سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۱
کد خبر: 30249
سلامت نیوز : رییس مركز آمار ایران گفت: نرخ رشد جمعیت در برخی از استان های كشور منفی شده و این یك موضوع جدی برای تصمیم گیران كلان كشور به شمار می رود.
 
به گزارش ایرنا، عادل آذردر همایش روز جهانی جمعیت كه در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، افزود: عدم رشد توازن جمعیتی در مناطق مختلف كشور چالشی است كه كشور در دهه آینده با آن روبرو خواهد شد و دولت و مجلس شورای اسلامی باید بیش از پیش به این مساله توجه كنند.
وی اظهار داشت: اكنون نرخ رشد جمعیت در استان سیستان و بلوچستان 3 و چهار دهم درصد ، همدان 15 صدم درصد و گیلان هفت دهم درصد است.
رییس مركز آمار ایران، علت افزایش نرخ رشد جمعیت در استان سیستان و بلوچستان را ذكر نكرد اما گفت: دلیل نرخ كم رشد جمعیت در استان همدان به دلیل مهاجرت است.
آذر خاطرنشان كرد، واقعیت این است كه سیاست های كلی جمعیتی ما مشخص نیست.
آذر ادامه داد: پیش بینی می كنیم نرخ رشد جمعیت در كشور در سال 90 به یك و 45 دهم درصد برسد.

**كار سرشماری 90 آغاز شد
رییس مركز آمار ایران گفت: دستور رییس جمهور برای اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسكن روز گذشته - یكشنبه - امضا و به سراسر كشور ابلاغ شد تا به طور رسمی كار سرشماری آغاز شود.
وی تصریح كرد، البته كارهای پشتیبانی، فنی و علمی سرشماری آغاز شده است و كار میدانی و جمع آوری اطلاعات سرشماری از دوم آبان تا 22 آبان ماه سال جاری انجام خواهد شد.
رییس مركز آمار ایران یادآور شد، اكنون جمعیت كشور 75 میلیون و 591 هزار نفر برآورد می شود اما قطعا جمعیت كشور بیش از 75 میلیون نفر خواهد بود.
آذر افزود: برای سرشماری سال 90، فرم های جمع آوری اطلاعات مربوط به خانواده با دارا بودن حدود 74 محور اطلاعاتی طراحی شده است كه 40 درصد این محورها بطور مستقیم مربوط به حوزه بهداشت و درمان است.
وی تاكید كرد، سرشماری امسال برای نخستین بار براساس شخص، شماره ملی و كدپستی انجام خواهد گرفت تا نیاز اطلاعاتی سه هزار و 600 دستگاه و نهاد در كشور را تامین كند.
رییس سازمان آمار ایران با تاكید بر اهمیت حفظ اسرار و محرمانه بودن اطلاعات مردمی، ادامه داد: این سازمان علاوه بر كار سرشماری، طرح های نمونه گیری را نیز در دست اجرا دارد كه مكمل سرشماری است.
آذر، آمارگیری هزینه درآمد خانواده ها، طرح گذران وقت، سرشماری سالانه ویژگی های اقتصادی و نمونه گیری های شغلی را از جمله برنامه های در دست اجرا در سازمان آمار ایران برشمرد.
رییس مركز آمار ایران یادآور شد، اكنون در این مركز ، 67 طرح نمونه گیری در دست اجرا است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha