چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کد خبر: 302157

مصرف بی‌رویه غذاهای حاوی کلسترول در هوای آلوده توان سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.

مصرف بی‌رویه غذاهای حاوی کلسترول ممنوع

سلامت نیوز: مصرف بی‌رویه غذاهای حاوی کلسترول در هوای آلوده توان سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،سید ضیاءالدین مظهری عضو انجمن تغذیه ایران  افزود: از طریق تنفس هوای آلوده و مصرف بی رویه غذاهای حاوی کلسترول آلودگی‌های ویروسی، قارچی، باکتریایی، گازهای سمی رادیکال‌های آزاد در سیستم ایمنی بدن نفوذ یافته و منجر به تضعیف آن می شود.


وی اظهار داشت: فلزات سنگین همچون سرب، جیوه در هوای آلوده باعث کاهش توان سیستم ایمنی می‌ شوند و سرب حاصل از سوخت ناقص موتور خودروها و کارخانه‌ها، موجب مصرف غذاهای پرورش‌یافته در این هوای ‌آلوده و کند شدن پاسخگویی و عکس‌العمل سلول‌های ایمنی را فراهم می‌سازد.


مظهری ادامه داد: همچنین جیوه و سایر فلزات سنگین وارده از طریق فاضلاب‌های هدایت‌شده کارخانجات به کانال‌های آب رودخانه‌ها، برکه‌ها، دریاچه‌ها و دریاها، ارزشمندترین منبع پروتئین و مفیدترین تامین‌کننده ید، سلنیوم، کلسیم، آهن و ویتامین‌های A، D و گروه B را زیر سوال برده و به‌علت اثرات زیانبار جیوه بر مغز و اعصاب تاثیر می گذارد.


این متخصص تغذیه توصیه کرد: همه گروه های سنی باید در ایامی که هوا آلوده است، برای عدم تضعیف سیستم ایمنی بدن ویتامین ها و پروتئینها را از مواد غذایی مفید مانند گوشت بوقلمون، سیب زمینی  هویج، اسفناج، طالبی، کلم بروکلی، گوجه فرنگی و انبه دریافت کنند.


مظهری ادامه داد: همه میوه‌های تازه بخصوص مرکبات و انواع سبزی‌های تازه نیز کمبودهای ویتامین C را جبران می کند و جهت تامین مواد مغذی مفید برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی به منظور افزایش توان مبارزه با هر نوع ‌آلودگی هوا، غذا و مایعات استفاده ، متعادل و متنوع از همه گروه‌های هرم غذایی و تنوع بخشیدن به مواد غذایی مصرفی در هر گروه توصیه می‌شود.


این عضو انجمن تغذیه ایران اظهار داشت: مردم در انتخاب، تهیه و خرید مواد غذایی مورد نیاز دقت بیشتری داشته باشند و از خرید  مواد بی‌ارزش فاقد استاندارد، تاریخ تولید و یا بدون نام و نشان خودداری کرده و در صورت مشاهده تغییر در طعم، رنگ و ظاهر مواد غذایی از مصرف آن پرهیز کنند.
به گفته مظهری، از نگهداری و مصرف مواد غذایی رو به فساد جدا خودداری کنند و تغییرات در رنگ، بو و طعم اولیه نیز دلیل دیگری برآلودگی و فساد  ترکیبات  مواد غذایی محسوب می‌شود.


وی افزود: قارچ و کپک‌های ایجاد شده روی مواد غذایی، نشان‌دهنده آلودگی غذاها بوده و حتی ممکن است نوع کپک آن بسیار خطرناک، سرطان‌زا و مرگ‌آور باشد، به‌خصوص اگر روی غلات، حبوبات، پسته، بادام و بادام زمینی کپک مشاهده شود، ممکن است از نوع قارچ یا کپک تولیدکننده سم خطرناک آفلاتوکسین باشد که سرطان‌زا و مرگ‌آور است.


به این متخصص تغذیه، باید از مصرف انواع غذاهای نیمه سفت، مایونز، انواع سس‌های خانگی و یا آماده، سالادهای تهیه شده با کرم، خامه، سوپ‌های آماده و یا تهیه شده با خامه یا خوراک‌هایی که با به کارگیری ادویه‌های معطر و چاشنی‌های مختلف ممکن است دارای انواع میکروب ها بوده و طعم نامطلوب آنها پوشانیده شده‌ باشد، پرهیز کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha