رئیس موقت دفتر نمایندگی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در طرابلس گفت: در جنوب غربی لیبی كمبود دارو، واكسن و اقلام اضطراری وسائل زخم‌بندی و مایعات وریدی مشهود است، خطر انتشار سرخك و بیماری‌های مسری وجود دارد، برخی بیماران نیز كه دچار نارسایی كلیه بودند جان خود را از دست دادند.

سلامت نیوز : رئیس موقت دفتر نمایندگی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در طرابلس گفت: در جنوب غربی لیبی كمبود دارو، واكسن و اقلام اضطراری وسائل زخم‌بندی و مایعات وریدی مشهود است، خطر انتشار سرخك و بیماری‌های مسری وجود دارد، برخی بیماران نیز كه دچار نارسایی كلیه بودند جان خود را از دست دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ، این كمیته به آهستگی به مناطقی از لیبی كه نیاز به كمك‌های بشردوستانه شدید گزارش شده دسترسی پیدا می‌كند و پس از دسترسی به جنوب غربی، كاركنان كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ اكنون وارد كوه‌های جبل نفوسا می‌شوند.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ به منظور خدمات‌رسانی به مجروحان خطوط مقدم در كوهستان جبل نفوسا در جنوب غربی طرابلس كمك‌رسانی به بیمارستان‌ها را آغاز كرده است، بسته‌هایی حاوی وسائل جراحی، مایعات وریدی و تجهیزات زخم‌بندی برای درمان 50 بیمار بین بیمارستان‌های زنتان و غریان توزیع شده‌ است و كمك‌های درمانی در روزهای آتی به بیمارستان یفرن هم خواهند رسید.

پل كاستلا، رئیس موقت دفتر نمایندگی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در طرابلس گفت: در جنوب غربی لیبی، به خصوص در شهرهای سبها و مرزق، كمبود داروهای اساسی، واكسن و اقلام اضطراری مانند وسائل زخم‌بندی و مایعات وریدی مشهود است، همچنین خطر انتشار سرخك و دیگر بیماری‌های مسری وجود دارد، علاوه بر این ضمانتی برای درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن وجود ندارد، برخی بیماران كه دچار نارسایی كلیه بودند به دلیل عدم رسیدگی مناسب به دستگاه‌هایی كه برای بقا به آن‌ها وابسته‌ بودند جان خود را از دست دادند كه كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ هم به سرعت نسبت به این شرایط واكنش نشان می‌دهد.

كاستلا افزود: كاركنان كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ اینك در مناطق كوهستانی جنگ‌زده فعالند و این افراد علاوه بر تأمین كمك‌های درمانی در حال ارزیابی نیازهای جمعیت غیرنظامی نیز هستند تا از كسانی كه در رابطه با درگیری‌ها زندانی شده‌اند بازدید كنند، این قبیل فعالیت‌ها توسط آن‌ دسته از كاركنان سازمان انجام می‌گیرند كه در طرابلس یا مناطق دیگر مانند زرزیس در جنوب شرقی تونس مستقرند و كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در نظر دارد تا به زودی شرایط انسانی را در دیگر مناطق نیز ارزیابی كند.

در ژوئن كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از حدود 460 نفر كه در سه زندان در طرابلس محبوسند بازدید كرد، هدف از این‌ كار نظارت بر طرز رفتار با زندانیان و شرایط نگهداری آنان است و نیز دادن این فرصت به آنان تا با خانواده‌های خود ارتباط برقرار كنند این بازدیدها همچنان ادامه خواهد یافت.

در مصراته، نمایندگان كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از بیش از 300 زندانی در دو زندانِ تحت سرپرستی نیروهای مسلح مخالف بازدید كردند، این نمایندگان 150 تشك، 400 ملافه، لباس و بسته‌های وسائل بهداشتی را در كنار 3/1 تُن غذا بین زندانیان توزیع كردند، این افراد همچنین از 105 زندانی در دو زندان در بنغازی بازدید داشته‌اند.

عبدالحافظ، در حالی كه در بندر بنغازی منتظر برادرزاده‌ خود بود، گفت: ما فكر می‌كردیم برادرزاده‌ام مرده، چون خبری از او نداشتیم ولی امروز كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ او را پیش ما می‌آورد من نمی‌توانم احساساتم را بیان كنم.

صدها خانواده در هیجان دیدار عزیزانشان بودند كه سوار بر یك كشتی استیجاری كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ پس از چهار ماه جدایی بر اثر درگیری‌ در حال بازگشت از طرابلس به بنغازی بودند در حدود 650 نفر از طرابلس به بنغازی منتقل شده‌اند بیش از 100 نفر دیگر هم به نقاط دیگر منتقل شده‌اند مسافران مسیر طرابلس - بنغازی شامل 64 زندانی نیز بودند كه توسط دولت لیبی آزاد شده‌اند.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در همكاری نزدیك با جمعیت‌های هلال احمر لیبی، تونس و مصر از زمان آغاز درگیری‌ها تلاش داشته بین اعضای خانواده‌ها تماس برقرار كرده و آنان را دوباره به هم پیوند دهد، این سازمان در حدود 13 هزار و 600 تماس تلفنی را بین اعضای خانواده‌های داخل لیبی و بیش از 75 هزار تماس دیگر بین كسانی كه به مرز تونس و مصر فرار كرده‌اند با اقوامشان برقرار كرده است.

كاركنان كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از 25 ژوئن تا 2 جولای از مصراته بازدید داشتند، مغازه‌ها، رستوران‌ها و دیگر اماكن تجاری بازند و مردم دوباره به خیابان‌ها بازگشته‌اند، بسیاری از ساكنان محلی در حال پاكسازی آوار بجا مانده از درگیری‌ها در مناطقی از شهر هستند كه بیشتر تخریب شده‌اند، با این حال شرایط امنیتی كماكان شكننده است، داوطلبان محلی در حال آموزش دیدن هستند تا مهمات منفجر نشده را پاكسازی كنند، علاوه بر این داوطلبان هلال احمر لیبی هم در مورد خطرات این قبیل مهمات هشدارهای لازم را به مردم می‌دهند، یك تیم پنج‌ نفره‌ انهدام مهمات قابل انفجار كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در ماه جولای فعالیت‌های خود را در این شهر ادامه خواهد داد.

پیش‌تر در ماه ژوئن، كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ بیش از 300 قطعه مهمات عمل ‌نكرده را كه از خانه‌ها، مدارس، خیابان‌های اصلی و ساختمان‌های عمومی اجدابیا جمع‌آوری شده بودند منهدم كرد تا بازگشت غیرنظامیان به خانه‌هایشان ایمن شود.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین 6/3 تن منابع جراحی و درمانی را به داروخانه‌ مركزی مصراته تحویل داد تا در شرایط اضطراری این اقلام را برای رسیدگی به مجروحان در اختیار بیمارستان شهر قرار دهد، سازمان همچنین اقلام غذایی و بهداشتی كافی را برای رسیدگی به نیازهای 25 هزار بی‌خانمان داخلی و نیز 500 بسته وسائل آشپزخانه و 2 هزار و 500 پتو تدارك دید، كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین قطعات یدكی لازم برای تعمیر سیستم آب ر‌سانی و فاضلاب را در اختیار مقامات گذاشت.

در مصراته و اجدابیا، كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ برای كاركنان بیمارستانی،‌ پرستاران، دانشجویان پزشكی، مسئولان آمبولانس و دیگر داوطلبان آموزش‌هایی نظیر كمك‌های اولیه، مدیریت تلفات جمعی و دیگر رویه‌های درمان اضطراری را ارائه داد.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین غذا و دیگر اقلام ضروری را بین حدود 21 هزار نفر از بی‌خانمانان داخلی در مناطق شرقی كشور توزیع كرد.

همچنین با پشتیبانی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر تونس توزیع اقلام بهداشتی و وسائل آشپزخانه را بین 14هزار پناهنده‌ لیبیایی در تتوین آغاز كرد، كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ حدود 34 هزار بُطری آب معدنی را در اردوگاه‌های شوشه جایی كه هزاران كارگر مهاجر در آن گیر افتاده‌اند، توزیع و تعمیر و نگهداری شبكه‌ آب‌رسانی را نیز انجام داد، سازمان همچنین دو پروژه‌ لوله‌كشی آب را با هدف افزایش منابع آب آشامیدنی برای جمعیت بومی و مهاجر در بن‌قَردان و رمادَه در دست اجرا دارد.

همچنین با پشتیبانی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر مصر در حدود 36 هزار صبحانه برای كسانی كه از اول ژوئن در طول مرز سلوم سرگردانند تدارك دیده است و تمام این فعالیت‌ها در هماهنگی كامل با فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر انجام شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha