وضعیت اقتصادی کشور به حدی وخیم شده که بخش زیادی از مردم توانایی و قدرت خرید خود را از دست داده و برای تامین معیشت خود دچار مشکل شده‌اند، این مشکل در بین دهک‌های پایین بیشتر است و به همین دلیل هم مجلس طرحی با عنوان تامین کالاهای اساسی را به صحن خانه ملت بردند تا بلکه با تصویب این طرح بخشی از این فشارها را کم کنند.

نمایندگان مجلس به طرح الزام دولت به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی رای دادند

سلامت نیوز: وضعیت اقتصادی کشور به حدی وخیم شده که بخش زیادی از مردم توانایی و قدرت خرید خود را از دست داده و برای تامین معیشت خود دچار مشکل شده‌اند، این مشکل در بین دهک‌های پایین بیشتر است و به همین دلیل هم مجلس طرحی با عنوان تامین کالاهای اساسی را به صحن خانه ملت بردند تا بلکه با تصویب این طرح بخشی از این فشارها را کم کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،طرح تامین کالاهای اساسی مدت‌هاست که در مجلس مطرح شده ولی برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند برای اجرای آن راه زیادی وجود دارد چراکه با توجه به وضعیت اقتصادی ایران و تورم رو به افزایش اجرای چنین طرحی می‌تواند هم نقاط مثبت و هم نقاط منفی داشته باشد ولی نکته مهمتر این است که آیا دولت برای اجرای چنین طرحی آماده است؟!


نمایندگان مجلس به طرح الزام دولت به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی رای دادند. طرح اصلاح قانون بودجه 1399 کل کشور و الزام دولت به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی در دستور کار جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس قرار گرفت و نمایندگان با 215 رای موافق از مجموع 249 نماینده حاضر با آن موافقت کردند.

در ماده واحده این طرح آمده است که دولت مکلف است به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور بویژه خانوارهای کم برخوردار از ابتدای شش ماهه دوم سال 1399 بصورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار (موضوع ردیف (31) جدول تبصره 14 قانون بودجه سال 1399 کل کشور) به تعداد حداقل 60 میلیون نفر، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و 200 هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ 600 هزار ریال برای هر یک از افراد سایر دهک‌ها اقدام کند.

این اعتبار صرفا برای تامین کالای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظفند امکان تخفیف در خرید این کالاها را برای مشمولان فراهم کند. با این حال دولت با این موضوع مخالفت کرده و گفته که نمی‌تواند اعتبار لازم را تامین کند. سخنگوی دولت گفته است:

«طرحی که بدون هماهنگی با ارکان اجرایی کشور تهیه می‌شود با سختی در اجرا مواجه خواهد شد. این طرح به ما نشان داد هر تصمیم این چنینی باید با همکاری دولت جلو برود و قطعا ما از هیچ کاری که وضعیت معیشت مردم را بهبود دهد نه دریغ و نه محدود خواهیم کرد.» علی ربیعی، اضافه کرد: «طرح‌هایی که ارائه می‌شود، نباید طوری باشد زندگی مردم را سخت‌تر کند و با اعلام یک موضوع رضایت‌ آنی ایجاد کنیم ولی تلخی میان‌مدت و درازمدت با آن ایجاد شود.» با این حال رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، گفته است:

«تمام اموال دولت و حکومت برای مردم است از همین ساختمان مجلس گرفته تا ساختمان ریاست جمهوری برای مردم است از این رو برای تامین مایحتاج مردم حتی باید این ساختمان هم به‌فروش برسد تا مردم در مضیقه نباشند.» حمیدرضا حاجی‌ بابایی، با اشاره به تصویب طرح الزام دولت به پرداخت یارانه برای تامین کالاهای اساسی در مجلس، اضافه کرد: «پس از بررسی این طرح در کمیسیون برای تامین منابع مالی آن فروش اموال دولت انتخاب شد.» او با بیان اینکه مجلس قصد نداشت با تصویب طرحی گرانی، تورم، نقدینگی و پایه پولی را افزایش دهد، افزود:

«از این رو تامین منابع را در فروش اموال دولت دید تا مشکلی بر مشکلات مردم اضافه نشود. بدین صورت نبوده است که مجلس دست به طرحی بزند که نتواند تامین منابع آن را فراهم کند بلکه مجلس طرحی را انتخاب کرد که برای تامین منابع آن راه‌های مختلفی وجود داشت که کمیسیون بهترین آن را انتخاب کرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha