سلامت نیوز : نائب‌رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: شایعترین بیماریهای فصل تابستان به مصرف آب و غذاهای مانده و آلوده مرتبط است كه اسهال، استفراغ،مسمومیت و گاه ابتلا به وبا را در پی دارد.

سید محمود اسحاق حسینی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ماندن غذاهای پخته بیشتر از 5 ساعت موجب رشد میكروب می‌شود و در نهایت اسهال و استفراغ را برای فرد به دنبال دارد.

وی گفت: بیماری‌های فصل تابستان بیشتر در رابطه با خوردن آب و غذای آلوده و مانده در بیرون یخچال و حتی درون یخچال ایجاد می‌شود كه در این موارد باكتری رشد می‌كند.

وی با بیان اینكه بر اثر رشد باكتری اسهال و استفراغ ایجاد می‌شود، تصریح كرد: در رأس این آلودگی‌ها وبا است كه با غذای آلوده مرتبط است و در آن فرد آب فراوانی را از دست می‌دهد.

اسحاق حسینی اضافه كرد: در این بیماری فرد باید سریعاً باید آب و سرم مصرف كند، و گاهی تا 10 لیتر در شبانه‌روز باید آب و سرم بگیرد.

وی گفت: غذاهای بین راهی و ماندن غذاها در یخچال بیش از 5 ساعت می‌تواند موجب ابتلا به این بیماری باشد.

این متخص گوارش یادآور شد:‌ آمیب انگلی دیگر بیماری عفونی فصل تابستان است كه با اسهال‌های خونی همراه است و با میوه و سبزیجات نشسته و غذاهای آلوده منتقل می‌شود.

وی گفت:‌ شیگلا دیگر بیماری عفونی محدود شونده است كه با اسهال همراه است و ممكن است بیمار درد بلغم داشته باشد.

اسحاق حسینی تصریح كرد: رساندن آب و الكترونیك به فرد بیمار و بعد از آن درمان ضد میكروبی، درمان كلی اسهال و استفراغ در فصل تابستان است البته دوره درمان باید كامل شود و در افرادی كه بد درمان می‌شوند، احتمال عود اسهال وجود دارد.

وی اضافه كرد: بهترین درمان برای این افراد ORS است كه در یك لیتر آب حل می‌شود و اگر در دسترس نبود نمك و آب و قند را مخلوط و مانند این محلول استفاده می كنند. بهتر است فرد بیمار از غذاهایی مانند كته و ماست استفاده كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha