عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف سیگار بیماری پسوزیاریس را به شدت تشدید می کند و به همین دلیل به این بیماران توصیه می‌شود که هرگز دخانیات مصرف نکنند.

مصرف سیگار بیماری پسوزیاریس را به شدت تشدید می‌کند

سلامت نیوز:عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: مصرف سیگار بیماری پسوزیاریس را به شدت تشدید می کند و به همین دلیل به این بیماران توصیه می‌شود که هرگز دخانیات مصرف نکنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،۲۹ اکتبر (هشتم آبان) روز جهانی پسوریازیس نامگذاری شده است و هدف از تعیین این روز جلب توجه پزشکان، بیماران، عموم مردم و اطلاع رسانی گسترده در مورد این بیماری پوستی است.پسوریازیس (ریشهٔ لغت پسوریازیس از یک کلمهٔ یونانی به معنای خارش است)، صدفک یا داءالصدف بیماری پوستی مزمن خودایمنی است. پسوریازیس بیماری التهاب پوستی است که چرخه تولید سلول های آن را برهم می زند و با افزایش سرعت ساخت سلول ها بر سطح پوست، سبب بوجود آمدن لکه های قرمز رنگ و خشک پوشیده شده با فلس های نقره ای و ایجاد ضخامت در ناخن ها و تغییر شکل آنها می شود.این لکه ها که بیشتر در اطراف پوست سر، آرنج ها و زانوها ظاهر می شود، با خارش و گاهی با درد همراه است. در موارد شدید ابتلا به بیماری پسوریازیس، بیمار دچار درد و ورم مفاصل می شود و در صورتی که این بیماری به موقع کنترل نشود، از کارافتادگی مفاصل را ایجاد می کند.دکتر امیر هوشنک احسانی متخصص پوست و مو به مناسبت این روز در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: هرچند علت بروز این بیماری تاکنون مشخص نشده است، اما عواملی مانند مصرف سیگار، استرس و برخی از عفونت ها در تشدید این بیماری نقش مهمی دارند.وی به بیماران توصیه کرد که حتما در وعده های غذایی از سبزیجات استفاده کنند و گفت: مصرف میوه، ماهی و روغن آن و عسل در کنترل این بیماری نقش موثری دارند.


بیماران پسوزیاریس بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار ندارند

وی، تداخل ویروس کرونا با بیماری پسوزیاریس را خیلی جدی نداست و افزود: هنوز ثابت نشده که مبتلایان به این بیماری بیشتر در معرض ویروس کرونا هستند.این متخصص پوست ناکید کرد: در ابتدای بروز ویروس کرونا تصور می شد که این بیماران به دلیل مصرف داروهایی که ایمنی بدن را کاهش می دهد، مستعد ابتلا به کرونا هستند ولی مطالعات در این زمینه نشان داده که این موضوع خیلی در ابتلا به کرونا نقش ندارد.وی با یادآوری این که کرونا ارتباط چندانی با این بیماری ندارد، اظهار داشت: پسوزیاریس و کرونا تاثیر چندانی بر هم ندارند و این بیماران نگران تشدید بیماری خود یا ابتلا به کرونا نباشند.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: کهیر می تواند از عوارض بیماری کرونا باشد، اما کهیر بیماری پوستی دیگری است و ارتباطی با پسوزیاریس ندارد.


بیشترین سن شیوع بیماری پسوزیاریس بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است

این پزشک متخصص بیشترین سن شیوع بیماری را بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی عنوان کرد و گفت: این بیماری می تواند در کودکان و بزرگسالان هم رخ دهد و آنان را مبتلا کند.احسانی اظهار داشت: پسوزیاریس بیماری التهابی پوستی است و براثر آن تکثیر پوست زیاد می شود. این بیماری می تواند مفاصل و ناخن ها را هم درگیر کند و سبب درد و خشکی مفاصل شود.   وی، درصدی از دلایل بروز این بیماری را براثر عوامل ژنتیکی اعلام کرد و گفت: براثر این بیماری، ساخت پوست بیشتر حد معمول شده به عبارتی بر در برخی از نواحی مانند آرنج ها، زانو ها، نشیمنگاه و حتی سر انباشته پوست صورت می گیرد و پوست های ضخیمی ایجاد می شود.


بیماری پسوزیاریس درمان قطعی ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: بیماری پسوزیاریس درمان قطعی ندارد به عبارتی ریشه کن نمی شود و ممکن است بیماری در بدن خاموش بماند و در شرایطی خاص، بیماری اوج می گیرد.
احسانی این بیماری را قابل کنترل دانست و تاکید کرد: درمان های این بیماری یا موضعی یا خوراکی و سیستمیک است. داروهای جدید بیولوژیک برای درمان این بیماری استفاده می شود که با استفاده از این داروها می توان بیماری را بهتر کنترل کرد، اما با استفاده از داروهای بیولوژیک هم بیماری ریشه کن نمی شود.


در مناطق خشک این بیماری شیوع بیشتری دارد 

وی با یادآوری این که در مناطق خشک این بیماری شیوع بیشتری دارد، گفت: آب و هوا خیلی نقش مهمی در ابتلا به این بیماری ندارد، اما عوامل ژنتیکی نقش مهم تری در بروز این بیماری دارند.این استاد دانشگاه، شیوع این بیماری را یک تا ۳ درصد جامعه یعنی از هر ۱۰۰ نفر ۱ یا ۳ نفر به این بیماری مبتلا می شوند، تصریح کرد: در ایران برآورد می شود که حدود ۲ میلیون نفر به این بیماری مبتلا باشند.استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: پراکندگی این بیماری در کشور ما یکسان است و شیوع بیماری هم در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد و به عبارتی یکسان است.احسانی، پوست ریزی و قرمزی در ناحیه آرنج ها و زانوها و دست ها و سر را از اعلائم این بیماری اعلام کرد و گفت: شکنندگی ناخن ها و سفید شدن زیر آن هم می تواند از علائم این بیماری باشد.


بیماران پسوریازیس بیشتر در معرض ابتلا به بیماری قلبی - عروقی قرار دارند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، خطر ابتلا به ام اس، دیابت، سکته قلبی، قند و چربی خون در مبتلایان به پسوریازیس بیشتر اعلام کرد و  گفت: بیماران پسوریازیس ۲ تا ۳ برابر افراد سالم در معرض ابتلا به بیماری قلبی - عروقی قرار دارند.احسانی افزود: در سال های گذشته تصور می شد، پسوریازیس فقط بیماری پوستی است اما در حال حاضر محققان به این نتیجه رسیدند که فرد مبتلا ممکن است بیشتر در معرض بیماری های قند و چربی خون، دیابت، قلبی - عروقی و سکته قلبی قرار گیرد.وی با بیان این که همراهی پسوریازیس با بیماری ام اس گزارش شده است، گفت: مطالعات نشان می دهد که این افراد در معرض خطر این بیماری قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha