آلوئه ورا حاوی مولکول هایی به نام پلی‌ساکاریدها است که به تشکیل پیوند بین رطوبت با پوست کمک کرده و لب ها را هیدراته نگه می دارد.ترک خوردن لب ها ممکن است به واسطه سرد و خشک بودن هوا یا کم آبی بدن رخ دهد. برخلاف پوست دیگر قسمت های بدن، لب ها دارای غدد چربی نیستند و نمی توانند چربی های طبیعی برای پیشگیری از خشک شدن پوست خود را تولید کنند. این به معنای آن است که بدون مراقبت مناسب، احتمال خشک شدن لب ها نیز بیشتر می شود.

5 درمان خانگی برای بهبود لب‌های ترک خورده

سلامت نیوز: آلوئه ورا حاوی مولکول هایی به نام پلی‌ساکاریدها است که به تشکیل پیوند بین رطوبت با پوست کمک کرده و لب ها را هیدراته نگه می دارد.ترک خوردن لب ها ممکن است به واسطه سرد و خشک بودن هوا یا کم آبی بدن رخ دهد. برخلاف پوست دیگر قسمت های بدن، لب ها دارای غدد چربی نیستند و نمی توانند چربی های طبیعی برای پیشگیری از خشک شدن پوست خود را تولید کنند. این به معنای آن است که بدون مراقبت مناسب، احتمال خشک شدن لب ها نیز بیشتر می شود.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ، استفاده از بالم های لب یکی از روش های رایج برای پیشگیری از خشک شدن و ترک خوردن لب ها است اما اگر استفاده از آنها برای تحقق این هدف کفایت نمی کند، برخی درمان های خانگی را می توانید برای حفظ رطوبت لب ها مد نظر قرار دهید.


ژل پترولیوم

 ژل پترولیوم که با نام تجاری وازلین شناخته می شود یکی از مواد کلیدی در بسیاری از بالم های لب است زیرا سدی محافظ برای حفظ رطوبت در پوست ایجاد می کند. این شرایط برای پیشگیری از خشک شدن لب ها ضروری است.


اما ژل پترولیوم بیشتر به عنوان یک مانع عمل کرده و از لب ها در برابر از دست دادن رطوبت محافظت می کند و در تولید رطوبت نقشی ندارد. بهترین روش برای استفاده از ژل پترولیوم برای لب های ترک خورده عبارت است از:
ابتدا از یک بالم لب استفاده کنید تا رطوبت مورد نیاز لب ها تامین شود.
سپس، با یک لایه ژل پترولیوم می توانید رطوبت را در پوست لب ها به دام بیندازید.
در موارد نادر برخی افراد ممکن است با یک واکنش آلرژیک به ژل پترولیوم مواجه شوند. در صورت تجربه هر نوع تورم یا احساس سوزش هنگام استفاده از این محصول، ممکن است به ژل پترولیوم آلرژی داشته و باید بلافاصله استفاده از آن را متوقف کنید.


آلوئه ورا

آلوئه ورا یک گیاه ساکولنت است که ژلی مرطوب کننده را در برگ های خود تولید می کند. استفاده از ژل آلوئه ورا می تواند به هیدراته نگه داشتن لب ها و پیشگیری از خشک شدن آنها که می تواند به ترک خوردگی منجر شود، کمک کند.
همچنین، آلوئه ورا حاوی مولکول هایی به نام پلی‌ساکاریدها است که به تشکیل پیوند بین رطوبت با پوست کمک کرده و لب ها را هیدراته نگه می دارد. این به ویژه برای لب های ترک خورده مفید است زیرا پلی‌ساکاریدها پوست را به تولید سلول های جدید تشویق می کند که به بهبود سریع‌تر زخم ها و ترک ها کمک می کند.


شما می توانید آلوئه ورا در خانه خود پرورش داده و ژل را از برگ های این گیاه استخراج کنید یا ژل آلوئه ورا را به صورت آماده خریداری کنید. برخی افراد ممکن است واکنش های آلرژیک به آلوئه ورا را تجربه کنند، از این رو، توصیه می شود ابتدا ژل را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان کنید تا از عدم واکنش آلرژیک اطمینان حاصل شود.


عسل

عسل یک گزینه درمانی خوب برای لب های ترک خورده است زیرا ماده ای است که رطوبت را به خود جذب می کند، از این رو، می تواند رطوبت را از هوا به سمت لب ها جذب کند. همچنین، عسل از خواص درمانی برخوردار است و ممکن است به بهبود زخم ها و ترک های ایجاد شده روی لب ها کمک کند.
افزون بر این، عسل از خواص ضد باکتری برخوردار است و از ایجاد عفونت به واسطه بروز زخم و ترک خوردگی در لب ها پیشگیری می کند.
عسل به عنوان یک لایه بردار ملایم عمل کرده و می تواند به حذف پوست خشک و مرده از لب ها کمک کند.
شما می توانید به روش زیر از عسل برای مرطوب کردن لب های خود استفاده کنید:
یک لایه نازک از عسل را با انگشت تمیز یا مقداری پنبه روی لب های خود بمالید.
اجازه دهید برای 20 تا 30 دقیقه به همان حالت باقی بماند و سپس آن را پاک کنید.
عسل شیرین است، از این رو، در برابر وسوسه لیس زدن لب های خود مقاومت کنید زیرا این کار تنها شرایط لب های ترک خورده را بدتر خواهد کرد. شما می توانید استفاده از عسل را پیش از خواب مد نظر قرار داده و اجازه دهید یک شب روی لب ها باقی بماند.


روغن نارگیل

روغن نارگیل یک ماده نرم کننده است، از این رو، برای حفظ رطوبت در لب ها و پیشگیری از خشک شدن آنها گزینه خوبی محسوب می شود.
همچنین، روغن نارگیل از خواص ضد التهاب برخوردار است. این به معنای آن است که روغن نارگیل می تواند به تسکین درد و ناراحتی که گاهی اوقات به واسطه لب های ترک خورده شکل می گیرد، کمک کند. خواص ضد باکتری روغن نارگیل نیز به پیشگیری از بروز عفونت در نتیجه زخم های باز روی لب ها کمک می کند. شما می توانید روغن نارگیل را با شکر ترکیب کرده و به عنوان یک لایه بردار ملایم برای کمک به حذف سلول های مرده پوست از روی لب ها استفاده کنید.


لایه بردار شکری

زمانی که سلول های مرده پوست روی لب ها انباشته می شوند، مانع از رسیدن رطوبت کافی به لب ها می شوند. لایه برداری ملایم پوست با یک لایه بردار شکری می تواند به حذف سلول های مرده پوست ناشی از ترک خوردگی کمک کند.
آماده کردن لایه بردار شکری ساده است. آنچه باید انجام دهید در ادامه ارائه شده است:
یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا عسل را در یک ظرف با هم ترکیب کنید.
مواد را به خوبی با هم ترکیب کرده و این لایه بردار را با انگشت تمیز روی لب ها خود بمالید.
لب ها را با حرکات دایره ای برای یک دقیقه به آرامی مالش دهید.
سپس، میزان اضافه لایه بردار را از روی لب ها خود پاک کنید.
در انتها، از ژل پترولیوم یا مقداری روغن نارگیل برای مرطوب نگه داشتن لب های خود استفاده کنید.
اگر پس از استفاده از لایه بردار شکری از یک مرطوب کننده استفاده نکنید، این می تواند شرایط لب های ترک خورده را بدتر کند.


چگونگی پیشگیری از ترک خوردن لب ها

خشک شدن لب ها موجب ترک خوردن آنها می شود، از این رو، مرطوب نگه داشتن مداوم لب ها بهترین روش برای پیشگیری از ترک خوردگی آنها است.
همچنین، زمانی که لب ها خشک هستند باید از لیس زدن آنها پرهیز کنید. در شرایطی که استفاده از بزاق برای مرطوب کردن لب ها ممکن است روشی منطقی برای مبارزه با خشکی به نظر برسد، اما در واقع می تواند موجب خشک شدن سریع‌تر لب ها شود. در عوض، از یک مرطوب کننده لب یا یک درمان خانگی که در بالا به آن اشاره شد، استفاده کنید.
مرطوب نگه داشتن لب ها بهترین گزینه برای مقابله با خشکی و ترک خوردن آنها است. چند بار در روز از مرطوب کننده استفاده کنید و میزان استفاده را بر اساس شرایط آب و هوایی تنظیم کنید.

منبع:"اینسایدر"

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha