بی‌اثر بودن محدودیت‌های یك هفته‌ای برای فعالیت اصناف غیرضروری در 43 شهرستان با وضعیت قرمز و در اوج ماندن آمار فوت و ابتلا و بستری روزانه كووید19 در كشور، مسوولان حوزه سلامت و اعضای ستاد ملی مقابله با كرونا را به اتخاذ تصمیمات سخت‌تر و فراگیرتر واداشت.

ناكافی بودن پرستاران دلیل افزایش موارد مرگ

سلامت نیوز:بی‌اثر بودن محدودیت‌های یك هفته‌ای برای فعالیت اصناف غیرضروری در 43 شهرستان با وضعیت قرمز و در اوج ماندن آمار فوت و ابتلا و بستری روزانه كووید19 در كشور، مسوولان حوزه سلامت و اعضای ستاد ملی مقابله با كرونا را به اتخاذ تصمیمات سخت‌تر و فراگیرتر واداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،بنا به اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا، از چهارشنبه هفته جاری، محدودیت فعالیت اصناف غیرضروری و ترددهای تفریحی شهروندان در 25 مركز استان -تهران، كرج، مشهد، تبریز، شیراز، اهواز، سنندج، اصفهان، قم، ارومیه، اراك، بیرجند، اردبیل، بوشهر، كرمانشاه، بندرعباس، یزد، خرم‌آباد، بجنورد، ایلام، شهركرد، همدان، زنجان، سمنان، كرمان- و 46 شهر و همچنین 43 شهرستانی كه پیش از این و ظرف یك هفته گذشته هم مجبور به رعایت محدودیت‌های صنفی از گروه 2 تا 4 بودند، به مدت 10 روز اجرا و تمدید می‌شود كه این‌بار، شهر تهران هم در فهرست اعمال این محدودیت‌ها قرار گرفته است.

علیرضا رییسی در توضیح جزییات این محدودیت‌ها كه دیروز در جلسه چهل و دوم ستاد ملی مقابله با كرونا مصوب شد، گفت: «مراقبت الكترونیكی افراد در قرنطینه با كمك وزارت ارتباطات انجام می‌شود و همه مراكز درمانی و تشخیصی و خدمات سلامت در بخش خصوصی و عمومی و عمومی غیردولتی مكلف شدند كه اطلاعات مرتبط با بیماران كرونایی را مطابق دستورالعمل‌های ابلاغی در اختیار وزارت بهداشت قرار بدهند. در ۲۵ مركز استان و ۴۶ شهرستان جدید از روز چهارشنبه به مدت 10 روز محدودیت‌هایی در گروه‌های شغلی سه و چهار اعمال می‌شود.

شهرستان‌های اهر، بناب، شبستر، میانه، اشنویه، بوكان، تكاب، خوی، سلماس، نقده، كاشان، شهرضا، مباركه، مشكین‌شهر، نظرآباد، طبس، قائنات، تربت‌حیدریه، سبزوار، كاشمر، گناباد، نیشابور، اسفراین، دامغان و گرمسار، ممسنی، سقز، كامیاران، مریوان، زرند و شهر بابك، جوانرود، سرپل‌ذهاب و كنگاور، دلفان، رامسر، خمین، اسدآباد، بهار، كبودرآهنگ، بافق و میبد شهرستان‌هایی هستند كه شامل محدودیت‌های گروه شغلی دو و سه و چهار به مدت یك هفته خواهند شد و این محدودیت‌ها قابل تمدید است.»

به دنبال این اعلام، معاون نظارت بر اماكن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ هم از تمدید تعطیلی یك هفته‌ای صنوف پرتردد و ریسك‌پذیر در گروه‌های سه و چهار در شهر تهران خبر داد كه به گفته او، بنا به تصمیم سازمان مدیریت و پیشگیری شهر تهران، ظرف این ایام و تا 17 آبان، آرایشگاه‌های زنانه، سالن‌های زیبایی، تالارهای پذیرایی و چایخانه‌ها، سینماها، مراكز فرهنگی و هنری اعم از كتابخانه‌ها، مراكز تفریحی آبی، استخرهای سرپوشیده و باشگاه‌های بدنسازی در شهر تهران مجاز به فعالیت نیستند علاوه بر اینكه برگزاری مراسم عروسی، ترحیم و همایش‌ها هم تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

این تصمیمات سخت‌گیرانه، به دنبال آمار چند روزه فوت و بستری موارد بدحال و مراجعات رو به افزایش مبتلایان كووید19 اتخاذ شده كه البته بسیار دیرهنگام است و اگر دولت مانند بسیاری كشورها، از ابتدای تابستان و با در نظر گرفتن چند تعطیلی چند روزه‌ای كه در ماه‌های خرداد تا مهر در تقویم ثبت شده بود و احتمال بالا بودن رفتارهای خطرآفرین شهروندان را تقویت می‌كرد، این اقدامات سخت‌گیرانه را در كل كشور اجرا می‌كرد، امروز شاهد مرزشكنی آمار فوتی‌ها و پذیرش‌های كووید19 در بیمارستان‌های در حال انفجار از تراكم بیمار نبودیم.

سخنگوی وزارت بهداشت دیروز خبر داد كه در شبانه‌روز 9 تا 10 آبان ماه، ۳۸۶ بیمار كووید19 جان خود را از دست داده‌اند و حالا تعداد فوتی‌های این بیماری ویروسی در كشور به ۳۴ هزار و ۸۶۴ نفر افزایش یافته است. به گفته سیما سادات لاری، در همین بازه 24 ساعته، 7820 بیمار جدید مبتلا به كووید19 هم در كشور شناسایی شده كه از این تعداد، 2417 نفر به دلیل شدت علائم بیماری، در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند و مجموع بیماران كووید۱۹ در كشور به ۶۱۲ هزار و ۷۷۲ نفر افزایش یافته است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۵۱۸۵ نفر از بیماران مبتلا به كووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و 27 استان كشور شامل استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، كرمانشاه، كهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان‌رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان‌غربی، مركزی، كرمان، خراسان‌شمالی، همدان، یزد و كردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان‌وبلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

در حال حاضر، هر چهار دقیقه یك مبتلای كووید19 در كشور جان خود را از دست می‌دهد و هر 12 ثانیه، یك ایرانی به كووید19 مبتلا می‌شود. با گذشت 8 ماه از شیوع این بیماری ویروسی نوپدید در كشور، حالا مشخص است كه ساده‌انگاری بابت توجه شهروندان به توصیه‌های از سر تعارف و خوش‌بینی‌های سطحی و شعارهای بی‌منطق، هیچ تاثیری در كنترل بیماری ندارد و رفتاری كه دولت باید از روز اول پیش می‌گرفت تا امروز شاهد سوگوار شدن بیش از 34 هزار خانواده فوتی‌های كووید19 نباشیم، امروز با تاخیر 8 ماهه در مسیر اجرا قرار گرفته است.

البته صرفا ایران نیست كه از بابت شیوع این بیماری و حمله مرگبار ویروس كرونا در شرایط وخیم و نگران‌كننده‌ای قرار دارد. امروز حتی كشورهای پیشرفته و اعضای اتحادیه اروپا هم بابت هجوم بی‌وقفه این ویروس به سلامت شهروندان و نابودی زیرساخت‌هایی كه به واسطه نیروی انسانی، فعال و در حال گسترش و توسعه بود، دچار وحشت هستند.

رونقی كه اروپا تا امروز به آن مغرور بود، مدیون تلاش میلیون‌ها شهروند در سن اشتغال این كشور بود ولی حالا با گذشت بیش از 9 ماه از شیوع بیماری كووید19 در قاره سبز، بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا كه بخش مهمی از درآمد سالانه خود را براساس ورود گردشگران خارجی محاسبه می‌كردند، ناچار به انتشار خبر ورشكستگی و تعطیلی شركت‌های هواپیمایی خود هستند و مراكز گردشگری این كشورها ماه‌هاست كه زیر غبار تعطیلی، مهجور و تنها مانده است.

هیچ صنعتی در جهان نیست كه از شیوع ویروس كرونا، آسیب ندیده باشد. ورزش، اقتصاد، انرژی، هنر، خدمات و حتی روند واردات و صادرات تمام كشورهای دنیا از شیوع این ویروس متاثر شده و جمعه شب، گزارشی كه خبرنگار مقیم شبكه خبر از شهر پاریس و خیابان شانزه‌لیزه می‌داد، واقعیت تلخ ركود زندگی در سراسر جهان بود.

شهسوار حسینی؛ خبرنگار ایرانی مقیم پاریس در این گزارش، پشت به خیابان خلوت و عریض شانزه‌لیزه ایستاده بود در حالی كه هر چند دقیقه یك بار، یك ون حامل مسافر از خیابان خلوت و خاموش رد می‌شد و پیاده‌روهای این خیابان توریستی پایتخت فرانسه در سكوت مرگ فرو رفته بود.

بنا به اعلام دولت فرانسه، از جمعه شب، قرنطینه دوباره‌ای در این كشور به اجرا درآمده و به گفته این خبرنگار، شهروندان پاریس فقط به شرط نیاز بسیار ضروری و پس از دریافت مجوز كتبی از وزارت كشور، حق خروج از منزل دارند و در غیر این صورت، در صورت تخلف از مقررات قرنطینه، از 135 تا 3500 یورو جریمه خواهند شد.

دو شب پیش هم آنگلا مركل، صدراعظم آلمان اعلام كرد كه به مدت چهار هفته مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه در آلمان اجرا می‌شود و از بابت زمستانی سخت پیش روی هموطنانش ابراز نگرانی كرد. روند آسیب اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی بر اثر شیوع كووید19 در تمام كشورها بی‌وقفه ادامه دارد و روزی نیست كه خبری درباره اخراج گسترده كاركنان شركت‌های ورشكسته در كشورها منتشر نشود. در ایران هم این آسیب‌ها بی‌شمار بوده چنانكه در روزهای پایانی اسفند ماه وزارت تعاون هشدار داد كه با شیوع این ویروس و گسترش موج ركود و تعطیلی واحدهای صنفی، حدود 6 میلیون نفر بیكار یا دچار خسارات فراوان خواهند شد.

دیروز وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اعلام كرد كه صرفا خسارت وارد شده به موزه‌های كشور از بابت تعطیلی‌های اجباری ظرف 8 ماه گذشته حدود 177 میلیارد تومان برآورد شده است. واقعیت این است كه كرونا، نه‌تنها سبك زندگی مردم در سراسر كره‌زمین را تغییر داد، دولت‌ها را به ناتوانی از تصمیم‌گیری‌های درست و سریع در بحران‌ها آگاه كرد.

البته در ایران هیچ مقام مسوولی حاضر نیست به قصور دولت در تاخیرهای غیر قابل جبران برای اعمال محدودیت‌ها یا اهمال در اجرای مجازات‌ها و محدودیت‌های سخت‌گیرانه و متضمن جریمه‌های واقعی اعتراف كند چون به هر حال عامل و كارمند و حقوق‌‌بگیر دولت است اما مسوولان غیردولتی بارها این هشدار را خطاب به دولت داشتند كه تاخیرها در آزاد گذاشتن شهروندان برای رفتارهای پرخطر بی‌محابا كه جان و سلامت باقی هموطنان را به خطر می‌اندازد، در آینده نه چندان دور تبعات جبران‌ناپذیر برای دولت خواهد داشت.

بی‌توجهی به همین توصیه‌های مشفقانه بود كه فجایعی همچون گردهمایی اخیر در استادیوم مشهد را رقم زد و تكمیل ظرفیت تخت‌های مراقبت‌های ویژه در بزرگ‌ترین مجتمع بیمارستانی كشور را رقم زد و آمار فوت روزانه را به بالای 350 نفر رساند و دیروز هم 365 سنگ قبر به قبور فوتی‌هایی كرونا در كشور اضافه كرد.


ناكافی بودن پرستاران دلیل افزایش موارد مرگ

سه روز پس از هشدار رییس بیمارستان سینا درباره مراجعه دیرهنگام مبتلایان كووید19 به بیمارستان و افزایش آمار فوت در اورژانس به دلیل خوددرمانی در منزل، دبیركل خانه پرستار، از منظری دیگر به علت فوت مبتلایان كووید19 در كشور پرداخت.محمدشریفی مقدم، دیروز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، هم خطابی با مسوولان داشت و هم هشداری برای مردم. دبیركل خانه پرستار خطاب به مردمی كه هنوز واقعیت تلخ مرگ بر اثر كرونا را باور نكرده‌اند، گفت: «كرونا در حال حاضر نه درمان دارویی قطعی دارد و نه هیچ واكسنی.این وسط هم تنها بحث پیشگیری مطرح است؛ تازه اگر پروتكل‌ها براساس الزام و سخت‌گیری رعایت شوند كه فعلا این پروتكل‌ها به درستی اجرا نمی‌شوند. اگر دولت با به‌كارگیری نوعی سخت‌گیری منسجم و پرداخت كمك هزینه، بسته‌های معیشتی و حقوق بیكاری، مردم را به در خانه ماندن ملزم می‌كرد، آن وقت می‌توانستیم به كاهش مرگ و میرها و بهبود شرایط كادر درمان كه شبانه‌روزی در بیمارستان‌ها مستقر هستند، امیدوار باشیم؛ اما این شرایط حاكم نیست و محدودیت‌های چند هفته‌ای هم چندان مورد استقبال قرار نگرفته و سفرها با وجود برخی محدودیت‌های تردد، همچنان به راه است.

بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها بسیار سنگین شده و وخامت حال بیماران بسیار تشدید شده و بار رسیدگی به بیماران هم بر دوش پرستاران است اما وجود ۶ هزار پرستار در مرخصی استعلاجی و انصراف از كار هزاران پرستار دیگر، شیفت‌های شبانه‌روزی و بی‌وقفه پرستاران حاضر در بیمارستان را سنگین‌تر كرده است. در حال حاضر بیش از ۶۰ پرستار به دلیل ابتلا به كرونا جان خود را از دست داده‌اند یكسری از پرستاران مبتلا به كرونا هم با وجود اینكه درمان شده‌اند، به دلیل باقی ماندن آثار حمله كرونا به ریه و اندام‌های دیگرشان، توان كار كردن ندارند علاوه بر اینكه در این مدت، هزاران پرستار هم از كشور مهاجرت كرده‌اند.

وزیر بهداشت دو موضوع را به عنوان دلایل بحران كرونا پیش كشیده‌؛ عدم رعایت پروتكل‌ها توسط مردم و عدم تخصیص منابع كافی به وزارت بهداشت برای مقابله با كرونا اما نگفته‌ كه وزارت بهداشت هم در توزیع منابع ضعف دارد؛ البته در حال حاضر وزارت بهداشت با معضل بزرگ تعداد ناكافی پرستار مواجه است و این معضل دو عارضه عمده دارد؛ مرگ تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به كرونا و مرگ پرستاران. باید توجه داشت و به جامعه این موضوع را قبولاند كه تعداد مرگ و میرهای این روزها، تا حد زیادی به دلیل ناكافی بودن تعداد پرستاران است.

اگر مردم پروتكل‌ها را حداقل برای جان خودشان رعایت نكنند و مبتلا شوند و كارشان به بیمارستان كشیده شود؛ اولین چیزی كه آزارشان می‌دهد، تعداد ناكافی كادر پرستاری است. در حالی كه به صورت استاندارد، باید به‌ازای هر هزار نفر سه پرستار وجود داشته باشد، در ایران تا پیش از گسترش كرونا، ۱.۵ پرستار وجود داشت و حالا این رقم به ۱.۲ و ۱.۳ رسیده است. بنابراین هرچه تعداد پرستار بیشتر شود، مرگ بر اثر كرونا كاهش می‌یابد.»


از چهارشنبه هفته جاری، محدودیت فعالیت اصناف غیرضروری و ترددهای تفریحی شهروندان در 25 مركز استان -تهران، كرج، مشهد، تبریز، شیراز، اهواز، سنندج، اصفهان، قم، ارومیه، اراك، بیرجند، اردبیل، بوشهر، كرمانشاه، بندرعباس، یزد، خرم‌آباد، بجنورد، ایلام، شهركرد، همدان، زنجان، سمنان، كرمان- و 46 شهر و همچنین 43 شهرستانی كه پیش از این و ظرف یك هفته گذشته هم مجبور به رعایت محدودیت‌های صنفی از گروه 2 تا 4 بودند، به مدت 10 روز اجرا و تمدید می‌شود كه این‌بار، شهر تهران هم در فهرست اعمال این محدودیت‌ها قرار گرفته است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha