفیت نیروهای جهادی و مساجد با انجام اقدامات مداخله‌ای محله‌محور در مقابله با کرونا تأکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، دکتر علیرضا زالی در  نشست هماهنگی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت مبارزه با کرونا با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر شکل‌گیری اقدامات محله‌محور در مقابله با کرونا گفت: از دیدگاه همه‌گیرشناسی محلات می‌توانند کانون‌های بالقوه خوشه‌ای بیماری باشند، زیرا فعالیت و حضور افراد عمدتاً محله‌محور است و بالاترین سطح چگالی مراودات اجتماعی را در محلات شاهدیم.وی گفت: مساجد کانون تپنده ترویج  مسائل بهداشتی و ریشه‌کن‌سازی محیطی و عملیاتی در حوزه کرونا هستند.

در این دوران ما عملکردهای جدیدی را برای مساجد شاهد خواهیم بود که به‌خوبی عملیاتی می‌شود.زالی گفت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری؛ دو استراتژی جدید آموزش همگانی و اقناع افکار عمومی کماکان یک راهبرد مؤثر در مقابله با بیماری است و هنوز هم یکی از تأکیدات سازمان بهداشت جهانی محسوب می‌شود.

به گفته وی، آموزش همگانی اصول کلی بهداشتی و حفاظتی می‌تواند از طریق مساجد محله اعمال شود و این آموزش بسته به سلیقه، قدرت ابتکار و خلاقیت در هر محله می‌تواند صورت بگیرد. این آموزش باید به فرم جذاب و مناسب، موجز،  قابل فهم و در تناسب با ادراک حداقلی مخاطبان انجام شود.

زالی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که اقدامات بازدارنده و سلبی از این پس شکل متفاوتی خواهد داشت، افزود: اقناع افکار عمومی برای این محدودیت‌ها باید شکل گیرد. مساجد می‌توانند در این عرصه ورود پیدا کنند، اما باید تدبیری اندیشیده شود که این اقناع همراه با بالابردن سطح تاب‌آوری اجتماعی عمومی باشد.فرمانده ستاد مقابله با کرونای پایتخت با اشاره به تحقیقات صورت گرفته و شناسایی محلات و نقاط داغ بیماری در تهران، تأکید کرد:  بخش مهمی از برنامه‌ها و مداخلات باید معطوف به نقاط داغ اولیه باشد.

وی در ادامه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر ردیابی دقیق بیماران و در نتیجه تشخیص بموقع و درمان زودرس بیماری اشاره کرد و  گفت: متأسفانه بیماران تهرانی در بدترین و وخیم‌ترین شرایط به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. بنابراین با کمک معاونان بهداشتی و نظارت مراقبان سلامت باید در هر محله لیست افراد تست مثبت، بیماران ترخیص شده از بیمارستان و ناقلان در اختیار نهادهای فرهنگی یا اعضای بسیج محلات قرار گیرد تا بر رعایت کامل الزامات قرنطینه خانگی نظارت کافی صورت گیرد.

زالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بضاعت (پایین) مالی اقشار فرودست جامعه که درصورت قرنطینه شدن دچار مشکلات معیشتی می‌شوند بر لزوم شناسایی خانواده‌های آسیب‌پذیر در محلات تأکید کرد تا درصورت قرنطینه شدن از بسته‌های حمایتی معیشتی و تغذیه‌ای اهدایی از سوی خیرین، سپاه، بسیج و یا نهادها و سازمان‌های مختلف بهره‌مند شوند.به گفته وی، بسته‌های حمایتی و کمک‌های خیرین باید به گروه‌های هدفمند معطوف شود و بازتوزیع  امکانات سوبسیدی، خیرین و رفاهی را متناسب با نقشه‌ای دانست که از طریق مساجد و نهادهای فرهنگی محلی و شهرداری به دست می‌‌آید.

همچنین وی شناسایی افراد در معرض خطر، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای شدید در محلات را الزامی دانست تا مورد حمایت و نظارت قرار گیرند.فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به ضرورت تحلیل وضعیت بیماری کرونا در محلات به صورت هفتگی، تأکید کرد: برای برنامه‌ریزی‌های دقیق و اعمال مداخلات لازم؛ داشتن یک شناسنامه تفصیلی از وضعیت ابتلا، فوت و ترخیص از بیمارستان در هر محله در انتهای هر هفته الزامی است.

وی خوداظهاری، تماس با ۴۰۳۰ یا مراجعه به صورت حضوری و تست pcr را از جمله روش‌های غربالگری در تهران برشمرد و به بازشناسایی مجدد مراکز مراقبت سلامت به عنوان کانون و مرکز ثقل غربالگری در محلات اشاره کرد.زالی با تأکید بر لزوم تغییر رویکرد غربالگری یادآور شد: با آموزش نیروهای جهادی می‌توان با هماهنگی و ردیابی مراقبان سلامت تست غربالگری را به صورت فعالانه انجام داد. به این معنا که  به صورت هدفمند از افراد مشکوک، در معرض خطر، سالمند یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای با رعایت تمامی چهارچوب‌های امنیتی در منزل آنها تست گرفته شود.

زالی با اشاره به استفاده از کمک سلامتیاران در بیمارستان‌ها؛ همراهان بیماران کرونایی را به واسطه عدم رعایت اصول و نکات بهداشتی و محافظتی یکی از کانون‌های به‌شدت انتقال‌دهنده بیماری برشمرد که با حضور سلامتیاران جهادی آموزش دیده به صورت هدفمند و منطقی در  بیمارستان می‌توان این زنجیره را قطع کرد.وی در خاتمه سخنان خود اظهار امیدواری کرد که با همکاری و مشارکت حاضران، نیروهای سپاه، بسیج، نهادهای فرهنگی، شهرداری و سایر سازمان‌های مربوطه و نیروهای مردمی هر چه سریع‌تر شاهد ریشه‌کنی این بیماری باشیم.

آماده سازی وکمک گروه های جهادی برای شناسایی افراد ناقل  

در ادامه این نشست سردار یزدی فرمانده سپاه تهران از شروع طرحی با عنوان سربازان مهدی یاوران مردم و آماده‌سازی گروه‌های جهادی پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری در روز گذشته خبر داد و به تشریح اقدامات و برنامه‌های آتی  این ارگان پرداخت که استفاده از نیروهای بسیجی آموزش دیده برای  کمک به انجام  آزمایش کرونا در محلات و شناسایی افراد ناقل، کمک به ضدعفونی اماکن عمومی و ناوگان حمل و نقل،

توزیع ماسک صلواتی و ارزان قیمت، گشت‌های سه‌جانبه نهی از منکر مسائل بهداشت، توزیع مواد غذایی برای بیماران و کادر درمان، کمک‌های مؤمنانه هوشمند به اقشار آسیب‌پذیر، فعال کردن ۱۱۰ ارگان سایبری در تهران برای اقناع سازی افکار عمومی، آماده سازی سلامتیاران و فعالیت نقاهتگاه‌ها برخی از این برنامه‌ها و اقدامات بود.در ادامه جلسه نوری از مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران با بیان اینکه فراخوان ویژه، توجیه و آموزش و فعال‌سازی مساجد را در محله‌های پرخطر می‌توان انجام داد، یادآور شد: حدود ۱۰۰ مسجد دارای درمانگاه و کلینیک در سطح تهران هستند که می‌توانند در شناسایی و درمان و غربالگری بیماران کمک کنند.

همچنین دانایی از قرارگاه خاتم‌الاوصیا و جبهه مردمی انقلاب اسلامی نیز در این نشست با اشاره به اینکه این قرارگاه از مدت‌ها پیش در حال سازماندهی و اقدامات محله‌محور بوده است، به تشریح اقدامات صورت گرفته پرداخت و آمادگی این قرارگاه برای همکاری با ستاد کرونای تهران را در راستای نبرد با کرونا اعلام کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha