دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 302434

اگر توضیحی برای گرفتگی صدای خود ندارید و این شرایط برای چند هفته ادامه داشته است، ممکن است نشانه ای از سرطان حنجره باشد.

سرطان و 8 نشانه قطعی ابتلا به آن

سلامت نیوز: اگر توضیحی برای گرفتگی صدای خود ندارید و این شرایط برای چند هفته ادامه داشته است، ممکن است نشانه ای از سرطان حنجره باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، سرطان واژه ای است که هیچ فردی دوست ندارد آن را از زبان پزشک خود بشنود. در شرایطی که سرطان بیماری ترسناکی است، تشخیص آن در مراحل اولیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا احتمال بقای بیمار و توقف رشد و گسترش بیماری را افزایش می دهد.

به گزارش "ایت دیس"، آشنایی با نشانه ها و علائم سرطان یکی از روش هایی است که می تواند به شناسایی این بیماری در مراحل اولیه کمک کند. در ادامه با هشت نشانه که می توانند به طور قطع به سرطان اشاره داشته باشند، بیشتر آشنا می شویم.


توده ها و تورم در غدد لنفاوی

زمانی که بدن شما با سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا بیماری های دیگر مبارزه می کند، ممکن است غدد لنفاوی در گردن و زیربغل متورم یا بزرگ به نظر برسند. این شرایط عادی بوده و از تلاش بدن برای نابودی عامل بیماری‌زا و بهبودی سریع‌تر حکایت دارد. با این وجود، تورم در غدد لنفاوی باید پس از مدت کوتاهی از بین برود. اما اگر غدد لنفاوی متورم باقی مانده یا توده هایی شکل گرفته اند، این می تواند نشانه ای از بروز مشکل در بدن باشد.

اگر با تورم یا توده ای جدید مواجه شده اید که پس از چند روز از بین نرفته است، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط توصیه شده است. این می تواند یک نشانه اولیه از سرطان خون باشد. غدد لنفاوی متورم می تواند با دلایلی خوش خیم مرتبط باشند اما احتمال این که نشانه ای از لنفوم، لوسمی یا میلوما باشد نیز وجود دارد.


خون در مدفوع

مشاهده خون در مدفوع می تواند ترسناک باشد و توجه به این شرایط ضروری است. خون در مدفوع می تواند به واسطه تعدادی از بیماری هایی که برخی از آنها جدی نیستند، شکل گرفته باشد اما احتمال این که نشانه ای از سرطان روده بزرگ باشد نیز وجود دارد.

خون در مدفوع می تواند به دلیل هموروئید، کولیت زخمی، ترک خوردگی بافت های اطراف رکتوم یا برخی بیماری های دیگر رخ دهد. به طور کلی، مشاهده خون نشانه ای هشدار دهنده است. جانز هاپکینز مدیسن تایید می کند که خون قرمز روشن در مدفوع یا مدفوع تیره رنگ که نشانگر وجود خون در مدفوع است می تواند به سرطان روده بزرگ اشاره داشته باشد. در صورت مشاهده خون در مدفوع باید بلافاصله برای ارزیابی شرایط به پزشک مراجعه کنید.


گرفتگی پایدار صدا

اگر به تازگی سوار ترن هوایی شده و از هیجان زیاد فریاد کشیده باشید یا در کنسرت خواننده مورد علاقه خود حضور داشته و با وی همخوانی کرده اید، گرفتگی صدای شما قابل توضیح است. ابتلا به سرماخوردگی یا بیماری های دیگر نیز ممکن است موجب گرفتگی و خشن شدن صدای شما برای چند روز شود. اما اگر توضیحی برای گرفتگی صدای خود ندارید و این شرایط برای چند هفته ادامه داشته است، ممکن است نشانه ای از سرطان حنجره باشد.

به گفته دکتر دیل اکبوم از کلینیک مایو، زمانی که گرفتگی صدا بیش از دو هفته ادامه می یابد، فهرست دلایل بالقوه بروز این شرایط طولانی‌تر می شود. سرطان حنجره به عنوان یک دلیل احتمالی گرفتگی بلند مدت صدا مد نظر قرار گرفته و اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، درمان تارهای صوتی از طریق عمل جراحی یا پرتودرمانی اغلب موفقیت آمیز است. گرفتگی صدای شما می تواند با یک بیماری بلند مدت یا تحریک تارهای صوتی مرتبط باشد، اما در صورت پایدار بودن این شرایط باید برای بررسی دقیق به پزشک مراجعه کنید.


زردی

زردی به زرد شدن پوست و قسمت سفید چشم ها گفته می شود که ممکن است با خارش و تحریک همراه باشد. مسدود شدن مجرای صفرا با یک تومور و انباشت رنگدانه ای زرد به نام بیلی‌روبین در بدن می تواند دلیل ابتلا به زردی باشد. زردی ممکن است از طریق مصرف دارو یا عمل جراحی قابل درمان باشد.

دلیل بروز زردی چیزی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. بنابر نتایج یک مطالعه، شکل گیری تومور در سر پانکراس می تواند با بروز زردی همراهی شود. در صورت ابتلا به زردی بهترین گزینه مراجعه فوری به پزشک برای بررسی دلیل بروز این شرایط است.


توده هایی روی گردن یا سر

به گفته آکادمی پوست آمریکا، سالانه حدود دو میلیون نفر در این کشور به کارسینوم سلول بازال مبتلا می شوند که یکی از انواع شایع سرطان پوست است. تشخیص زودهنگام این نوع سرطان پوست برای توقف گسترش آن اهمیت دارد. خبر خوب این است که این نوع سرطان پوست به آرامی رشد می کند و خبر بد این است که امکان دارد بیماری با یک جوش یا جای زخم اشتباه گرفته شود.

به گفته آکادمی پوست آمریکا، کارسینوم سلول بازال اغلب روی سر یا گردن شکل گرفته و شبیه به یک توده گرد و درخشان به نظر می رسد. در صورت مشاهده هر نوع توده یا تحریک پوستی غیرمعمول مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط بهترین گزینه است. در شرایطی که ممکن است دلیل نگران کننده ای در پس شکل گیری توده روی پوست نباشد اما احتمال ابتلا به کارسینوم سلول بازال نیز وجود دارد و در صورت تشخیص زودهنگام می توان برای درمان آن اقدام کرد.


تشنج

تشنج شرایطی جدی و ترسناک است و در صورت تجربه آن باید در پی درمان پزشکی اضطراری و مشورت با پزشک برای شناسایی دلیل آن باشید. در برخی موارد، تشنج ممکن است در نتیجه یک تومور یا توده مغزی که می تواند سرطانی باشد، شکل گرفته باشد.

بیماران ممکن است آگاه نباشند که تشنج می تواند یکی از پیامدهای تومور مغزی باشد. تشنج ناشی از تومورهای مغزی پیچیده و با توجه به نوع و محل قرارگیری تومور برای هر بیمار متفاوت هستند. بروز تشنج ممکن است با سطح غیرعادی گلوکز یا یک تومور خوش خیم اشاره مرتبط باشد اما بهترین اقدام مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط و در صورت نیاز آغاز درمان است.


توده منفرد و سفت در پستان

به گفته بنیاد ملی سرطان پستان آمریکا، از هر هشت زن آمریکایی، یک نفر در دوره ای از زندگی خود به سرطان پستان مبتلا خواهد شد. تشخیص زودهنگام عامل کلیدی در توقف گسترش بیماری است. توده ها و برآمدگی های بافت پستان ممکن است از نشانه های رشد سرطان باشند. با این وجود، بسیاری از توده ها خوش خیم هستند.

در شرایطی که بیشتر توده ها و برآمدگی ها سرطانی نیستند، توجه به توده های منفرد و سفت در پستان ها اهمیت دارد. بیشتر تومورهای بدخیم ابتدا به صورت توده هایی منفرد و سفت ظاهر می شوند که اغلب دردناک نیستند. در صورت مواجهه با هر گونه توده یا برآمدگی در پستان خود برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید.


وصله های سفید یا خاکستری در دهان

بروز وصله های سفید در دهان ممکن است به واسطه تحریک ناشی از غذای مصرفی، بریس های ارتودنسی، دندان های مصنوعی یا محافظ های دندان رخ داده باشد. اما اگر متوجه افزایش ضخامت در برخی قسمت های دهان خود شده اید که سفید یا خاکستری به نظر می رسند و امکان از بین بردن آنها وجود ندارد، این ممکن است به لکوپلاکی اشاره داشته باشد که این تغییر در بافت ممکن است پیش سرطانی باشد.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، سالانه تقریبا 657 هزار مورد سرطان دهان در جهان تشخیص داده می شوند. اگر از محصولات تنباکو استفاده می کنید، الکل مصرف می کنید، یا یک سبک زندگی ناسالم را دنبال می کنید، احتمال بیشتری دارد به سرطان دهان مبتلا شوید. لکوپلاکی در صورت تشخیص زودهنگام ممکن است قابل درمان باشد و به سرطان دهان منجر نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha