سلامت نیوز : در‌ بازار مكاره‌ ای كه متاسفانه امروزه به نام درمان فوری اعتیاد به غلط در جامعه ترویج و تبلیغ می‌شود، خطرات زیادی سلامت مردم را تهدید می‌كند.
 
 ترك اعتیاد فوق سریع، سم زدایی و ترك اعتیاد فقط در چهار ساعت، اینها تنها نمونه ای از مواردی است كه در سطح وسیع و گسترده ای از سوی مراكز غیرمجاز ترك اعتیاد برای فریب اذهان عمومی تبلیغ می شود.
بخشی از این مراكز به روشی به نام سم زدایی به روش فوق سریع روی آورده اند كه ادعا می‌شود در مدت چهار تا پنج ساعت و بدون عوارض معمول، اعتیاد افراد را درمان می كند.
برخی كارشناسان می گویند، محتوای این آگهی‌ها مبتنی بر روش‌های علمی نیست و به طور طبیعی پس از مدتی معتادان را به سرخوردگی و گرایش مجدد به اعتیاد می‌كشاند.
این مراكز ممكن است در كوتاه مدت با دریافت هزینه‌های هنگفت، فرزند آسیب دیده خانواده ‌ای را از دست اعتیاد نجات دهد، اما این به معنای درمان واقعی نیست، بلكه فقط یك مسكن است كه خانواده‌ها را به ‌طور موقت آرام می‌كند.
به باور روانشناسان بسیاری از كسانی كه به مصرف مواد مخدر روی می آورند این تصور را دارند كه به همان راحتی كه مصرف را آغاز كرده اند به همان سادگی نیز آنرا كنار می گذارند و ترك می كنند، باوری كه تبلیغات گوناگون در شبكه های ماهواره ای و حتی برخی از مجلات و روزنامه های كشور در شكل گیری آن نقشی موثر داشته اند.
متخصص داخلی و كارشناس درمان اعتیاد در این باره گفت: در درمان اعتیاد باید سلامت جسمانی و روانی فرد معتاد لحاظ شود، از این ‌رو اعتیاد با سایر بیماری‌ ها كه تنها به بعد جسمانی توجه می‌شود، متفاوت است.
دكتر بیات رحیمی مقدم افزود: به عنوان مثال در مورد بیماری‌های قلبی، درمان‌های فیزیكی وجود دارد و بوسیله دارو می‌توان بیماری را كنترل كرد اما در درمان اعتیاد باید هر دو روش (درمان جسمی و روحی) بكار گرفته شود.
وی با بیان اینكه تبلیغاتی كه در رسانه‌ها برای ترك اعتیاد انجام می‌شود، عملا كارآیی لازم را برای ترك ندارد، ادامه داد: ممكن است با استفاده از یكسری روش‌های درمانی، بدن بیمار از ماده مخدر پاك شود اما بحث روانی درمان، هنوز حل نشده است.
رحیمی مقدم اظهار داشت: در این درمان ها، فقط جسم فرد از ماده مخدر پاك می شود اما ذهن و روان بیمار، هنوز درگیر موادمخدر است.
رحیمی مقدم در خصوص آگهی های ترك اعتیاد فوری گفت: این‌گونه آگهی‌ها در جامعه این ذهنیت را بوجود می‌آورد كه اعتیاد به راحتی در یك یا دو روز قابل ترك است، پس براحتی می‌توان مواد مصرف كرد و هر وقت هم كه خواست، آن را ترك كند.
وی تاكید كرد، هیچگاه نمی‌ توان برای یك ترك واقعی، زمان خاصی را در نظر گرفت، زیرا كه ترك بستگی به نوع ماده مصرفی و مدت زمان مصرف دارد و بیماری كه یكسال معتاد بوده، با بیماری كه 10 تا 12 سال اعتیاد داشته، زمان ترك متفاوتی خواهد داشت و به طور كلی، درمان‌های كوتاه مدت یك تا چند روزه، درمان‌های موفقی در زمینه ترك اعتیاد نیستند.

**روش های غیراستاندارد ترك اعتیاد، درمان با روش های استاندارد را نیز با دشواری مواجه می كند
مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: درمان های غیراستاندارد ترك اعتیاد از مبنای علمی لازم برخوردار نیست زیرا نه تنها به بهبود بیمار كمك نمی كند، بلكه درمان با روش های استاندارد را نیز با دشواری مواجه می كند.
محمدباقر صابری زفرقندی افزود: درمان های غیراستاندارد ترك اعتیاد كه از سوی افراد غیرحرفه ای انجام می شود، وضعیت معتادان را پیچیده تر و عوارض روحی و جسمی دیگری به مشكل اعتیاد آن ها اضافه می كند.
مدیركل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: اعتیاد به عنوان یك بیماری، عوارض متعدد و متنوع عمیق جسمی و روانی دارد كه درمان آن، نیازمند آگاهی كافی از مكانیسم های بیماری و آسیب شناسی اعتیاد است.
صابری زفرقندی افزود: باید توجه كرد كه در فرآیند درمان، هر فرد باید به صورت شخصی و مستقل مورد ارزیابی قرار گیرد و برنامه ریزی درمان برای او انجام شود.
وی ادامه داد: همچنین لازم است با توجه به آسیب های چند وجهی اعتیاد، گروه درمانی شامل متخصصان رشته های مختلف مانند پزشك، روانپزشك، روانشناس، مددكار اجتماعی و پرستار، درمان جامعی به بیمار ارایه كنند.
مدیر كل درمان و حمایت های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاكید كرد، هر شیوه ای كه از مجرایی به جز مراجع رسمی و تخصصی كشور - وزارت بهداشت- ارایه شود، فاقد معیارهای علمی و تخصصی لازم برای درمان مناسب اعتیاد است.
وی اضافه كرد: شیوه هایی كه از سوی مراجع تخصصی ارایه می شود با استفاده از نظرات برجسته ترین متخصصان و صاحب نظران در حوزه اعتیاد تدوین شده است و اهداف درمانی را بر هر نیت اقتصادی و سودجویانه دیگر ترجیح می دهد.
زفرقندی ادامه داد: متاسفانه هم اكنون به رغم اینكه انواع متنوعی از روش ها و مراكز درمان و كاهش آسیب در كشور وجود دارد اما همواره عده ای از معتادان به دلیل عدم برخورداری از اطلاعات و آگاهی كافی، به روش های غیراستاندارد ترك اعتیاد گرایش پیدا می كنند.
وی در باره آمار كسانی كه در كشور به این روش ها گرایش پیدا می كنند، گفت: آمارهای متفاوتی در این زمینه وجود دارد و به علت پیچیدگی خاص اعتیاد، به دست آوردن تعداد این افراد كار دشواری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha