کم کردن نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار و آب میوه و جایگزین کردن آن ها با نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی، هیچ کاری برای سلامت قلب انجام نمی دهند.

نوشیدنی‌های رژیمی به اندازه نوشابه های قندی برای قلب مضر هستند

سلامت نیوز: کم کردن نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه های گازدار و آب میوه و جایگزین کردن آن ها با نوشیدنی های شیرین شده مصنوعی، هیچ کاری برای سلامت قلب انجام نمی دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، یک مطالعه جدید نشان داد که خطر ابتلا به بیماری قلبی در افرادی که نوشیدنی هایی با شیرین کننده های کم یا بدون کالری مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که به هیچ وجه نوشیدنی های شیرین نمی نوشند، بالاست.

برای این مطالعه، محققان داده های ۱۰۴،۷۶۰ شرکت کننده را بررسی کردند، یک مطالعه آنلاین در حال انجام در فرانسه در فواصل منظم شش ماهه که در آن شرکت کنندگان رژیم غذایی، فعالیت بدنی و وضعیت سلامتی خود را ثبت می کنند.

 آنها دریافتند که شرکت کنندگانی که از نوشیدنی های شیرین استفاده می کنند بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی قرار دارند که البته جای تعجب نیست، زیرا مصرف قند با تعداد زیادی از مشکلات سلامتی در ارتباط است.

با این حال، آنها همچنین دریافتند که کسانی که نسخه های رژیمی نوشیدنی های شیرین مصرف می کنند (حاوی موادی مانند آسپارتام ، استویا و سوکرالوز) در مقایسه با سایر همسالان خود که به هیچ وجه نوشیدنی های شیرین مصرف نمی کنند، به همان اندازه در معرض خطر بیماری های قلبی قرار دارند.

البته محدودیت های زیادی برای این تحقیق وجود دارد. از طرف دیگر، به طور مستقیم ثابت نمی شود که شیرین کننده های مصنوعی خطر بیماری قلبی را افزایش می دهند. این تحقیق همچنین تفاوت بین انواع مختلف شیرین کننده های مصنوعی را که ممکن است تأثیرات یکسانی نداشته باشند، بررسی نکرده است.

شیرین کننده های مصنوعی می توانند اشتها را افزایش دهند، هضم غذا را مختل کرده و میل به غذاهای شیرین را افزایش دهند

طبق تحقیقات FDA، تحقیقات گسترده نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی برای مصرف بدن بی خطر هستند و بررسی ها نشان می دهد اکنون افراد بیشتری شیرین کننده های بدون کالری را به شکر معمولی ترجیح می دهند.

با مصرف در حد اعتدال آن ها، می توان برای کاهش کالری افرادی که سعی در کاهش وزن دارند استفاده کرد. در برخی موارد، مصرف شیرین کننده های مصنوعی ممکن است برای افراد دیابتی نیز مفید باشد.

مصرف نوشیدنی های شیرین به طور قابل توجهی در خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش دارد. در مقابل، شیرین کننده های مصنوعی این کار را نمی کنند.

اما به گفته کارشناسان ، آنها سالم محسوب نمی شوند و ممکن است خطرات دیگری نیز داشته باشند.

برخی شواهد نشان می دهند که شیرین کننده های مصنوعی می توانند اشتها را افزایش دهند، هضم غذا را مختل کرده و حتی هوس شدیدتری برای خوردن غذاهای شیرین ایجاد کنند.

در نتیجه، اگرچه ممکن است نوشابه و سایر نوشیدنی ها برای کاهش وزن یا کنترل دیابت نسبت به مواد قندی کامل ترجیح داده شوند، اما از نظر یک متخصص تغذیه جایگزین ایده آل همیشه آب است نه سایر نوشیدنی های شیرین.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha