چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۲

این روزها شاید همه ما با قدم‌زدن در خیابان، دلتنگ چهره‌های بدون ماسک شده باشیم؛ دلتنگ تبسم‌ها و لبخندهایی که زیر ماسک دیگر دیده نمی‌شوند؛ خنده‌هایی که به گفته کارشناسان بهداشت و درمان شاید با یک مقابله و عزم همگانی در رعایت اصول بهداشتی بار دیگر بتوان از ته‌دل بودنش را تجربه کرد.

شکست کرونا با بسیج سرمایه‌های اجتماعی

سلامت نیوز:این روزها شاید همه ما با قدم‌زدن در خیابان، دلتنگ چهره‌های بدون ماسک شده باشیم؛ دلتنگ تبسم‌ها و لبخندهایی که زیر ماسک دیگر دیده نمی‌شوند؛ خنده‌هایی که به گفته کارشناسان بهداشت و درمان شاید با یک مقابله و عزم همگانی در رعایت اصول بهداشتی بار دیگر بتوان از ته‌دل بودنش را تجربه کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ویروس کرونا که این روزها بیش از ۴۰ میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است، به گفته شماری از متخصصین علوم پزشکی با تغییر جهش، افزایش قدرت انتقال و همچنین آغاز فصل پاییز و شیوع آنفلوآنزا، مستلزم تشدید شماری از محدودیت‌ها همچون تعطیلی اماکن فرهنگی، هنری، ورزشی، مدارس و مراکز آموزش عالی، ممنوعیت تردد و کاهش شمار کارکنان در ادارات است و جز با رعایت ضوابط بهداشتی کنترل نمی‌شود.


مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا نیز در این باره گفته بود: ویروس کرونا اکنون جهش یافته و قدرت سرایت و انتقال بیماری تقریبا۱۰ برابر شده است.


آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم حاکی از افزایش روزانه شمار مبتلایان و جانباختگان کرونا است که در روزهای اخیر به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده و روز گذشته(سه شنبه) به رکورد ۳۴۶ نفر دست یافت.


ابوالفضل آفریده مدیرکل درمان مستقیم سازمان تامین اجتماعی هم ۲۰ مهر ماه به ایرنا گفته بود: روزانه به طور متوسط ۱۵۰ تا ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا (تنها) در بیمارستان‌های تامین اجتماعی بستری می‌شوند و در حال حاضر تقریبا ۱۰۰ درصد ظرفیت بیمارستان‌های این سازمان در اختیار بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است.
به اعتقاد برخی روانشناسان، خستگی روانی جامعه یکی از مهمترین علل کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بالتبع افزایش بیماری در کشور است. گرچه برخی کارشناسان سلامت نیز باور اشتباه شهروندان مبنی بر کاهش قدرت ویروس، بازگشایی مدارس، مراکز تجاری و فرهنگی و کاهش وحشت روانی ناشی از بروز بحران (با گذشت زمان) را مورد تاکید قرار می‌دهند.


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در این باره به خبرنگار مامی‌گوید: رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور مقابله با کرونا مستلزم بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های اجتماعی کشور از طریق گفت وگو و تعامل با شهروندان جهت تبعیت از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا است.


محمد حاتمی افزود:‌ در واقع، از اعضای هیات علمی، مدرسان دانشگاهی، دانشجویان و هر یک از سازمان‌های صنفی و فعالان اجتماعی باید در این زمینه استفاده شود.


وی تصریح کرد: باید صادقانه با مردم گفت وگو شود؛ در حال حاضر تمرکز مسئولان حوزه بهداشت، بر مباحث معالجه و درمان در بیمارستان‌ها و استفاده از ماسک است. در فروردین سال ۹۹ و اسفند سال گذشته یک بسیج ملی برای مقابله با کرونا ایجاد شد و بنابراین در اردیبهشت ماه جامعه شاهد کنترل و مدیریت این بیماری بود.


رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور تاکید کرد: تداوم این مدیریت نیازمند گفت وگو با مردم و آموزش و فراگیری برخی مهارت‌ها همچون «ماندن در خانه» و رعایت اصول پزشکی و بهداشتی است که به صورت همه‌جانبه انجام نپذیرفت.


به گفته وی، برخی تناقضات در سطح ملی در نقطه نظرات مسئولان نیز اعتماد عمومی را کاهش داد.
حاتمی افزود: یک نظام تبلیغاتی علمی و کارشناسی‌شده در کشور برای مقابله با کرونا تنظیم شود؛ ایجاد رعب و وحشت روانی غیرمنطقی به تدریج با گذشت زمان از بین می‌رود و سبب کاهش رعایت اصول بهداشتی می‌شود.


وی با بیان این که این ترس باید توسط روانشناسان آموزش داده شود، ادامه داد: گفت وگو و انتقال پیام‌ با مردم از طریق شماری معدود در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سبب «عادی شدن وضعیت بحران» می‌شود.


حاتمی افزود: به عبارت دیگر، برای مقابله جمعی با یک بحران باید از همه ظرفیت‌ها استفاده شود؛ نمایندگان مجلس، جامعه‌شناسان، روانشناسان و مشاوران هر یک باید در تشریح موضوع کرونا مشارکت داشته باشند؛ این مشارکت همه‌جانبه موجب تقویت اعتماد عمومی در جامعه و بالتبع رعایت اصول بهداشتی به منظور مقابله ملی با کرونا می‌شود.
شاید بتوان با بهره‌گیری از همه سرمایه‌های اجتماعی کشور، تحلیل‌های رفتاری و اجتماعی‌سازی این واقعه، با یک مقابله همگانی در کشور، بار دیگر لبخند روزهای قبل از کرونا را تجربه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha