دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 30214
سلامت نیوز :یك دندانپزشك گفت: با تشکیل پلاک میکروبی و جرم و مراجعه نکردن به دندانپزشک، التهاب لثه مزمن شده و به مرور زمان قسمتی از بافت لثه از بین می‌رود.

دكتر عبدالرحیم داوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد: جرم در اثر رسوب مواد معدنی موجود در آب و مواد غذایی ایجاد می‌شود. هر چند مکانیسم تشکیل رسوبات در دندانها متفاوت و پیچیده است اما مقدار رسوبات در دهان مرتبط با عواملی مانند املاح موجود در آب آشامیدنی منطقه، نوع رژیم غذایی و میزان املاح موجود در ترشحات بزاقی است.

وی ادامه داد: در صورت عدم رعایت منظم بهداشت دهان در فاصله کوتاهی پس از مصرف مواد غذایی، لایه‌ای نازک از مواد آلی روی دندان رسوب می‌کند كه تحت عنوان پلاك دندانی نامیده می‌شود و در صورت استمرار این لایه زمینه مناسبی برای تجمع میكروارگانیسم‌ها و رسوب املاح معدنی موجود در بزاق دهان و مواد غذایی را فراهم می‌کند.

دكتر داوری افزود: بتدریج و به مرور زمان به میزان چسبندگی، سختی و استحکام رسوبات افزوده می‌شود كه در این مرحله این رسوبات جرم نامیده می‌شوند.


وی گفت: جرم ترکیبی از مواد آلی، معدنی و مقادیر زیادی باکتری و … است که به سختی به سطح دندان چسبیده و با مسواک یا روشهای خانگی برداشته نمی‌شود. با تشکیل پلاک میکروبی و جرم و مراجعه نکردن به دندان پزشک التهاب لثه مزمن شده و به مرور زمان قسمتی از بافت لثه از بین می رود.

وی با بیان اینكه بیماریهای لثه، ساختمانهای نگهدارنده دندان را درگیر می‌کند، افزود: در ابتدا تجمع پلاك میكروبی لثه‌ها را كه در حالت طبیعی صورتی كمرنگ هستند قرمز و متورم می‌كند به طوری كه در اثر التهاب زیاد، لثه‌ها با كوچكترین تحریك به راحتی دچار خونریزی می‌شود، اگر بیماری در این مرحله درمان نشود می‌تواند اثرات تخریبی غیرقابل برگشت و جبران ناپذیری بر روی لثه و استخوان ناحیه درگیر ایجاد کند.

وی اضافه كرد: در این حالت لثه از دندان جدا شده و شیاری در این ناحیه بوجود می‌آید که پلاکت دندانی نامیده می‌شود، در این مرحله گاهی پلاکت انباشته از چرک و عفونت می‌شود و اگر درمان نشده و پیشرفت کند می‌تواند منجر به لقی دندانها شود.

داوری توصیه كرد: برای نگهداری دندانها در طول عمر باید پلاک میکروبی توسط مسواک زدن صحیح و مرتب و نیز استفاده از نخ دندان برداشته شود. همچنین مراجعه مرتب به دندانپزشک از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی ادامه داد: تمیز کردن روزانه تا حد زیادی ولی نه بطور کامل از تجمع جرم و پلاک جلوگیری می‌کند بنابراین گاهی اوقات تمیز کردن نهایی باید بوسیله دندان پزشک صورت گیرد و به این ترتیب جرمهایی که كاملا سخت شده‌اند و یا نواحی كه مسواک و نخ دندان به آنها دسترسی ندارند كاملا تمیز می‌شوند.


این دندانپزشك اظهار كرد: تجمع جرم در نقاط خاصی از قوس دندانی بیشتر از سایر نواحی است. عمده این نقاط شامل سطح زبانی دندانهای جلو در فک پایین و سطح گونه‌ای دندانهای عقبی فک بالا هستند. این افزایش تجمع جرم به دلیل قرار گرفتن مجاری اصلی غدد بزاقی پاروتید و تحت فكی در این مناطق است كه منجر به تجمع بیشتر مواد معدنی در این سطوح دندانی می‌شود.

وی خاطرنشان كرد: با توجه به این كه اغلب جرم در نقاطی از دهان تجمع می‌یابد که بطور معمول قابل رؤیت و قابل دسترسی نیست و از سوی دیگر بیماریهای لثه اغلب بدون درد هستند معمولا بیماران از وجود جرم در دهان خود بی‌خبرند و تنها دندانپزشك با معاینه دقیق سطوح دندان می‌تواند وجود جرم را تشخیص دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha