چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
کد خبر: 302142

انجمن قلب آمریکا (AHA) در پایگاه اینترنتی خود می‌نویسد: «رژیم غذایی و سبک زندگی سالم بهترین سلاح برای مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی است.»

بدترین خوراکی‌ها برای سلامت قلب

سلامت نیوز:انجمن قلب آمریکا (AHA) در پایگاه اینترنتی خود می‌نویسد: «رژیم غذایی و سبک زندگی سالم بهترین سلاح برای مبارزه با بیماری‌های قلبی عروقی است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،طبق اعلام دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، یک رژیم غذایی دوستدار قلب می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را 31درصد کاهش دهد. این رژیم غذایی سالم علاوه بر مواد غذایی سالمی مانند میوه و سبزیجات و ماهی، حذف خوراکی‌های ناسالم و مضر را هم شامل می‌شود. در این مطلب شما را با تعدادی از ناسالم‌ترین خوراکی‌ها برای سلامت قلب آشنا می‌کنیم.

 نوشیدنی‌های شیرین

نوشیدنی‌های شیرین مانند آب‌میوه، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا به سرعت سطح تری‌گلیسیرید را در خون افزایش می‌دهد. طبق اعلام کلینیک مایو تری‌گلیسیریدها با سفت کردن رگ‌های خونی و ایجاد تصلب شرایین  خطر سکته و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. AHA توصیه می‌کند مصرف قندهای اضافی به 5/37 گرم برای مردان و 25 گرم در روز برای خانم‌ها محدود شود. 

سس‌ها

بسیاری ازسس‌‌ها مانند سس گوجه فرنگی و مایونز حاوی قند و نمک اضافی هستند. برای مثال، فقط یک قاشق غذاخوری سس گوجه فرنگی می‌تواند حاوی 3.7 گرم قند و 154.2 میلی‌گرم سدیم باشد. سدیم اضافی با افزایش فشار خون خطر نارسایی قلب را افزایش می‌دهد. AHA توصیه می‌کند مصرف روزانه سدیم افراد به 2.300 میلی‌گرم در روز محدود شود. 

غذاهای سرخ شده

سرخ کردن، حتی سالم‌ترین مواد غذایی مانند کدو سبز، کلم بروکلی یا میگو را به یک وعده غذایی اشباع از چربی و نمک تبدیل می‌کند.براساس تحقیقات علمی خوردن غذاهای سرخ شده به پرفشاری خون، چاقی و دیابت نوع 2 - که همگی عوامل خطر بیماری‌های قلبی هستند - کمک می‌کند. طبق مطالعه‌ای که در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شد مصرف غذاهای سرخ شده به خودی خود خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. بنابراین، بهتر است از دیگر روش‌های پخت مانند جوشاندن، بخارپز کردن و کباب کردن استفاده شود. 

آب‌نبات و میوه‌های خشک شیرین شده

انواع آب‌نبات مانند پاستیل، لوبیای ژله‌ای، شکلات شیری یا میوه‌های خشک شیرین شده،  قند اضافی را وارد جریان خون می‌کند. برخلاف میوه‌های تازه که غنی از فیبر، ویتامین‌ها و دیگر مواد مغذی نیز هستند آب‌نبات‌ها در کنار محتوای قندی خود مواد مغذی دیگری ندارند. تمام کاری که آب‌نبات‌ها انجام می‌دهند، افزایش خطر ابتلا به دیابت است که به خودی خود عامل خطر بیماری‌های قلبی به شمار می‌آیند. 

محصولات پخته

محصولات پخته مانند نان سفید، نان باگت، کلوچه، پیتزا، شیرینی و خمیر منجمد حاوی چربی‌های ترانس هستند.در سال 2015، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مصرف چربی‌های ترانس را به دلیل ایجاد اختلال در تعادل کلسترول و خطر بروز مشکلات قلبی خطرناک اعلام کرد. این محصولات همچنین به دلیل دارا بودن چربی‌های اشباع، خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. 

کنسرو میوه و سبزیجات

مشکل اصلی مواد غذایی کنسرو شده آب‌نمکی است که مواد در آن نگهداری می‌شود.طبق اعلام کلینیک مایو کنترل میزان سدیم دریافتی از این مواد غذایی مهم تر از نمکی است که در پخت و پز استفاده می‌شود. همین مشکل درخصوص میوه‌های کنسرو شده که در آب‌نمک یا شربت نگهداری می‌شود  هم صدق می‌کند. بنابراین بهتر است از وجود برچسب کم‌نمک یا کم‌قند روی این مواد غذایی اطمینان حاصل کنید. 

غلات تصفیه شده

غلات تصفیه شده موجود در نان سفید، برنج سفید و ماکارونی که فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی سالم خود را از دست داده‌اند بسیار سریع در بدن به قند تبدیل می‌شوند و افزایش انسولین و جذب چربی را به همراه دارند. طبق مطالعه‌ای که در مجله بین‌المللی پزشکی بالینی و تجربی منتشر شد، مصرف زیاد غلات تصفیه شده به تنهایی خطر ابتلا به بیماری قلبی را 9.4 درصد افزایش می‌دهد.

 گوشت‌های پرچرب و فراوری شده

مطالعه‌ای که در سال 2020 در مجلهJAMA منتشر شد نشان داد مصرف گوشت‌های فراوری شده خطر بیماری قلبی و مرگ را 42درصد افزایش می‌دهد. همچنین متخصصان رژیم غذایی توصیه می‌کنند گوشتی را انتخاب کنید که کمتر از 10درصد چربی داشته باشد. بنابراین بیشتر پروتئین دریافتی شما باید از گوشت قرمز بدون چربی و ترجیحا مرغ یا ماهی باشد. 

بستنی و ماست پرچرب

هردوی این خوراکی‌ها منبع قابل توجهی از چربی و قند هستند. برای  مثال فقط 100 گرم ماست طعم‌دار حاوی 13 گرم شکر است. بنابراین، بهتر است ماست ساده کم‌چرب را انتخاب و خودتان میوه و دیگر مواد اضافی را به آن اضافه کنید. بستنی‌ها نیز پر از قند و چربی اشباع هستند، بنابراین سطح تری‌گلیسیرید شما را بالا می‌برند و حتی می‌توانند به طور بالقوه منجر به حمله قلبی شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha