کاردرمانگران با بازتوانی جسمی و روانی بیماران مبتلا به کرونا، نقش مهمی در فرآیند بهبود این بیماران ایفا می‌کنند

نقش موثر کاردرمانگران در بهبود بیماران مبتلا به کرونا

سلامت نیوز:کاردرمانگران با بازتوانی جسمی و روانی بیماران مبتلا به کرونا، نقش مهمی در فرآیند بهبود این بیماران ایفا می‌کنند


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سپید،بسیاری از مبتلایان به کرونا حتی پس از بهبودی نسبی نیز توان بازگشت به زندگی عادی را ندارند. برخی از عوارض این بیماری کمترشناخته شده باعث می‌شود که توان حرکتی در برخی بیماران مبتلا به کرونا کاهش پیدا کند و از نظر جسمی نیز توان گذشته را نداشته باشند.در این شرایط، نیروهای کاردرمانگر به کمک بیماران مبتلا به کرونا آمده‌اند تا این بیماران بتوانند روند بهبودی را سریع‌تر طی کنند و قادر باشند به زندگی عادی بازگردند.

با وجود نقش پررنگ کاردرمانگران در بهبود بیماران مبتلا به کرونا، چندان نامی از آنها در رسانه‌ها ذکر نمی‌شود و خدمات آنها به این بیماران برای بسیاری از مردم ناشناخته است.

شاهین قاسم زاده، کاردرمانگر در گفتگو با ما به اهمیت حضور کاردرمانگران در فرآیند درمان بیماران مبتلا به کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: «بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا دچار عوارض ریوی می‌شوند که در برخی از این بیماران، عوارض ریوی به شکل حاد بروز پیدا می‌کند. همچنین برخی از بیماران مبتلا به کرونا نیز دچار آسیب‌های متعددی در بخش قلب و عروق، مغز و اعصاب و اندام‌های حرکتی می‌شوند. کاردرمانگران برای بازگشت توان از دست رفته این گروه از بیماران، وظیفه دشواری بر دوش دارند که چندان در رسانه‌ها به این نقش مهم اشاره نمی‌شود.»

او تاکید می‌کند: «برخی بیماران مبتلا به کرونا که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، بیش از سایر بیماران دچار عوارض جسمی می‌شوند. برخی از آنها کاملا خانه نشین می‌شوند و اگر خدمات کاردرمانگران نباشد، بهبودی آنها یا میسر نیست یا اینکه سیر بهبودی آنها بسیار طول خواهد کشید.

درواقع، کاردرمانگران با کاهش زمان بهبودی بیماران مبتلا به کرونا، شرایطی را فراهم می‌آورند که نیروهای کار جامعه بتوانند خیلی سریع‌تر به محیط کار بازگردند. همین اتفاق باعث می‌شود که کاردرمانگران در بازگشت سلامت سرمایه‌های انسانی جامعه، نقش مهمی داشته باشند.»قاسم زاده خاطرنشان می‌کند: «حتی در برخی بیماران مبتلا به کرونا که بیماری زمینه‌ای هم ندارند، بارها مشاهده شده است که دچار عوارض سنگین بیماری کرونا شده‌اند. بازتوانی و توانبخشی این بیماران باید خیلی سریع اتفاق بیفتد تا این عوارض به شکل مزمن تبدیل نشود. در این مرحله، کاردرمانگران نقش بی‌بدیلی در بهبود این بیماران دارند.»اهمیت حضور کاردرمانگران در بازتوانی جسمی و روانی بیمارانهرساله در روز جهانی کاردرمانی مصادف با ۲۷ اکتبر، فرصتی پیش می‌آید که از زحمات این گروه فعال در حوزه بهداشت و درمان، تقدیر شود. امسال با توجه به شیوع بحران کرونا، نقش این گروه در بهبود بیماران، بسیار پررنگ‌تر شده است.

منصور رایگانی، رئیس کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی بیمارستان شهدای تجریش نیز به نقش کاردرمانگران در بازتوانی بیماران مبتلا به کرونا و بازگشت آنها به زندگی عادی و مستقل اشاره می‌کند و می‌گوید: «این بیماران پس از ترخیص از نظر حرفه‌ای دچار اختلال و نقصان عملکرد می‌شوند که در این کلینیک‌ها، همکاران کاردرمانی با ارایه ورزش‌های مختلف، با افزایش توان قلبی و عروقی و تکنیک‌های مختلف به بیمار کمک می‌کنند تا با یادگیری مجدد، توانمندی‌های قبلی خود را به دست بیاورد و به کارها و فعالیت‌های روزمره بازگردد.

کلینیک‌های توانبخشی از جمله درمانگاه کاردرمانی، نقش مهم و موثری در توانبخشی بیماران ایفا می‌کنند و در بازگشت بیماران به شرایطی که بتوانند فعالیت‌های مطلوب قبل از ابتلا به بیماری را داشته باشد، بسیار موثرند.»او تاکید می‌کند: «امیدوار هستیم که فعالیت کلینیک‌های توانبخشی جامع بیماری کرونا با تاکید بر اقدامات بازگرداننده بیمار به شرایط قبل از بیماری بتواند گام موثری در تسریع بهبودی بیماران و بازگشت آنان به زندگی عادی باشد.»

رئیس کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی بیمارستان شهدای تجریش یادآور می‌شود: «بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا دچار اختلالات سیستم‌های مختلف قلبی عروقی، اسکلتی عضلانی، ریوی و در نهایت ناتوانی و از کارافتادگی می‌شوند. نقش کاردرمانگران در توانبخشی این افراد بسیار موثر است. طب توانبخشی یکی از مباحث مهم در پزشکی و سلامت است و یکی از حلقه‌های مهم زنجیره سلامت پس از پیشگیری و درمان محسوب می‌شود.

متخصصان این حیطه تلاش می‌کنند با ارایه خدمات توانبخشی، بیمارانی که پس از یک دوره سخت بیماری دچار کاهش توانایی جسمی یا روحی شدند را به زندگی و فعالیت روزمره بازگردانند.»رایگانی خاطرنشان می‌کند: «تیم توانبخشی متشکل از گروه‌های مختلف شامل پزشک متخصص طب فیزیکی و کارشناسان طب توانبخشی است. این کارشناسان به همراه پزشک متخصص، وظیفه بررسی، تعیین نوع خدمات و پیگیری امور مربوط به توانبخشی بیماران را برعهده دارند و نقش بسیار مهمی در ارایه خدمات به بیماران ایفا می‌کنند. یکی از حیطه‌های بسیار مهم توانبخشی، کاردرمانی است.

کاردرمانگران در دو جنبه جسمانی و روانی مشغول ارایه خدمت به بیماران هستند. در کاردرمانی عملکرد مستقل، حضور و ارایه نقش اجتماعی بیماران، بسیار اهمیت دارد. نقشه کار، اقدامات توانبخشی و برنامه‌ریزی کاردرمانگران با هدف ایجاد عملکرد مطلوب فردی و اجتماعی در بیماران صورت می‌گیرد. در حیطه کاردرمانی تمامی تکنیک‌ها، روش‌ها، ورزش‌ها، آموزش‌ها و به کارگیری دستگاه‌های مختلف به منظور بازگشت بیمار به زندگی فردی و اجتماعی است، به نحوی که تا حد امکان بتواند فردی کارآمد و مستقل در زندگی خود باشد.»

با توجه به نقش مهم کاردرمانگران در بهبود بیماران مبتلا به کرونا، انتظار می‌رود که چتر حمایتی مسئولان برای این درمانگران گسترده‌تر شود. بسیاری از آنها با قرار گرفتن در بالین بیماران مبتلا به کرونا، جانشان را کف دستشان گذاشته‌اند. حمایت بیشتر از کاردرمانگران می‌تواند آنها را برای تداوم کار حرفه‌ای در دوران سخت کرونا، دلگرم سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha