حکایت عجیب داستان واردات تجهیزات پزشکی تولید داخل توسط وزارت بهداشت با وجود تاکیدات و تذکرات بسیار جدی رهبری معظم انقلاب در حالی در یک گزارش مفصل و در سه بخش مجزا و پر بیننده صدا و سیما پخش شد که تاکنون هیچ یک از رسانه ها و حتی مراکز اطلاع رسانی وزارت متبوع در این مورد واکنش نشان نداده است.

واردات تجهیزات پزشکی خارجی یا حمایت از تولید کنندگان داخلی/تصمیم وزارت بهداشت چیست؟

سلامت نیوز-مهدی اسفندیار : حکایت عجیب داستان واردات تجهیزات پزشکی تولید داخل توسط وزارت بهداشت با وجود تاکیدات و تذکرات بسیار جدی رهبری معظم انقلاب در حالی در یک گزارش مفصل و در سه بخش مجزا و پر بیننده صدا و سیما پخش شد که تاکنون هیچ یک از رسانه ها و حتی مراکز اطلاع رسانی وزارت متبوع در این مورد واکنش نشان نداده است.

به گزارش سلامت نیوز اما فحوای این گزارش و حتی در سطح بسیار وسیع تری معضلات تولید تجهیزات پزشکی در محافل و جلسات مسئولان ارشد نظام نیز مطرح شده بود و در یکی از این جلسات که بنده به عنوان اصحاب رسانه حضور داشتم شرکت های دانش بنیان انتقادات زیادی به شرایط موجود داشتند، در این جلسه که موثرترین افراد کمیسیون بهداشت مجلس نیز حضور داشتند، بحث واردات کالاهای خارجی ، حمایت از تولید کنندگان داخلی تجهیزات پزشکی و مشکلات آنان به بحث گذاشته شد. 

در انتهای این جلسه دکتر سید جلیل میرمحمدی نماینده مجلس راسا و شخصا مسئولیت پیگیری موارد مطروحه جهت تهیه گزارش و پیگیری مشکلات مطرح شده را بر عهده گرفت و از فردای آن روز با بسیاری از تولید کنندگان و مدیران شرکت های دانش بنیان در تهران و اصفهان و مشهد  و ... تماس گرفت و به برخی از این کارخانه ها سر زد و نشست های کاری متعددی را با تولیدکنندگان ، انجمن های مربوطه ، وزیر محترم بهداشت ، معاونان ،رئیس هیئت امنای ارزی و انجمن تولید کنندگان تجهیزات پزشکی و  ... برگزار کرد‌، که گزارش برخی از این دیدار ها و تماس ها را در طول این مدت مکررا دریافت کردم ، دیدارها و بازدیدهایی که از دفاتر تا کارخانه ها و حتی در محل کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیری شد.


پیرو این پیگیری ها گفتگویی با دکتر میر محمدی داشتم که موارد مطرح شده از سوی ایشان به شرح ذیل است:
۱_ وزیر محترم بهداشت و معاونان و رئیس هیئت امنای ارزی متفق القول عنوان کردند که نهایت حمایت از  تجهیزات پزشکی تولید داخل را خواهند داشت و در صورت تولید کالاهای باکیفیت داخلی و جوابگو بودن نیاز داخل از خارج نخواهند خرید.


۲_ در روز یکشنبه ۱۱ آبان جلسه ای در وزارت بهداشت در سطح مسئولان عالی این وزارتخانه و دکتر میرمحمدی و تعدادی از تولید کنندگان تجهیزات پزشکی جهت اخذ تصمیمات مهم و نهایی برای حمایت از تولید داخل صورت خواهد گرفت که انشاءالله تصمیمات موثر با توجه به رویکرد مثبت وزیر محترم بهداشت و معاونان ایشان اتخاذ خواهد شد.

اما دکتر میرمحمدی در این گفتگو با منحصر به فرد خواندن اقدامات تولید کنندگان داخل در تامین نیازهای کشور در بحران کرونا، مجموعه عملکرد این شرکت ها را بسیار اخلاقی و منصفانه و با درک شرایط کشور خواند و گفت: این شرکت ها با وجود طلب ۳۰۰۰ میلیاردی از وزارت بهداشت، همچنان پای کار کشور ایستاده اند که این مهم تکلیف ما را دو چندان می کند.


دکتر میر محمدی با بیان اینکه ظرفیت تولیدات تجهیزات پزشکی در ایران فوق العاده بوده و حوزه ای است که می تواند ضمن بی نیاز کردن ما بسیاری از واردات کنونی حتی در صادرات نیز برای کشور مزایای عالی داشته باشد گفت: برای من از آنجا این صنعت اهمیت دارد که باعث جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا می شود و مانع از مهاجرت نخبگان کشور به خارج می شود و به همین خاطر تقویت تولیدات تجهیزات پزشکی را با تمام قوا پیگیری می کنم،.

وی افزود بنا داشتیم که در این مورد نتیجه اقدامات و جلسات را در جلسه ای به استحضار دکتر قالیباف برسانیم که به دلیل ابتلای ایشان به بیماری کرونا فعلا این جلسه منتفی است اما بعد از نشست با وزارت بهداشت ، جمع بندی نهایی صورت گرفته و امیدوارم جلسه تولید کنندگان و رئیس مجلس در اولین فرصت برگزار شود‌


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha