سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 30253
سلامت نیوز : دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی توصیه‌هایی را برای ایمنی هرچه بیشتر مواد غذایی ارائه داد.
افراد باید مواد غذایی را از فروشگاه‌ها و مراكز معتبر خریداری كرده و در هنگام خرید هر ماده غذایی بسته‌بندی شده به شماره پروانه ساخت یا كد بهداشتی آن دقت كنند.
بنابراین گزارش، مواد غذایی بسته‌بندی شده نباید دچار پارگی، لهیدگی و یا نشتی باشند و دقت شود تا در زمان خرید ماده غذایی، شرایط نگهداری آن مطابق با مندرجات برچسب كالا باشد همچنین از خرید مواد غذایی فله‌ای نظیر چیپس، كشك، خیارشور، ترشی به دلیل نبودن محل تولید خودداری كنند.
بنابر اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه، جهت نگهداری اقلام پروتئینی و لبنی باید زنجیره سرما حفظ شود یعنی در حداقل زمان ممكن این مواد به منزل منتقل شده و بنا بر نوع محصول، در یخچال و فریزر نگهداری شود و توجه كنند كه خرید شیر، فرآورده‌های لبنی و گوشتی را جزء آخرین خریدها قرار دهند تا در حداقل زمان به منزل رسیده و حتماً از یخچال و فریزر برای نگهداری آنها استفاده شود.
براساس این گزارش، غلات و حبوبات باید در ظروف درب‌دار و در جای خشك و خنك كه تهویه مناسب دارند نگهداری شده و توصیه می‌شود برای نگهداری انواع آرد یا مغزهای روغنی نظیر گردو، پسته و بادام از یخچال و در ظروف غیرقابل نفوذ به رطوبت نگهداری شوند.
این گزارش می‌افزاید: از قراردادن بلافاصله غذاهای گرم و داغ در یخچال خودداری شده و به این نكته توجه كنند كه سرما كشنده میكروب‌ها نیست بلكه فقط سرعت رشد آنها را كاهش می‌دهد.
براساس اعلام دفتر بهبود تغذیه جامعه، از قرار دادن مواد غذایی خام نظیر سبزیجات و اقلام پروتئینی خام نظیر گوشت قرمز، مرغ یا تخم‌مرغ در مجاورت مواد غذایی پخته خودداری شود و غذای پخته شده را حتماً در ظرف درب‌دار در داخل یخچال نگهداری كنند.
براساس این گزارش، از آنجایی كه ظروف فلزی مانند قوطی‌های كمپوت، میوه‌جات، رب و حلب‌ها مانند حلب پنیر بعد از باز شدن ممكن است از محل بریدگی فلز با ماده غذایی وارد واكنش شوند، باید بعد از باز كردن درب این ظروف مابقی ماده غذایی را به ظرف مناسب دیگری نظیر استیل یا ظروف شیشه‌ای منتقل كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha