چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ روانشناس چقدر می تواند از ما و زندگی که داریم اطلاعات داشته باشد؟ آیا روانشناس درک درستی از موقعیت من دارد؟ سوالاتی که دودلی و تردید برای مراجعه به روانشناس ایجاد می کند، کدام ها هستند؟ و امروز قصد داریم از چیزی حرف بزنیم که شاید برای شما کمی عجیب به نظر برسد!

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟

سلامت نیوز:چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟ روانشناس چقدر می تواند از ما و زندگی که داریم اطلاعات داشته باشد؟ آیا روانشناس درک درستی از موقعیت من دارد؟ سوالاتی که دودلی و تردید برای مراجعه به روانشناس ایجاد می کند، کدام ها هستند؟ و امروز قصد داریم از چیزی حرف بزنیم که شاید برای شما کمی عجیب به نظر برسد!

مراجعه به روانشناس به شما جرات می دهد

ترس بخشی از طبیعت انسان هاست. تعریف هر شخص از ترس با هم فرق دارد. برخی از افراد از ارتفاع میترسند، برخی از ازدواج و برخی از هر دو! مراجعه به روانشناس باعث می شود به چیزی فکر کنید که تا به الان می ترسیدید و از آن فرار می کردید! اجازه دهید این موضوع را با یک مثال شفاف سازی کنیم.

فرض کنید شما قرار است با یک شخص که تفاوت تحصیلی زیادی با شما دارد ازدواج کنید، از سوی دیگر تفاهم زیادی با شخص دارید و وجود تفاوت تحصیلی زیاد برای شما یک دلهره عجیب ایجاد می کند که تا حدودی درست است اما نه به معنی اینکه آخر دنیا رسیده است!

مراجعه به روانشناس، پرده از بسیاری از حقایق بر می دارد و به شما جرات می دهد تا عمق فاجعه را پیش بینی کنید. مثلاً روانشناس می گوید، در این ازدواج احتمال اینکه یک سری حرف و حدیث ها زیاد باشد وجود دارد! مثلاً تعجب بابت اینکه چرا فلان خانم قرار است با این سطح تحصیلات زن پسر بی سواد یا کم سواد ما بشود؟

وقتی برای اولین بار این جمله را از دهان مشاور میشنوید ترس از شنیدن مجدد آن رفع می شود و به شما قدرت تفکر داده می شود تا بتوانید پاسخی برای سوالات احتمالی داشته باشید.


مراجعه به روانشناس پیچیدگی ها را هموار می سازدمراجعه به روانشناس به شما جرات می دهدترس بخشی از طبیعت انسان هاست. تعریف هر شخص از ترس با هم فرق دارد. برخی از افراد از ارتفاع میترسند، برخی از ازدواج و برخی از هر دو! مراجعه به روانشناس باعث می شود به چیزی فکر کنید که تا به الان می ترسیدید و از آن فرار می کردید!

اجازه دهید این موضوع را با یک مثال شفاف سازی کنیم. فرض کنید شما قرار است با یک شخص که تفاوت تحصیلی زیادی با شما دارد ازدواج کنید، از سوی دیگر تفاهم زیادی با شخص دارید و وجود تفاوت تحصیلی زیاد برای شما یک دلهره عجیب ایجاد می کند که تا حدودی درست است اما نه به معنی اینکه آخر دنیا رسیده است! مراجعه به روانشناس، پرده از بسیاری از حقایق بر می دارد و به شما جرات می دهد تا عمق فاجعه را پیش بینی کنید. مثلاً روانشناس می گوید، در این ازدواج احتمال اینکه یک سری حرف و حدیث ها زیاد باشد وجود دارد!

مثلاً تعجب بابت اینکه چرا فلان خانم قرار است با این سطح تحصیلات زن پسر بی سواد یا کم سواد ما بشود؟ وقتی برای اولین بار این جمله را از دهان مشاور میشنوید ترس از شنیدن مجدد آن رفع می شود و به شما قدرت تفکر داده می شود تا بتوانید پاسخی برای سوالات احتمالی داشته باشید.


مراجعه به روانشناس پیچیدگی ها را هموار می سازد

زندگی پر از بالا و پایین است، گاه همه حساب و کتاب ها را کرده ایم اما وقتی پا به دنیای جدید می گذاریم ورق بر می گردد و هیچ چیز آنطور که باید برای ما نمایان نمی شود. اطرافیان ما هرچقدر هم که باسواد باشند دید روانشناسی دنیای دیگری دارد. فرض کنید شما با فردی ازدواج کرده اید که در دوره آشنایی یا دوستی، بسیار سالم و صالح بوده است اما وقتی وارد زندگی می شوید پس از گذشت مدتی متوجه می شوید که به دام اعتیاد افتاده و رفتارهایی دارد که دیگر نمی توانید زندگی امنی با او داشته باشید در چنین شرایطی شما نمی توانید از یک شخص مدرک دکترای برق دارد کمک بخواهید صرفاً به خاطر اینکه رئیس یک ارگان معروف است و احترام زیادی برای او قائل هستند!

برخی از اتفاقات زندگی با سیلی از پیچیدگی همراه هستند و مراجعه به روانشناس حاذق، سبب می شود تا بتوانید فرهنگ درست مقابله با مشکل را یاد بگیرید و همه مسیرهای ممکن را طی کنید و در نهایت به سراغ جدایی بروید.

روانشناسان به مشکلات هر فرد از دریچه خود او نگاه می کنند، کلیات را در کنار جزئیات معنا می دهند و یک نسخه را برای همه افراد نمی پیچند!


مراجعه به روانشناس به معنی دیوانگی نیست!

تصوری که برای مراجعه به روانشناس وجود دارد اینکه حتماً باید افرادی به سراغ روش های روان درمانی بروند که دیوانه هستند. این تصور سال های گذشته، بیشتر دیده می شد اما امروزه رویکرد آن تغییر کرده است و به نوعی ضرورت مراجعه به روانشناس برای جزئی ترین مشکلات بررسی شده است.

افراد زیادی درگیر مشکلات بی خوابی در طول شب هستند و این موضوع سبب شده تا نتوانند تمرکز خوبی داشته باشند و اغلب تا ساعت 4 نیم شب بیدار هستند این گروه به جای مصرف خودسرانه قرص خواب باید روانکاوی شوند تا علت بی خوابی مشخص شود.

گاه مشکل از بهم خوردن چرخه خواب است و به سادگی برطرف می شود گاه یک سری تکنیک های ساده می تواند این مشکل را برطرف سازد اما افراد خودشان را درگیر قرص های خواب کرده و در نهایت به آن اعتیاد پیدا می کنند.


چطور با مرگ عزیزانم کنار بیایم؟

مزایای مراجعه به روانشناس تنها برای مشکلات مربوط به ازدواج و اعتیاد نیست گاه از دست دادن یک عزیز حکم تیر خلاص را برای یک فرد دارد و مدت ها مات مبهوت خواهد بود. مرگ بخش جدانشدنی زندگی است و افسردگی پس از مرگ عزیزان موضوعی است که اگر به دقت بررسی نشود به قیمت از دست دادن یک عمر و جوانی خواهد بود.

اصطلاح "سوگ حل نشده" موضوعی کاربردی و پر اهمیت در دنیای روانشناسی است یعنی هنوز با اینکه زمان زیادی گذشته است اما به شرایط عادت نکرده ام و نمی توانم به امور عادی زندگی خود رسیدگی کنم.

مرگ عزیزان موضوعی است که در ابتدا از سوی روانشناس به طور دقیق بررسی می شود به فرد اجازه گریه و سوگواری داده می شود، یک روانشناس حاذق به بیمار فرصت میدهد تا خود را تخلیه کند.


زندگی خوبی دارم اما افسرده ام!

بسیاری از مراجعه کنندگان از قشر مرفه جامعه هستند، کسانی که وضع مالی خوبی دارند، سطح چهره مناسبی دارند، بعضاً شغل خوبی دارند اما افسرده هستند! چیزی موجب خوشحالی آنها نمی شود، شرایط همیشه برایشان سخت است. بهترین خانه در بهترین نقطه شهر برایشان ارزشی ندارد! روانشناس در چنین شرایطی کمک می کند تا ریشه افسردگی بررسی شود.

گاه یک اتفاق تلخ در دوران کودکی تا سنین میانسالی نیز با فرد همراه است. تصور اینکه مراجعه به روانشناس تنها برای قشر متوسط و ضعیف جامعه است اشتباه است، موفق ترین افراد در حیطه تحصیلی و شغلی نیز گاه در زندگی درگیر بن بستی هستند که حتی خودشان هم ریشه آن را نمی دانند.


مراجعه به روانشناس و رفع عادت های ناسالم

اگر قرار است عادت های ناسالم خود را یک عمر با خودمان یدک بکشیم، زندگی رنگ قشنگی نخواهد داشت! مراجعه به روانشناس برای یک ناخن جویدن ساده هم نیاز است! کسانی که عادت دارند ناخن انگشت دست خود را بجوند، کسانی که مدام پای خود را تکان می دهند. افرادی که درگیر مشکلاتی مانند کندن مو در زمان درس خواندن هستند و یا افرادی که علاقه زیادی به ترک سیگار دارند اما نمی توانند!

مراجعه به روانشناس به فرد کمک می کند تا وسواس خود را کنار بگذارد. وسواس می تواند هم جنبه فکری داشته باشد و هم جنبه عملی! گاه دیده می شود که فشار افکار زیاد است و هجومی از افکار منفی سبب می شود که زندگی فرد مختل شود، دوستان خود را از دست دهد و دیگر محبوبیت نداشته باشد. روانشناس فردی است که می تواند جنبه حمایتی خوبی برای فرد ایجاد نماید.


اخلاق بدی ندارم اما دوستان کمی دارم!

شاید با خود بگویید چه کسی برای عدم موفقیت در یافتن دوست به روانشناس مراجعه می کند تا من مراجعه کنم! اما یک روانشناس وظیفه دارد کوچکترین مشکلات یک شخص را بررسی کند. گاه شما یک سری جنبه های افراطی در رفتار خود دارید که باعث می شود افراد از شما فراری شوند. مثلاً مهربانی زیادی خود یک جنبه دافعه ایجاد می کند و سبب می شود که افراد احساس خفگی داشته باشند.


معرفی روانشناس با تجربه

در صورتی که موضوعی ذهن شما را درگیر کرده است، از ساده ترین موضوع گرفته تا معضلات بزرگ زندگی، خانم دکتر لیلا جبلی با ارائه راهکار های جدید و به روز می تواند مسیر دل انگیزتری از زندگی برای شما فراهم سازد. شما می توانید از حمایت یک روانشناس بهرمند شوید و آینده خود را تضمین کنید.

لازم به ذکر است خدمات مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج از اصلی ترین دلایل مراجعه به روانشناس در کشور ماست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha