سلامت نیوز:با توجه به اینكه درسال های اخیر میزان تحصیلات در كشور بالارفته است؛ می توان این موضوع را عاملی برای كاهش رشد جمعیت درنظر گرفت.

حسینعلی شهریاری،رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت:افزایش سطح تحصیلات مردم موجب می شود تمایل افراد برای داشتن چند فرزند،كاهش یابد.

شهریاری اظهارداشت:با افزایش سطح تحصیلات،سن افراد نیز افزایش می یابد كه این موضوع موجب كاهش سن باروری در زنان می شود.

وی با بیان اینكه بهترین زمان فرزنددار شدن 20 تا 25 سالگی است،خاطرنشان كرد:مشكلات اقتصادی و كاهش اشتغال از جمله عواملی هستند كه موجب كاهش رشد جمعیت در سال های اخیر شده اند.

*هركشوری در برخی از برهه های زمانی نیازمند كنترل جمعیت است

محمد جواد نظری بهری،عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه گفت:هر كشوری نیازمند كنترل جمعیت خویش به منظور توسعه و تعادل است.

وی خاطرنشان كرد:تعادل جمعیت در بهبود استفاده از منابع طبیعی كشور بسیار كمك كننده است.

نظری بهری تصریح كرد:كشور ما كشور جوانی است،اما در آینده كشور رو به مسن شدن پیش می رود.

وی با بیان اینكه در گذشته بسیاری از مدارس چند شیفت بوده اند،خاطرنشان كرد:كنترل جمعیت بر بهبود شرایط بهداشتی و آموزشی بسیار تاثیر گذار بوده است.

*از هر دو نفر یك نفر اضافه وزن دارد

در ادامه،دكتر احمدرضا درستی،متخصص تغذیه گفت:بیش از 50  درصد دانش آموزان كشور اضافه وزن دارند و این درحالی است كه این وضعیت در زنان وخیم تر است.

درستی تصریح كرد:از هر 4 نفر ایرانی یك نفر به بیماری های قلبی و عروقی مبتلا است كه این عوارض در نتیجه اضافه وزن بالا می باشد.

وی افزود:كم تحركی،استفاده از مواد غذایی پركالری و فست فود و افزایش ورزش در بین افراد همگی از دلایل بروز وزن بالا و بیماری های مرتبط با آن در كشور است و این درحالی است كه این عوارض نسل جوان را به شدت تهدید می كند.

*تعدد فرزندان در سلامت روانی آنها اثری ندارد

در ادامه؛دكتر فربد فدایی،متخصص روانپزشكی افزود:تعداد افراد خانواده در سلامت روانی آنها اثری ندارد و تنها عامل موثر در سلامت روحی افراد،توجه و محبت بین افراد چه در سطح خانواده و چه در جامعه است.

فدایی اظهارداشت:عامل مهم در سلامت روانی افراد جامعه و خانواده،وجود امكانات چه مادی و چه عاطفی به تناسب افراد جامعه است.

وی تصریح كرد:كم شدن تعداد فرزندان به دو فرزند،تاثیری در كاهش روابط بین افراد ندارد؛بلكه تمركز و توجه بیشتری می تواند در بین افراد حاكم باشد.

وی افزود:آنچه مهم است؛هماهنگی اعضای خانواده با هم و همچنین بهره مندی متناسب و معقول از منابع است.

*سائیدگی كشكك زانو،شایع ترین عارضه استخوانی در بین افراد جامعه

در ادامه؛دكتر سید پیمان میرشاه ولد،متخصص ارتوپد گفت:به علت عدم رعایت اصول بهداشتی و وضعیت نامناسب در زندگی،سائیدگی كشكك زانو شایع ترین ناراحتی استخوانی در بین افراد جامعه است.

میرشاه ولد اظهارداشت:بالا رفتن از پله،دو زانو و چهار زانو نشستن از جمله عواملی هستند كه سائیدگی زانو را تشدید می كنند.

وی تصریح كرد:سائیدگی كشكك زانو از پوكی استخوان نیز شایع تر است و با توجه به تاثیر این عارضه بر میزان فعالیت افراد جامعه،توجه به عوامل ایجادكننده این بیماری اهمیت بسزایی دارد.

*بیش از 60 درصد ناراحتی های كلیوی افراد جامعه مربوط به سنگ كلیه است

در ادامه،دكتر محمد افشاریان،متخصص كلیه و مجاری گفت:این بیماری نشان دهنده كم تحركی افراد،دلایل اصلاح نشده ارثی و عادات بد غذایی افراد جامعه است.

وی با بیان اینكه با افزایش سن افراد،سنگ كلیه خطر بیشتری برای فرد بیمار ایجاد می كند خاطر نشان كرد:سنگ كلیه در صورت درمان نشدن موجب عفونت كلیوی و مثانه می شود كه می تواند برای افراد بیمار كشنده نیز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha