آلودگی هوا به طور قابل توجهی با افزایش تعداد بیمارهای بستری شده در بیمارستان‌ها ارتباط مستقیم دارد.

ارتباط مستقیم آلودگی هوا با ابتلا به پارکینسون و آلزایمر

سلامت نیوز: آلودگی هوا به طور قابل توجهی با افزایش تعداد بیمارهای بستری شده در بیمارستان‌ها ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، اثراتی که آلودگی هوا بر عصب‌های ما می‌گذارد منجر به ایجاد اختلالات عصبی از جمله پارکینسون، آلزایمر و دیگر بیماری‌های زوال عقل می‌شود. در ادامه «ایرنا زندگی» نتیجه‌ی یک مطالعه طولانی مدت دانشکده بهداشت عمومی هاروارد را که بر بیش از ۶۳ میلیون بزرگسال مسن آمریکایی انجام شده، با شما به اشتراک می‌گذارد.

شیائو وو، دانشجوی دکتری آمار زیستی در کالج هاروارد، می‌گوید: «گزارش سال ۲۰۲۰ کمیسیون لانست در مورد پیشگیری، مداخله و مراقبت از بیماری‌های زوال عقل، آلودگی هوا را به عنوان یکی از عوامل عمده ایجاد بیماری‌ها (که قابل تغییر است) بر می‌شمارد.» این مطالعه بر روی پایه شواهد کوچک اما با نتایج گسترده نشان می‌دهد، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آلاینده‌های آلودگی هوا به افزایش خطر آسیب به سلامت عصبی  اثرات مستقیم خواهد داشت.

محققان ۱۷ سال (۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶) داده‌های پذیرش بیمارستان‌ها را از ۶۳٬۰۳۸٬۰۱۹ بیماران (بیمه) در آمریکا مطالعه کردند و بیماری آنها را با غلظت‌های (آلودگی هوا) تخمینی PM۲.۵ در نظر گرفتند. عوامل اثرگذار بالقوه دیگری نیز مانند وضعیت اقتصادی و اجتماعی بر ایجاد اختلالات عصبی اثر گذار بودند. آنها دریافتند که برای هر ۵ میکروگرم در هر متر مکعب هوا (μg/m۳) افزایش غلظت سالانه PM۲.۵، منجر به افزایش ۱۳ درصدی تعداد بستری‌ بیمارستان‌ها به علت بیماری پارکینسون، آلزایمر و دیگر بیماری‌های زوال عقل می‌شود.

زنان و سفیدپوستان در جمعیت‌های شهری (که هوای آلوده دارند) بیشتر مستعد بیماری‌های اختلال عصبی هستند. آنتونلا زنوبتی، دانشمند تحقیقات در وزارت بهداشت محیط کالج هاروارد، می‌گوید: «مطالعه گسترده آمریکا نشان می‌دهد که استانداردهای فعلی به اندازه کافی از جمعیت مسن آمریکا محافظت نمی‌کند و نیاز به استانداردها و سیاست‌های سخت گیرانه تری برای مراقبت از این قشر داریم. کیفیت هوای شهری ما بیشترین اثر را بر زندگی و طول عمر افراد مسن (مخصوصا افراد مبتلا به پارکینسون) دارد.»

منبع: مدیکال اکسپرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha