چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳

رفتار افراد نشان‌دهنده ویژگی‌ شخصیتی آنهاست. چنانچه کسی در روابط بین فردی و رفتارهای خود، عملکرد ضعیفی داشته باشد، باعث می‌شود تنها بماند و از زندگی اجتماعی خود لذت نبرد.

ویژگی‌های افراد طلبکار و پرتوقع

سلامت نیوز-*دکترمهرنوش دارینی: رفتار افراد نشان‌دهنده ویژگی‌ شخصیتی آنهاست. چنانچه کسی در روابط بین فردی و رفتارهای خود، عملکرد ضعیفی داشته باشد، باعث می‌شود تنها بماند و از زندگی اجتماعی خود لذت نبرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، یکی از ویژگی‌هایی که در برخی افراد به‌شدت برجسته است، طلبکار بودن آنها از اطرافیانشان است. این افراد بسیار پرتوقع هستند و انتظار دارند دیگران به تمام خواسته‌های آنها توجه کنند. آنها در بیشتر مواقع عصبی و ناراضی‌اند و از تمام افراد طلب دارند و احساس می‌کنند دیگران حق آنها را ضایع کرده‌اند و به آنها بدهی دارند. این افراد احساس شادی کمی دارند و قادر به همدلی و درک دیگران نیستند.

از چیزی لذت نمی‌برند و با کوچک‌ترین نه شنیدن، احساس ناراحتی می‌کنند. از همه افراد انتظار دارند رفتار مطلوبی با او داشته باشند و به شکل افراطی از دیگران انتظار توجه و حرف‌شنوی دارند.چنین افرادی مدام ابراز نارضایتی می‌کنند و از بیشتر وضعیت‌ها ناخشنودند و مدام در حال نق زدن و اعتراض هستند.این افراد خشم‌های ناگهانی از خود نشان می‌دهند.

معمولا اتفاقات عادی روزمره را بزرگنمایی می‌کنند و از آنها فاجعه می‌آفرینند. تمایل به‌تلافی جویی و کینه‌ورزی نیز در آنها زیاد است.همچنین با بیشتر اطرافیان خود به مشکل می‌خورند و همواره دیگران را در این زمینه مقصر می‌دانند و لجبازی و خشم پنهان در آنها وجود دارد.

انتظار دارند تمام امور مطابق گفته آنها انجام شود و در روابط بین فردی فقط از بقیه انتظار دارند تبعیت کنند، اما خودشان کمترین انعطاف‌پذیری را دارند و بیشتر مایلند محیط و اطرافیان را تحت کنترل خود دربیاورند.اگر نظر این افراد را جویا نشوید، ناراحت می‌شوند و مسؤولیت رفتارهای اشتباه خود را نمی‌پذیرند.

بنابراین تحمل‌ این افراد برای اطرافیان دشوار است و در فهرست افراد ناسازگار و پرتوقع و اعصاب‌خردکن قرار می‌گیرند.درنتیجه در روابط شخصی، شغلی و اجتماعی با مشکل روبه‌رو می‌شوند.برای درمان لازم است ابتدا فرد به مهارت خودشناسی برسد. اگر متوجه شده‌اید جزو افرادی هستید که مدام از اطرافیان خود می‌رنجید یا انتظارات شما برآورده نمی‌شود، لازم است در مورد رفتار خودتان بازنگری کنید،زیرا همواره نمی‌تواند مشکل از دیگران باشد. بلکه ممکن است خودتان به شناخت درمانی و درمان‌های روان‌شناسی نیاز داشته باشید.

*روان شناس و مشاور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha