سلامت نیوز : رئیس انجمن ژنتیك پزشكی ایران گفت: سالانه میلیاردها تومان برای درمان بیماری‌ها در كشور هزینه‌می‌شود اما قوانین دقیقی كه خدمات پیشگیرانه را هم مشمول تعرفه و بیمه‌ها كند، نداریم در حالی كه این خدمات می‌تواند بسیاری از هزینه‌های گزاف درمان را كاهش دهد.

سعیدرضا غفاری در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: وزارت بهداشت باید قوانین و مقررات حوزه بهداشت و درمان را مطابق سرعت رشد پیشرفت‌ها تنظیم كند یعنی وزارت بهداشت در زمینه دارو و چگونگی ارائه خدمات به بیماران دقیقاً آگاه است كه به چه صورت باید عمل كند ولی قوانین پرداخت هزینه‌های پیشگیری از بیماری‌ها كه بسیار نیز می‌تواند باعث كاهش مبالغ هزینه‌ها شود وجود ندارد.

وی ادامه داد: به طور مثال بیمه‌ها حاضرند مبالغ سنگینی برای یك كودك مبتلا به سندرم داون حتی تا 5 یا 10 میلیون پرداخت كنند ولی اگر بیمه بخواهند در زمینه پیشگیری سندرم داون مبلغی پرداخت كنند هیچ مصوبه‌ای وجود ندارد.

غفاری گفت: در وزارت بهداشت قوانین پرداخت میلیاردها تومان در سال برای درمان سرطان‌ها كه حتی بیمار نیز باید گوشه ای از این مبالغ را به طور شخصی بپردازد وجود دارد ولی قوانین پرداخت هزینه‌های پیشگیری از این بیماری‌ها وجود ندارد.

رئیس انجمن ژنتیك پزشكی ایران تصریح كرد: با وجود دلسوزی مدیران كشور برای ارائه خدمات ما نمی‌خواهیم كسی را متهم كنیم ولی مقررات و قوانین به این مدیران در پرداخت هزینه‌های پیشگیری این اجازه را نمی‌دهد.

غفاری خاطرنشان كرد: مدیران مجاز هستند كه هزینه‌های دارویی را متقبل شوند ولی به دلیل محدودیت قوانین این مدیران مجاز نیستند كه هزینه‌های آزمایش‌های پیشگیری را متقبل شوند. باید قوانین به سمتی سوق یابد كه هزینه‌های درمان به سمت پیشگیری به صورت عادلانه توزیع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha