سید ضیاالدین مظهری درباره سبک زندگی زنان میانسال که در دوران یائسگی به سر می‌برند، افزود: زنان قبل از یائسگی باید به تغذیه خود توجه کنند. همچنین قبل از یائسگی باید تمامی منابع دارای کلسیم و فسفر را به اندازه کافی مصرف کنند.

لزوم توجه به تراکم استخوان در تمامی مراحل زندگی

سلامت نیوز:سید ضیاالدین مظهری درباره سبک زندگی زنان میانسال که در دوران یائسگی به سر می‌برند، افزود: زنان قبل از یائسگی باید به تغذیه خود توجه کنند. همچنین قبل از یائسگی باید تمامی منابع دارای کلسیم و فسفر را به اندازه کافی مصرف کنند.


 به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ هفته پوکی استخوان بهانه‌ای برای توجه بیش از پیش به وضعیت سلامت سالمندان محسوب می‌شود. بیماری پوکی استخوان در کشور ما در حالی مطرح می‌شود که فقط در این هفته به قشر جوان درباره چگونگی سبک زندگی برای مهار این بیماری در دوران میانسالی و سالمندی اطلاع رسانی می‌شود.


توجه به عوامل ایجاد پوکی استخوان
سید ضیا الدین مظهری، پزشک تغذیه درباره بیماری پوکی استخوان در میانسالان به خبرنگار اجتماعی برنا گفت: فاکتور سن در ابتلا به پوکی استخوان از اهمیت برخوردار است. افراد از بدو تولد تا 30 سالگی انباشت مواد معدنی در استخوان‌هایشان رخ می‌دهد.


او افزود: توجه به پوکی استخوان در زنان به مراحل مختلف  از جمله تولد تا 10 سالگی، 10 تا20 سالگی و 20 تا 30 سالگی تقسیم‌بندی می‌شود. در این سه دهه استخوان‌سازی انجام شده و تراکم استخوان بیش از پیش انجام می‌شود.


این پزشک تغذیه ادامه داد: در این دوران توجه به عوامل بدن همچون تغذیه، تحرک، استفاده از نور آفتاب از اهمیت ویژه برخوردار است.
مظهری تصریح کرد: اگر در این سه دهه به تغذیه اهمیت داده نشود تراکم موجود نمی‌تواند جوابگوی دوران بارداری، زایمان و شیردهی باشد. توجه به این سه دهه در زنان برای افزایش تراکم استخوان‌ها توصیه می‌شود. 


توجه به یائسگی در دوران میانسالی
اوبا اشاره به سبک زندگی زنان میانسال که در دوران یائسگی به سر می‌برند، افزود: زنان قبل از یائسگی باید به تغذیه خود توجه کنند. همچنین قبل از یائسگی و تمامی دوران نیز باید تمامی منابع از طریق کلسیم و فسفر به اندازه کافی مصرف کنند. مواد حاوی کلسیم از جمله لبنیات، کنجد، بادام و انواع کلم در تامین کلسیم بدن تاثیرگذار است.


کلسیم باعث افزایش قدرت در بدن می‌شود 
این پزشک تغذیه با بیان اینکه باید روزانه 800 میلی‌گرم کلسیم برای بدن باید تامین شود، گفت: کلسیم در بدن وظیفه برداشت ذخایر اسکلت و تحرکات عصبی را برعهده دارد و به کنترل ریتم قلب و فشار خون می‌پردازد. بنابراین مقدار کلسیم بدن از ذخایر اخذ و باعث افزایش قدرت در بدن می‌شود. 
به گفته او اگر خانم‌ها بعد از یائسگی دچار عدم تحرک شوند و سبک زندگی همچون شب بیداری و روز خوابی را داشته باشند روز به روز بیشتر به سمت پوکی استخوان و روند خروج کلسیم را طی می‌کنند. 


یائسگی تاثیر خاصی برعملکرد بدن ندارد
این پزشک متخصص تغذیه تصریح کرد: خانم‌ها باید بدانند که یائسگی آخر زندگی نیست بلکه مرحله‌ای از تکامل زنان محسوب می‌شود که نمی‌گذارد ذخایر ارزشمند همچون آهن بدن از بین برود. در ضمن هیچ تاثیری بر بدن ندارد و فقط گر گرفتگی به دنبال دارد. 


مظهری گفت: زنان در سنین یائسگی باید غذاهای دریایی، آبزیان و دیگر خوراکی‌های حاوی  اومگا3 را بیش از پیش مصرف کنند.
او افزود: زنان در دوران یائسگی باید فعالیت‌های بدنی متناسب با سن‌شان انجام دهند. توصیه سازمان بهداشت جهانی به میانسالان این است که با کاهش تستوسترون در مردان و پروژسترون در زنان میزان کلسیم بدن کاهش یابد در این شرایط باید به تغذیه و چگونگی جذب نور خورشید در بین این افراد توجه شود. 


مظهری ادامه داد: در فصل زمستان به دلیل وجود آلودگی هوا جذب نور خورشید کاهش پیدا می کند. اغلب افراد در سنین میانسالی و سالمندی فعالیت‌های بدنی را تعطیل کرده و بیشتر به فکر و خیال (نشخوار ذهنی) می‌پردازند. این مقوله باعث بیداری شبانه و بروز استرس شده و زمینه پیشرفت پوکی استخوان را به دنبال دارد.


این پزشک تغذیه تاکید کرد: افراد باید ویتامین‌های مورد نظر به ویژه کلسیم مصرف کرده و نگذارند روند شکستگی استخوان به ویژه شکستگی لگن اتفاق بیافتد. برای مثال در فصل سرما هر گونه سرخوردگی برای سالمندان میتوان شکستگی لگن و مشکلات متعددی به دنبال داشته باشد.
به گفته او می‌توان با تغییر سبک زندگی نیازهای بدن را از طریق تغذیه در اختیار فرد قرار داد تا بدن وادار به برداشت ذخایر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha