متخصص صنایع غذایی توصیه کرد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین D با دوز بالاتر از چهار هزار واحد مصرف نشود.

ویتامین D با دوز بالاتر از ۴ هزار واحد مصرف نشود

سلامت نیوز: متخصص صنایع غذایی توصیه کرد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ویتامین D با دوز بالاتر از چهار هزار واحد مصرف نشود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،شیما عصار افزود: نقش مصرف مکمل ویتامین D در کاهش احتمالی شدت علایم کرونا و میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری موثر است اما مصرف آن نباید با دوز بالا باشد.


وی اظهار داشت: تاکنون شواهد علمی کافی برای اثبات مصرف ویتامین D با دوزبالا جهت پیشگیری و یا درمان کرونا وجود ندارد و مصرف بیش از اندازه این ویتامین باعث به خطر انداختن سلامتی افراد به ویژه با بیماریهای خاص مانند افراد با مشکلات کلیوی می شود.


عصار تصریح کرد: توصیه می شود ویتامین D با دوز بالاتر از چهار هزار واحد بصورت روزانه مصرف نشود، مگر اینکه این دوز توسط پزشک به دلایل خاص پزشکی به افراد توصیه شده باشد.به گفته وی، در شرایط کنونی جهت کاهش کرونا، علاوه بر رعایت بهداشت فردی و رعایت فاصله گذاری، تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی کافی توصیه می شود و منبع اصلی ویتامین D نور مستقیم خورشید است که توسط یک واکنش شیمیایی وابسته به تابش اشعه فرابنفش در پوست بدن تشکیل می شود.


این متخصص صنایع غذایی اظهار داشت: برخلاف تصور عموم مردم، فقط در معرض نور آفتاب بودن در هر ماه و فصلی موثر در جذب ویتامین D نیست و عوامل دیگر محدود کننده در جذب این ویتامین شامل ابری بودن هوا و میزان آلودگی آن، مدت زمان در معرض نور آفتاب قرار گرفتن، میزان پوشش لباس، استفاده از کرمهای ضد آفتاب، رنگ پوست و مسن بودن افراد است.


به گفته عصار، ویتامین D در مواد غذایی از جمله ماهی های روغنی، زرده تخم مرغ و شیر غنی شده و روغن های خوراکی غنی شده نیز موجود است.
وی تاکید کرد: در بعضی رسانه ها به اشتباه آب پرتقال و غلات صبحانه را نیز منبع ویتامین D معرفی کرده اند، در صورتی که این محصولات بصورت غنی شده با این ویتامین در بعضی کشورهای اروپایی رایج بوده و در ایران، شیر و روغن های خوراکی غنی شده با این ویتامین توسط برخی شرکتها در بازار عرضه می شود.


بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۷۰ درصد از جمعیت کشور دچار کمبود ویتامین D هستند و برای تامین سلامت غذایی، طرح نظارت بر کل زنجیره تولید مواد غذایی باید تحت مدیریت واحد و به صورت یکپارچه در کشور اجرایی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha