چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 302121

برخی اخبار حاکی از آن است که محصولات لبنی برای چندمین‌بار با افزایش قیمت همراه شده است و برخی مسئولان این حوزه مدعی‌اند، صنایع لبنی طی دوماه گذشته بارها با سازمان حمایت و تنظیم بازار مکاتباتی داشتند و خواستار رسیدگی به مشکلات شدند ولی توجهی نمی‌شود و کارخانه‌های لبنی تحت فشار هستند.

گرانی چندباره قیمت لبنیات

سلامت نیوز: برخی اخبار حاکی از آن است که محصولات لبنی برای چندمین‌بار با افزایش قیمت همراه شده است و برخی مسئولان این حوزه مدعی‌اند، صنایع لبنی طی دوماه گذشته بارها با سازمان حمایت و تنظیم بازار مکاتباتی داشتند و خواستار رسیدگی به مشکلات شدند ولی توجهی نمی‌شود و کارخانه‌های لبنی تحت فشار هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، اضافه بر آن گفته می‌شود میزان استفاده مردم از دلستر و ماءالشعیر به شدت کاهش یافته است و قیمت این محصول از سال قبل تا کنون ۳۰ درصد گران شده است.در حالیکه چند روز قبل خبر از گرانی قابل توجه محصولاتی همچون گوشت، مرغ و مواد شوینده منتشر شد، اکنون برای چندمین بار است که در سال جاری، صحبت از افزایش قیمت محصولات لبنی به میان آمده است.

این در حالی است که لبنیات پیش از اینها پله‌های گرانی را یکی پس از دیگری طی می‌کرد و طبق آخرین آمار انتشاریافته قیمت شیر پاستوریزه نسبت به سال گذشته 34 درصد گران‌تر شده بود. اضافه بر آن بسیاری از کارشناسان و کارخانه‌داران لبنیات معتقدند که دولت نقش پر رنگی در قیمت‌گذاری لبنیات و فرآورده‌های این مجموعه دارد.


افزایش قیمت دوباره محصولات لبنی
لازم به ذکر است محمدرضا بنی‌طبا، سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی، از افزایش هزینه‌های تولید چون شیرخام، حمل و نقل، بسته‌بندی و چربی سخن گفت و با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری شرکت‌های لبنیاتی را تحت فشار قرار داده است، بیان کرد: قیمت مصوب شیرخام 3100 تومان است اما تا به امروز نه تنها این قیمت در خرید و فروش شیر خام رعایت نشده بلکه 30 درصد هم افزایش یافته و شرکت‌های لبنی، شیر خام را با قیمت بیش از 4000تومان از دامداران خریداری می‌کنند. بر اساس ، او ادامه داد: ستاد تنظیم بازار 26 شهریور مصوبه‌ای را ابلاغ کرد که مطابق آن باید سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با توجه به افزایش هزینه نهاده‌های دامی برای محصولات لبنی و شیر خام، قیمت‌گذاری جدیدی کند، اما از آن زمان تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته و این در حالیست که هزینه‌های تولید همچنان رو به افزایش است. این مقام مسئول همچنین تصریح کرد: هزینه‌های حمل و نقل 40 درصد افزایش یافته و قیمت مواد پتروشیمی نیز طی شش ماه با 50 درصد رشد مواجه شده است. همچنین قیمت مصوب چربی هر یک‌دهم درصد 50 تومان است که در بازار با قیمت بیش از 70 تومان معامله می‌شود.

کاغذ بسته‌بندی تتراپک در بازار یافت نمی‌شود و اگر هم پیدا شود بسیار گران است و با وجود این شرایط قیمت لبنیات همچنان سرکوب می‌شود. او افزود: صنایع لبنی طی دوماه گذشته بارها با سازمان حمایت و تنظیم بازار مکاتباتی داشتند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند ولی توجهی نمی‌شود و کارخانه‌های لبنی تحت فشار هستند. سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اظهار داشت: برای مثال شیرکم‌چرب 5/1 درصدی یک لیتری 5600 تومان قیمت‌گذاری شده در حالی که قیمت تمام شده آن حدود هفت هزار تومان می‌شود.


گرانی و کاهش تقاضا
این روزها گرانی اکثر بازارهای ایران را فراگرفته است و در این میان قیمت برخی اجناس قابل توجه است. افزون بر بازار لبنیات، حمیدرضا کمال علوی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت، درباره وضعیت بازار این محصول اظهار کرد: مصرف ماءالشعیر به خاطر قیمت و وضعیت اقتصادی کم شده و تقریبا از سبد مصرف خانوار در حال حذف است. مردم نهایتا بتوانند مواد مصرفی اولیه خود را تامین کنند و دیگر برای اینگونه اقلام هزینه نمی‌کنند.

بر اساس گزارش ایلنا، او ادامه داد: این محصول بین 30 تا 35 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش تقاضا داشته است، اضافه بر آن از سال گذشته دو مرحله افزایش قیمت داشتیم که در هر مرحله حدود 10 الی 15 درصد افزایش یافته که در مجموع حدود 30 درصد است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha