سلامت نیوز : رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد گفت: مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات، پروتئین و مایعات در برنامه غذائی ورزشکاران حائز اهمیت است.
دکتر فلاح نژاد رئیس هیات پزشکی ورزشی این استان ضمن بیان این مطلب در خصوص  تعیین کالری مورد نیاز خطاب به ورزشکاران تصریح کرد: وعده های غذایی را به طور پیوسته ، منظم و سر ساعت مصرف کنید و هیچ وعده ای را حذف نکنید همچنین میان وعده نیز مصرف کنید.
وی گفت: ورزشکاران غذاهای انرژی زا مثل کشمش،آجیل، پنیر، شیر، ماکارونی، برنج، نان و غلات را مصرف کنند و همچنین باید در تمام وعده های غذایی خود نوشیدنی های پر انرژی مثل شیر، نوشیدنی های مخصوص ورزش، آب پرتقال و سایر آب میوه ها مصرف کنند.
رئیس هیات پزشکی- ورزشی استان یزد متذکرشد: بعد از تمرین یک تا دو ساعت بعد از هر بار تمرین ورزشی، یک وعده غذایی که حاوی کربوهیدرات، پروتئین و مایعات فراوان است را مصرف کنید. وعده غذایی بعد از تمرین، مواد مغذی لازم برای ترمیم و بازیافت عضلات بدن ورزشکار را تامین می کند.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان می دهد یک تا دو ساعت بعد از تمرین، بدن آماده دریافت مواد غذایی است. در این زمان باید مایعات، کربوهیدرات و پروتئین کافی به بدن فرد برسد تا ذخایر گلیکوژنی عضلات پر شود و فرآیند سنتز پروتئین برای ساخت عضلات شروع شود.
وی با تاکید بر این که  یک رژیم غذایی متعادل که دارای تمام گروه های غذایی باشد را مصرف کنند خاطرنشان ساخت: هر کدام از این گروه های غذایی دارای یک نقش خاص و اساسی در فعالیت ورزشکار هستند.میوه ها و سبزی ها دارای انواع ویتامین ها و املاح، مایعات و مواد آنتی اکسیدانی هستند. تمام این مواد مغذی برای عملکرد موثر بدن، لازم هستند.
وی ادامه داد: ورزش کردن، یک نوع استرس طبیعی است که به بدن وارد و باعث تولید رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد، سلول های بدن را تخریب می کنند و سرعت بهبود و ترمیم عضلات را کاهش می دهند.
وی افزود: آنتی اکسیدان ها به عنوان یک مکانیزم طبیعی، از بدن در برابر حمله رادیکال های آزاد دفاع می کنند و سرعت ترمیم را افزایش می دهند. میوه ها و سبزی ها نیز منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها هستند. به همین دلیل مصرف فراوان آن ها توصیه می شود.
وی در ادامه گفت: ورزش کردن به خصوص در آب و هوای گرم، باعث دفع آب و الکترولیت زیادی از بدن به وسیله تعریق می شود. پتاسیم وسدیم دو الکترولیت مهم موجود در بدن هستند که تعادل مایعات بدن را حفظ می کنند. میوه ها و سبزی ها سرشار از پتاسیم هستند.
دکتر فلاح نژاد متذکرشد: سدیم نیز در نمک و بسیاری از غذاهای آماده و فرآیند شده وجود دارد.به دلیل این که این الکترولیت ها به آسانی و به مقدار زیاد از طریق تعریق از بدن دفع می شوند، بنابراین جایگزینی این مواد مغذی برای ورزشکاران در اولویت قرار دارد.نان و غلات و برنج حاوی کربوهیدرات و ویتامین B زیادی هستند که برای سوخت و ساز انرژی در بدن نیز لازم هستند. غذاهای کربوهیدراتی، مهم ترین منبع تولید انرژی در یک ورزش طولانی و شدید هستند و بدون دریافت کافی آن ها، بدن قدرت و توان کافی برای اجرای تمرین ورزشی را نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha