رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی کشور، وضعیت تامین مواد اولیه را بحرانی خواندند.

وضعیت بحرانی تامین مواد اولیه تجهیزات پزشکی

سلامت نیوز:رئیس و اعضای هیات مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی کشور، وضعیت تامین مواد اولیه را بحرانی خواندند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، مجید روحی رئیس هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی ایران، با انتقاد شدید از دستگاه‌های دولتی که در مسیر حمایت از تولید و صادرات سنگ اندازی می‌کنند، گفت: حجم ارز مورد نیاز این حوزه ۴.۶ میلیارد دلار است که اگر همین میزان تولید هم نبود، دولت باید ۵ برابر این رقم را برای تأمین نیازهای کشور در این حوزه اختصاص می‌داد.


وی با عنوان این مطلب که تولید کنندگان داخلی حدود ۷۰ تا ۱۰۰ درصد کشور در حوزه تجهیزات پزشکی و…، را تأمین می‌کنند، افزود: حمایت اصولی از حوزه تجهیزات پزشکی باید در اولویت نخست قرار بگیرد.


روحی، مشکلات تولید کنندگان را گوشزد کرد و گفت: تحریم‌های بانکی باعث شده وظیفه پیگیری نقل و انتقالات ارزی بر عهده تولید کننده قرار بگیرد که همین مسائل، کار را سخت‌تر کرده است.


جلیل سعیدلو نایب رئیس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی و دارویی ایران، گفت: اگر همین شرایط ادامه یابد، با کمبود مواد اولیه برای تولید مواجه خواهیم شد. در واقع، معضل عمده تولید کنندگان داخلی، کمبود مواد اولیه است.


وی با عنوان این مطلب که تمامی مسیرهای تأمین مواد اولیه مورد نیاز از سوی تولید کنندگان طی شده است، ادامه داد: متأسفانه به رغم تلاش‌های صورت گرفته در ۷ ماه گذشته اما هنوز نتوانسته ایم ۵۰ درصد نیاز تولید داخل را فراهم کنیم.


سعیدلو ضمن هشدار نسبت به اتمام مواد اولیه مورد نیاز برای تولید، افزود: با تعطیلی تولید، شاهد بیکاری نیروها و اختلال در تأمین نیازهای داخلی خواهیم بود.
در ادامه مجید عرب بازرس انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی، نسبت به رسوب مواد اولیه تولید در گمرکات کشور به شدت انتقاد و گلایه کرد.
وی افزود: با گذشت ۸ ماه از سال، هنوز نتوانسته ایم مواد اولیه مورد نیاز را که بدون تخصیص ارز وارد شده است، ترخیص کنیم و این مسئله به روند تولید آسیب زده است.


در ادامه این نشست، رئیس هیأت مدیره انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی، با انتقاد از وجود ارز چند نرخی، گفت: از اول گفته ایم که ارز دولتی فساد آور است و ما مخالف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم.


وی افزود: البته ناگفته نماند که تولید کنندگان تجهیزات پزشکی از سال ۹۷ تاکنون، کمتر از ۴۰ میلیون دلار ارز دولتی گرفته اند.
روحی گفت: تخصیص ارز دولتی بعضاً با قاچاق معکوس کالاها به سایر کشورها همراه شده است و از همین رو، معتقدیم ارز دولتی فساد آور است و بهتر است که نباشد.


وی افزود: با ارز دولتی، حتی از نظر کاهش هزینه‌های درمان و نظام سلامت نیز خیلی موفق نبوده ایم و این اختلاف فاحش قیمت ارز، فساد ایجاد می‌کند.
روحی گفت: اگر تأمین ارز بر عهده تولید کننده باشد شرایط خیلی بهتر خواهد شد. لذا، از دولت هیچ کمکی نمی‌خواهیم و اجازه بدهند خودمان تولید و قیمت گذاری کنیم. زیرا، ما داریم خلاف اصول اقتصاد حرکت می‌کنیم که دلیل آن، وجود افراد سودجو است.


در ادامه، مریم قاسمی دبیر انجمن تولید کنندگان و صادر کنندگان تجهیزات پزشکی، گفت: یکی از معضلات پیش رو، بلاتکلیفی شرکت‌ها در حوزه تخصیص ارز و از همه مهم‌تر عدم صدور کد تخصیص از سوی بانک مرکزی است.


وی افزود: مشکل ترخیص از گمرکات و رسوب مواد اولیه و ماشین آلات تولید در گمرکات کشور و مطالبات انباشته تولیدکنندگان و کمبود سرمایه در گردش و…، از دیگر معضلات این حوزه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha