دندان یکی از مهم ترین اجزای صورت است که در زیبایی نقش اساسی دارد و هر روز روش های زیادتری برای عمل های زیبایی دندان ایجاد می شود که می تواند بسیار قابل توجه باشند، ایمپلنت دندان یکی از روش های جراحی دندان برای استحکام و زیبایی آن می باشد که در این مقاله به آن می پردازیم.

برای زیبایی دندان چه کارهایی میتوان کرد؟

سلامت نیوز : دندان یکی از مهم ترین اجزای صورت است که در زیبایی نقش اساسی دارد و هر روز روش های زیادتری برای عمل های زیبایی دندان ایجاد می شود که می تواند بسیار قابل توجه باشند، ایمپلنت دندان یکی از روش های جراحی دندان برای استحکام و زیبایی آن می باشد که در این مقاله به آن می پردازیم.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان در اصل ماده ای است که جایگزین ریشه دندان می شود، این ماده یک پایه قوی و مستحکم برای دندان ثابت (دائمی) و یا  قابل جا به جایی می باشد.

جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم می باشد که بزرگترین مزیت آن سازگاری با بدن انسان می باشد و به صورت یک میله باریک است که درون استخوان فک جای می گیرد.

از روش های ایمپلنت دندان می توان به اندوستیال و سابپریوستیال اشاره کرد که امروزه از ایمپلنت دندان سابپریوستیال استفاده نمی شود و بیشتر از اندوستیال که در آن ایمپلنت درون استخوان فک گذاشته می شود، استفاده می گردد و استحکام بالاتری دارد.

چگونگی عمل جراحی ایمپلنت دندان

این عمل جراحی به صورت نرمال با بی حسی موضعی انجام می شود، در بی حسی موضعی شما درد را در دهان خود حس نمی کنید و در حین عمل جراحی هوشیار می باشید و در عین حال می توانید از یک آرامش بخش نیز استفاده کنید تا اضطراب عمل جراحی نداشته باشید و زمان عمل برای شما سخت نباشد.

بعد از بی حسی کامل لثه، دندانپزشک یک برش در لثه شما ایجاد خواهد کرد و در استخوان فک شما یک سوراخ ایجاد می کند و پیچ در سوراخ ایجاد شده قرار می گیرد.

در شرایط خاص می توان دندان آسیب دیده را کشید و دندان را جراحی کرد به این روش عمل یک جلسه ایی یا ایمپلنت دندان فوری نیز می گویند البته روش فوق همیشه جوابگو نمی باشد و طبق موردی که اشاره شد در شرایط خاص می باشد.

اگر ایمپلنت دندان فوری قابل انجام نباشد این کار چند ماه انجامش طول می کشد که برای فک بالا بین 3 تا 6 ماه و برای فک پایین بین 2 تا 4 ماه طول می کشد، بعد کشیدن دندان ها زمانی که به آن اشاره شد می گذرد تا استخوان فک فرصت ترمیم کامل را داشته باشد به این نوع جراحی ایمپلنت ، ایمپلنت تاخیری گفته می شود.

البته در بعضی از مواقع که بسیار نادر می باشد عمل مذکور تحت بیهوشی انجام می شود، در این صورت این عمل دندان باید در مراکز خاص و با تجهیزات خاص پزشکی صورت بپذیرد.

ایمپلنت دندان تاخیری و فوری را می توان یک و یا دو مرحله انجام داد، در روش یک مرحله ای میله و اتصالاتی که در بین پروتز و همچنین ایمپلنت متصل می شود به صورت همزمان قرار داده می شود.

روش دو مرحله ای ایمپلنت دندان به این صورت انجام می شود که ابتدا میله زیر لثه جایگذاری می شود و در حدود 2 تا 3 ماه برای بهبود لثه و استخوان صبر می کنیم و بعد از اینکه بهبودی کامل حاصل شد یک عمل جراحی بسیار سبک تری برای اینکه اتصالات را به آن متصل کنیم انجام خواهد شد.

آشنایی با کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان روشی است که بدون عوارض می باشد و می توان با خیالی آسوده از این روش درمانی استفاده شود. 

کامپوزیت دندان مانند ایمپلنت دندان برطرف کننده مشکلات دندان می باشد، مشکلاتی که برخی از افراد ممکن است با آنها رو به رو شوند شامل شکستگی، پوسیدگی، خوردگی و ... دندان می باشد که می توان آنها را با روش کامپوزیت دندان ترمیم و زیبا کرد.

جرم گیری اولین مرحله از کامپوزیت دندان می باشد، دندان پزشک حتما باید قبل از شروع به کار دندان های بیمار را تمیز کند و جرم گیری کند، زیرا اگر دندان ها تمیز نباشند مواد مورد استفاده در کامپوزیت به خوبی روی دندان قرار نمی گیرند، همچنین دندان پزشک باید باندینگ را روی دندان های خشک قرار دهد و رطوبت و بزاق دهان روی آنها نباشد.

دندان پزشک بعد از انجام مراحل بالا با استفاده از یک ماده اسیدی قسمت رویی دندان ها را متخلخل می کند و با رزین دندان ها را می پوشاند که این رزین ممکن است یک لایه و یا چند لایه باشد که تعداد آن توسط بیمار مشخص می شود.دندان پزشک در مرحله بعد اقدام به صیقل دادن رزین می کند تا زیبایی آن را دو چندان کند، بعد از این مراحل، سطح رویی دندان ها با باندینگ یا چسب مخصوص بسته می شود تا مواد به خوبی بر روی دندان ها قرار بگیرد و عمل کامپوزیت دندان به خوبی اجرا شود.

کامپوزیت دندان بسیار با سرعت انجام می شود و زمان زیادی را از فرد نمی گیرد، این روش درمانی دقیقا روی دندان انجام می شود و احتیاجی به آزمایشگاه رفتن نیست.

در این روش تغییرات بسیار جزئی در دندان ها ایجاد می شود و همین امر باعث شده است که استقبال زیادی از این روش بشود، زیرا افراد می توانند هر زمان که بخواهند کامپوزیت را عوض کنند یا به طور کلی حذف کنند.

آشنایی با بلیچینگ دندان

 سفید کردن دندان یا همان بلیچینگ دندان اقدامی است که برای از بین بردن انواع رنگ دانه ها و لک های موجود روی دندان ها که بر اثر گذشت زمان و یا به صورت ژنتیکی روی دندان ایجاد شده است، انجام می شود.

ماده اصلی مورد استفاده در بلیچینگ دندان پراکسید هیدروژن است که رنگدانه ها را اکسید و آنها را از بین می برد.

این روش با لیزر و با استفاده از مواد مختلف قابل انجام است برخی از دندان پزشکان این روش را با استفاده از مواد مختلف و لیزر در مطب انجام می دهند اما برخی با قالب گیری دندان ها و دادن موادی خاص به بیمار به او اجازه می دهند که این کار را در خانه انجام دهد.

همه اقدامات روی دندان باید زیر نظر یک متخصص و دندان پزشک خوب و کاربلد انجام شود، برای ایمپلنت دندان نیز باید به یک متخصص ایمپلنت مراجعه کنید که در کار خود مهارت کافی و لازم را داشته باشد تا هم از نتیجه کار راضی باشید و هم بعد از انجام ایمپلنت دندان دچار مشکل نشوید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha