«صید ترال» اقدامی است که در ابتدای ابداع بسیار مورد توجه قرار گرفت اما در حقیقت نوعی تخریب محیط‌زیست دریایی است. صیدی که به تعبیر بسیاری کف دریا را جارو می‌‌زنند و لطمات جدی به صیادان و نسل آبزیان وارد کرده است.

مجلس برای توقف «صید ترال» سرسخت است

سلامت نیوز:«صید ترال» اقدامی است که در ابتدای ابداع بسیار مورد توجه قرار گرفت اما در حقیقت نوعی تخریب محیط‌زیست دریایی است. صیدی که به تعبیر بسیاری کف دریا را جارو می‌‌زنند و لطمات جدی به صیادان و نسل آبزیان وارد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،چند وقتی است در مجلس یازدهم آسیب‌ها و خطرات این نوع صید مورد بررسی قرار گرفته است و خبر ممنوعیت آن منتشر شد اما متأسفانه سازمان شیلات با وجود تذکرات و پیگیری‌های مکرر نمایندگان مجلس، هنوز به سیاست غلط گذشته خود مبنی بر حمایت از «صید‌ترال» ادامه می‌دهد که با این سیاست هم آسیب‌های جدی به محیط‌زیست منطقه وارد شده و هم لطمات اقتصادی متوجه صیادان شده است.

سازمان شیلات ایران به عنوان یکی از سازمان‌‌‌های ذیل وزارت جهاد کشاورزی در پنج سال اخیر با حاشیه‌‌‌های متعددی روبه‌رو بوده که یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که همچنان نقل محافل بوده، صید ترال از آب‌های خلیج فارس است.

این امر واکنش فعالان زیست‌محیطی و بسیاری از کارشناس مطرح کشاورزی، مسوولان ارشد کشور و حالا نمایندگان مجلس یازدهم را در پی داشته است.نبی‌الله خون‌میرزایی، رییس سازمان شیلات ایران چندی پیش در خصوص صید ترال گفته بود: صید ترال یکی از‌گونه‌های مرسوم صیادی در دنیاست و در کشور ما نیز از سالیان گذشته تاکنون ادامه داشته و قرار نیست این شیوه صید در کشور صورت نگیرد اما مجلس یازدهم با قدرت به موضوع صید ترال  ورود پیدا کرده است.

سمیه رفیعی، رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی چندی پیش از ممنوعیت صید ترال از ابتدای آذر امسال و به مدت دو سال خبر داد اما اینکه چرا ممنوعیت از ابتدای آذر اعمال می‌‌شود هم باز به اصرار‌‌‌های سازمان شیلات برمی‌گردد، چراکه مسوولان این سازمان درخواست فرصت کرده‌اند. رفیعی در این مورد گفته است:

«پیشنهاد ما در فراکسیون، توقف صید از اول آبان بود، اما سازمان شیلات خواستار آن شد كه با توجه به حضور برخی کشتی‌های ترال در دریا و نیاز به زمان یک‌ماهه برای هماهنگی و بازگشت آنها از دریا (به علت مجوزهای از قبل صادرشده) این فرصت یک‌ماهه برای هماهنگی و بازگشت کشتی‌ها داده شود که در نهایت به یکم آذر رسیدیم. هرچند از منظر یک فعال محیط‌زیست حتی یک روز از این نوع صید را خسارت محض می‌دانم.» 

کلیت صید باید متوقف شود، نه‌تنها دو مورد

برای اینکه بدانیم داستان زیر بار نرفتن سازمان شیلات چیست و چرا هنوز برای صید ترال پافشاری می‌‌کند، به سراغ رییس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی رفتیم. سمیه رفیعی  می‌گوید: «سازمان شیلات نمی‌تواند از ممنوعیت صید ترال سر باز زند چرا که باید این تفاهمنامه حتما اجرایی شود چون برای اولین بار خود سازمان شیلات و موسسه علوم تحقیقاتی شیلات و نماینده وزیر در کار گروه ساماندهی صید فراکسیون مجلس آن را امضا کرده و متعهد شده‌اند و باید حتما اجرایش کنند؛ ضمن اینکه نظر مجلس، قوه قضاییه و همچنین سپاه و وزیر این است که صید باید متوقف شود؛ البته نظر من به عنوان یک فعال محیط‌زیست و کسی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌‌کند این است که کلیت صیدترال باید متوقف شود چون چیزی که در تفاهمنامه قید شده بحث توقف صید ترال فانوس‌ماهیان است یا چیزی که مردم به‌عنوان صید ترال چینی می‌‌شناسند.» سمیه رفیعی ادامه می‌‌دهد:«ما انواع ترال دیگر را هم داریم که متاسفانه در آب‌‌‌های ساحلی مشغول به فعالیت هستند؛ مثل ترال میگو یا ترال یال‌اسبی‌ها». 

همه ترال‌ها متوقف می‌شوند

این نماینده مجلس در بخش دیگری از صحبت‌هایش ادامه می‌دهد: «در بندر چاپهار یک موردی که وجود دارد، صید ترال یال‌اسبی‌هاست؛ هفته گذشته که وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیون کشاورزی بابت پاسخ به سوال‌ها حضور داشتند، نماینده چابهار به ایشان گفت که ما می‌خواهیم توقف صید ترال یال‌اسبی‌ها را برای بندر چابهار الحاق کنیم، وزیر اعلام کرد که ما هم با شما هم‌نظر هستیم؛ لذا قدم بعدی، توقف صید ترال یال‌اسبی‌هاست.»

صدای صیادان هم درآمده است

این نماینده مجلس در ادامه سخنانش به مواردی از ارتباط با صیادان و نگرانی‌های آنها اشاره کرده و می‌افزاید: «نکته‌ای که وجود دارد این است که متاسفانه صید ترال بسیار مخرب است؛ بنده شخصا پیغام‌هایی از صیادان بوشهری داشتم، یعنی ترال‌داران بوشهری که اتفاقا ترال میگو داشتند، خودشان بی‌واسطه به من گفتند که کاش شما در بحث ترال میگو هم فعالیت و آن را هم برای مدتی متوقف كنید. برای خود من هم جالب بود.

پرسیدم شما چرا چنین درخواستی دارید، می‌‌گفتند امسال آنقدر ذخیره میگو در دریا کم بود که خودمان ترسیدیم و برداشت‌مان را به‌حداقل رساندیم. وقتی صیاد چنین حرفی را می‌‌زند، یعنی اوضاع در بحث ذخایر آبزی واقعا وحشتناک است؛ درست مثل دریای خزر که الان چیزی ندارد که بخواهیم در آن صید انجام دهیم و آن هم به خاطر سیاست‌‌‌های غلط این اتفاق افتاد.»

او ادامه می‌‌دهد: «بنابراین شیلات متعهد به انجام این تفاهم‌نامه است و نمی‌تواند از آن سرپیچی کند؛ ضمن اینکه خود شخص وزیر هم از این موضوع حمایت می‌‌کند. شیلات به دلیل مجوزهایی که صادر کرده در حال حاضر تحت فشار است و باید برای آن هم فکری شود، چون توقف قطعی است و این کاری است که خود سازمان شیلات باید انجام دهد و اگر جایی نیاز به حمایت داشته باشد، ما هم از آنها حمایت می‌‌کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha