شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است در خطر ابتلا به COVID-19 و شدت بیماری در صورت بیماری تأثیر بگذارد.

بیش از ۸۰ درصد بیماران کرونایی کمبود ویتامین D داشتند

سلامت نیوز: شواهد نشان می دهد که کمبود ویتامین D ممکن است در خطر ابتلا به COVID-19 و شدت بیماری در صورت بیماری تأثیر بگذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، یکی از جدیدترین مطالعات در مورد این موضوع نشان داد که ۸۰٪ بیماران ویروس کرونا در یک بیمارستان اسپانیا کمبود ویتامین D دارند.

این یافته ها نشان می دهد شناسایی و درمان بیماران COVID-19 مبتلا به کمبود ویتامین D، به ویژه کسانی که در معرض خطر زیاد موارد شدید COVID-19 مانند افراد مسن هستند، می تواند به بهبود نتایج کمک کند.

برای انجام این مطالعه، محققان سطح ویتامین D 216 بیمار COVID-19 را در بیمارستان با سطح ۱۹۷ فرد سالم مقایسه کردند که از نظر جمعیتی مانند سن و جنس مشابه بودند.

نویسندگان این تحقیق همچنین بررسی کردند که آیا شدت بیماری بستری شدگان با میزان بالا یا پایین بودن سطح ویتامین D آنها ارتباط دارد یا خیر.

به استثنای بیماران کرونایی که از مکمل های ویتامین D استفاده می کردند، محققان دریافتند ۸۲.۲٪ از بیماران COVID-19 کمبود ویتامین D دارند، در حالی که در گروه مقایسه فقط ۴۷.۲٪ است. به طور کلی، میزان ویتامین D بیماران COVID-19 در مردان کمتر از زنان بود.
نویسندگان این مطالعه همچنین دریافتند بیماران ویروس کرونا با سطح ویتامین D پایین تر به احتمال زیاد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری قلبی، افزایش التهاب و طولانی تر ماندن در بیمارستان هستند.

با این وجود جالب توجه است که آنها هیچ ارتباطی بین کمبود ویتامین D و شدت COVID-19 پیدا نکردند، بدون اینکه میزان قابل توجهی بالاتر در پذیرش ICU، استفاده از دستگاه تنفس یا مرگ در میان افرادی که به ویژه ویتامین D کمی داشتند بیشتر بود.

همچنین جالب توجه این بود که ۱۹ بیمار ویروس کرونا که از مکمل های ویتامین D استفاده می کردند، نسبت به افرادی که این قرص ها را مصرف نکرده بودند، نتایج کمی مطلوبی از جمله پذیرش بیشتر در ICU داشتند.

با این حال، ممکن است این یافته حداقل تا حدودی با این واقعیت توضیح داده شود که افرادی که بیشترین نیاز به مکمل ویتامین D را دارند، مانند افراد مسن که در معرض شکستگی هستند، در معرض خطر COVID-19 شدید نیز هستند. شش نفر از این ۱۹ نفر نیز در سه ماه گذشته کورتیکواستروئید یا سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف کرده بودند که می تواند بر شدت COVID-19 آنها تأثیر بگذارد.

ویتامین D از سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند، اما هنوز هم مکانیسم دفاعی ضد گلوله ای برای COVID-19 نیست

اینکه چگونه ویتامین D بر خطر و شدت ویروس کرونا تأثیر می گذارد از ابتدای شیوع همه گیر مورد توجه محققان و متخصصان بهداشت قرار گرفته است.

یک مطالعه اولیه در ماه اکتبر بر روی ۷۶ بیمار COVID-19، به عنوان مثال در اسپانیا، نشان داد که کسانی که یک فرم متابولیزه از ویتامین D3 دریافت می کنند و می تواند به سرعت سطح ویتامین D را افزایش دهد، به میزان قابل توجهی کمتر نیاز به مراقبت های ویژه دارند و هیچ یک از آنها نمی میرند.

این در مقایسه با ۲۶ بیمار است که مکمل دریافت نکردند، ۱۳ نفر از آنها در ICU پذیرفته شدند و دو نفر دیگر فوت کردند.

مطالعه دیگری که در ماه اوت در ایتالیا انجام شد، نشان داد که پس از ۱۰ روز بستری در بیمارستان، تقریباً نیمی از ۴۲ بیمار با کمبود شدید ویتامین D درگذشتند، در حالی که تنها ۵٪ از بیماران با سطح کافی ویتامین D درگذشتند.

تحقیقات دیگر از سراسر جهان نشان داده است که مقادیر بالاتر ویتامین D با بیماری های خفیف بیشتر ارتباط دارد و در کشورهایی که سطح بالایی از ویتامین D دارند نیز میزان مرگ و میر ناشی از COVID-19 کمتر است.

این ارتباط منطقی است زیرا ویتامین D برای تقویت توانایی بدن در مقابله با ویروس ها شناخته شده است، و می تواند به فرو نشاندن طوفان های سیتوکین یا در صورت واکنش بیش از حد سیستم ایمنی در برابر حمله ویروسی کمک کند.

بنابراین دریافت کافی و نه زیاد – ویتامین D، چه از طریق نور خورشید، مکمل یا برخی غذاهای خاص مانند ماهی های چرب ، نه تنها برای محافظت بالقوه آن در برابر ویروس کرونا، بلکه برای سلامت کلی نیز مهم است.

کمبود ویتامین D به بیماری های قلبی، دیابت، اختلالات سیستم ایمنی بدن، انواع خاصی از سرطان ها و مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان مرتبط است.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha