سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: با توجه به آمار بالای بهبود یافتگان در کشور، ولی فقط ۲ درصد از کل بهبود یافتگان برای اهدای پلاسما مراجعه کردند.

پلاسمافروشی بهبودیافتگان کرونا غیرممکن است

سلامت نیوز:سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: با توجه به آمار بالای بهبود یافتگان در کشور، ولی فقط ۲ درصد از کل بهبود یافتگان برای اهدای پلاسما مراجعه کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،"بشیر حاجی بیگی" سخنگوی سازمان انتقال خون  در مورد وضعیت اهدای پلاسمای بهبود یافتگان کووید ۱۹ در مراکز سازمان انتقال خون بیان کرد: تا امروز ۱۱ هزار و ۵۳۷ نفر از بهبود یافتگان برای اهدای پلاسما مراجعه کردند که از این تعداد ۹۴۱۰ واحد پلاسما اهدا شده است.


تهران بیشترین اهدای پلاسما را دارد
وی ادامه داد: در کل کشور استان‌هایی که بیشترین مراجعه را داشتند، اول تهران بوده که نزدیک دو هزار مورد از کل تعداد را به خود اختصاص داده و بعد به ترتیب استانهای اصفهان، خوزستان، ارومیه و بعد هم مازندران و یزد بودند.
سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: ۲۵ مرکز انتقال خون استانی در سراسر کشور، کار جمع آوری پلاسمای بهبودیافتگان را انجام می‌دهد، مرکز ما در استان تهران هم در خیابان وصال شیرازی قرار دارد.


فقط ۲ درصد بهبود یافتگان پلاسما اهدا کردند
حاجی بیگی درباره تمایل بهبودیافتگان کرونا برای اهدای پلاسما گفت: با توجه به آمار بالای بهبود یافتگان در کشور، ولی فقط ۲ درصد از کل بهبود یافتگان برای اهدای پلاسما مراجعه کردند، عزیزانی که ۲۸ روز از بهبودی شان به ویروس کرونا می گذرد، می‌توانند جهت اهدای پلاسمای کووید ۱۹ به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.


وی ادامه داد: توصیه‌ی ما این است که افراد بهبود یافته، به شکرانه‌ی سلامتی خود اهدای پلاسما انجام دهند و با این کار جان بیماران درگیر را نجات دهند.


پلاسمافروشی غیرممکن است
سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به خبری مبنی بر پلاسما فروشی افراد بهبود یافته از کرونا، گفت: این اتفاق غیرممکن است، چون این موضوع یک پروسه‌ مشخص دارد، سازمان انتقال خون ایران با درخواست پزشکان معالج در بیمارستان‌ها که از بانک خون بیمارستان به سازمان می‌رسد، درخواست پلاسما می‌کند، ما هم پلاسما را تحویل بانک خون بیمارستان می‌دهیم و پزشک برای درمان بیمار از آن استفاده می‌کند، با این شرایط اصلا نمی‌توان پلاسما را فروخت.


وی افزود: ما به تمامی گروه‌های خونی بهبودیافته جهت اهدای پلاسما نیاز داریم و از آنجایی که گاهی افراد از ترس ابتلا به ویروس به مراکز انتقال خون مراجعه نمی‌کنند باید بگویم که کلیه پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون به خوبی رعایت می‌شود و مراکز انتقال خون جزو مراکز درمانی نیست، افرادی که به ما مراجعه می‌کنند جزو سالم‌ترین افراد هستند و موضوع دیگر اینکه کرونا ربطی به انتقال خون ندارد، چون کاملا یک بیماری تنفسی است و با اهدای پلاسما سیستم ایمنی فرد پایین نمی‌آید و آنتی بادی در بدن به صورت مداوم ساخته می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha